7.1. Dermatologia eksperymentalna z elementami patologii skóry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3SKOPAT-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 7.1. Dermatologia eksperymentalna z elementami patologii skóry |
Jednostka: | Katedra Dermatologii i Wenerologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-dermatologii |
Punkty ECTS i inne: |
0.40 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji przedmiotu „dermatologia eksperymentalna z elementami patologii skóry” niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, histologii, fizjologii, epidemiologii, patofizjologii, patomorfologii, biochemii, biologii molekularnej, immunologii, mikrobiologii, parazytologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 6 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 godzina = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,07 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: - udział w ćwiczeniach: 6 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS 5. Bilans nakładu o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 6 godzin - udział w konsultacjach: 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę na temat organizacji, wyposażenia i zasad pracy w warunkach sterylnych w laboratorium hodowli komórkowych (C K_W19) W2: Posiada wiedzę na temat metod określających zmiany w cyklu komórkowym i proliferacji komórek (B K_W22) W3: Zna podstawowe cechy, uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych nowotworów skóry (E K_W33) W4: Posługuje się nazewnictwem patomorfologicznym (C K_W25) W5: Definiuje zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych chorób skóry i przenoszonych drogą płciową (C K_W30) W6: Opisuje konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów (C K_W31) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi pracować w warunkach sterylnych (B K_U14, F K_U03) U2: Potrafi założyć i prowadzić hodowlę komórkową: pasażować, liczyć i oceniać żywotność komórek w hodowli in vitro (B K_U14) U3: Potrafi posługiwać się mikroskopem z odwróconą optyką oraz cytometrem obrazowym (A.U01, B K_U10) U4: Potrafi dokonać pomiaru stopnia proliferacji komórkowej (B K_U10) U5: Powiązuje obrazy patomorfologiczne uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych oraz wynikami barwień specjalnych, immunohistochemicznych, FISH oraz biologii molekularnej (C K_U11) U6: Definiuje zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, rozpoznaje obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych chorób skóry i przenoszonych drogą płciową (C K_U11) U7: Opisuje konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów i rozpoznaje obrazy patomorfologiczne (C K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01) K2: Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K07) K3: Weryfikuje literaturę, posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: - metoda obserwacji - ćwiczenia praktyczne / laboratoryjne - diagnostyka preparatów histopatologicznych - metoda klasyczna problemowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia realizowane są w Pracowni Biologii Molekularnej Skóry, Immunodermatologii i Dermatopatologii znajdującej się w strukturze Katedry Dermatologii i Wenerologii oraz w Katedrze Patomorfologii Klinicznej. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń z przedmiotu „dermatologia eksperymentalna z elementami patologii skóry” jest omówienie i przedstawienie zagadnień związanych ze stosowaniem we współczesnej biologii technik laboratoryjnych, które stanowią wstęp do badań klinicznych z wykorzystaniem dermatologii eksperymentalnej. Ćwiczenia mają również na celu zaznajomienie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu patogenezy, rozpoznawania i diagnostyki różnicowej chorób skóry. Badanie i ocena zmian w tkankach i narządach (biopsja, mikroskopia, histochemia, cytochemia, biologia molekularna). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jabłońska S., Majewski S., Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2018. 2. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 3. Kumar V., Abbas A.K., Aster J.C., red: Olszewski W., Robbins Patologia, Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław 2017 Literatura uzupełniająca: 1. Drewa T., Wybrane zagadnienia z medycyny regeneracyjnej i inżynierii tkankowej, Bydgoszcz 2007 2. Stachura J., Domagała W., PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie, PAU, Kraków 2016 (t. 1-3) 3. Atlas histopatologiczny wirtualny: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas Student może również samodzielnie uzupełniać wiadomości o najnowsze informacje na temat dermatologii eksperymentalnej z elementami patologii skóry, korzystając z bieżących publikacji dostępnych w bibliotekach i Internecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności praktycznych oraz kompetencji społecznych omawia prowadzący na pierwszych zajęciach podając szczegółowe ich sposoby oraz kryteria. Zaliczenie ustne z przedmiotu „dermatologia eksperymentalna z elementami patologii skóry” odbywa się na podstawie aktywności na ćwiczeniach: W1-W6, U1-U7, przedłużonej obserwacji kompetencji społecznych z kryteriami oceny (0-10 punktów; >50%): K1-K3 Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi 60% na podstawie Zarządzenia nr 7 Dziekana WL CM UMK z dnia 30.09.2020 ws Regulaminu dydaktycznego na Wydziale Lekarskim – zmiana skali ocen od roku akademickiego 2021/2022. Jednolite kryteria mają zastosowanie do wszystkich egzaminów końcowych lub zaliczeń, w tym do powtórek. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Czajkowski | |
Prowadzący grup: | Paulina Antosik, Rafał Czajkowski, Małgorzata Grochocka, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki, Anna Klimaszewska-Wiśniewska, Natalia Skoczylas-Makowska, Tadeusz Tadrowski, Radosław Wujec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.