Leczenie biologiczne w dermatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3WYBDER-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Leczenie biologiczne w dermatologii |
Jednostka: | Katedra Dermatologii i Wenerologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-dermatologii |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Leczenie biologiczne w dermatologii” powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach z immunologii i fizjologii człowieka. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 0,5 = 3,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 25,5 godziny, co daje 1 punkt ECTS Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 5 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 2,5 godziny - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 19,5 godzin, co odpowiada 0,78 punktu ECTS Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny co daje 0,1 punktu ECTS Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin co odpowiada 0,4 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: zna podstawy rozwoju oraz mechanizmy działania układu odpornościowego ;w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej (C K_W20) W02: opisuje główny układ zgodności tkankowej (C K_W21) W03: zna typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności oraz podstawy immunomodulacji (C K_W22) W04: zna zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C K_W30) W05: zna podstawowe cechy, uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób skóry człowieka (E K_W33) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posługuje się reakcją antygen - przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych autoimmunizacyjnych, chorób krwi i nowotworowych (C K_U08) U2: dobiera leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach (C K_U14) U3: posługuje się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych (C K_U17) U4: uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych (D K_U01) U5: udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia (D K_U08) U6: przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi (E K_U17) U7: proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K2: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) K4: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta m.in. Prawa do informacji, do intymności (K_K06) K5: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - podające wspomagane technikami multimedialnymi - informacyjne - problemowe Ćwiczenia: - ćwiczenia praktyczne - dyskusja dydaktyczna - praca indywidualna - praca w grupach |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych informacji z zakresu leczenia biologicznego w dermatologii umożliwiających rozwiązywanie problemów o charakterze praktycznym, w szczególności prawidłowej kwalifikacji i leczenia pacjentów z chorobami skóry lekami biologicznymi. Seminaria (5 godzin) mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu leczenia biologicznego w dermatologii, przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu podstaw molekularnych leczenia biologicznego. Ćwiczenia (10 godzin) poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu leczenia biologicznego w dermatologii. Studenci przy uwzględnieniu odpowiednich wskazań i przeciwwskazań kwalifikują pacjentów z chorobami dermatologicznymi do leczenia biologicznego. Ponadto studenci zapoznają się z obowiązującymi programami leczenia biologicznego pacjentów z łuszczycą i łuszczycowym zapaleniem stawów. |
Pełny opis: |
Seminaria: 1. Genetyka w łuszczycy i łuszczycowym zapaleniu stawów w aspekcie terapii lekami antycytokinowymi 2. Przykłady leczenia biologicznego w dermatologii, programy terapeutyczne 3. Leki biopodobne (biosymilary) w dermatologii 4. Nowe terapie biologiczne w leczeniu łuszczycy zwyczajnej i łuszczycowego zapalenia stawów 5. Podstawy molekularne leczenia biologicznego Ćwiczenia: 1. Prognozowanie skuteczności terapeutycznej i aktualne zasady optymalizacji leczenia biologicznego w łuszczycy 2. Kwalifikacja pacjentów z łuszczycą do leczenia biologicznego 3. Klasyfikacje i skale używane w diagnostyce i leczeniu łuszczycy i AZS 4. Monitorowanie pacjentów będących w trakcie leczenia biologicznego |
Literatura: |
Podręczniki: 1. Adamski Z., Linke K., Samborski W., Leczenie biologiczne w dermatologii, gastroenterologii i reumatologii u dorosłych i dzieci. Termedia, Poznań 2015 wyd.2. 2. Jabłońska S., Majewski S., Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową, Warszawa, PZWL 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda nieobecność studenta na seminarium i ćwiczeniach powinna być usprawiedliwiona, a treści zaliczone u nauczyciela akademickiego w terminie z nim uzgodnionym. Na seminarium oceniane są: wiedza i przedłużona obserwacja z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): W1 – W5 i K5 Na ćwiczeniach oceniane są: wiedza i aktywność W1 – W5, U1 – U7 oraz przedłużona obserwacja kompetencji społecznych z kryteriami oceny (0-10; >50%): K1 – K5 Zaliczenie przedmiotu przeprowadza się w formie sprawdzianu praktycznego (0-30 pkt; ≥60%): W1 – W4, U1 – U7 i K1 – K5 i przedłużonej obserwacji z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K5, oraz testu składającego się z 30 pytań (test jednokrotnego wyboru, 5 odpowiedzi, z których tylko 1 jest prawidłowa): W1 – W4 i K5 Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej wynosi 60% Jednolite kryteria mają zastosowanie do wszystkich egzaminów końcowych lub zaliczeń, w tym do powtórek. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Seminarium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Czajkowski | |
Prowadzący grup: | Luiza Marek-Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.