5.1. Anatomia, fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CNAF-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 5.1. Anatomia, fizjologia |
Jednostka: | Katedra Anatomii Prawidłowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z nauczania przedmiotu Anatomia topograficzna, Anatomia systematyczna i Fizjologia w zakresie I roku kier. lekarskiego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 1. udział w kształceniu na odległość: 2 godziny 2. udział w seminariach: 4 godziny 3. konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,23 punktu ECTS Bilans nakładu pracy studenta: 1. udział w wykładach: 2 godzin 2. w tym udział w kształceniu na odległość: 2 godziny 3. udział w seminariach: 4 godziny 4. przygotowanie do seminariów: 3 godziny 5. czytanie wskazanej literatury: 5 godzin 6. konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: 1. czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godzin 2. konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina 3. udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 1 godzina 4. przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do zaliczenia + egzamin : 3 + 1 = 4 godziny, co odpowiada 0,13 punktowi ECTS Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: 1) udział w ćwiczeniach: nie dotyczy Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna międzynarodowe mianownictwo anatomiczne w języku polskim i angielskim lub łacińskim dotyczące struktur układu moczowego – A.W1 W2: zna budowę układu moczowego – A.W2 W4: opisuje stosunki topograficzne między strukturami układu moczowego – A.W3 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wyjaśnia anatomiczne podstawy badania narządów układu moczowego – A.U3 U2: wnioskuje o relacjach między strukturami układu moczowego na podstawie znajomości anatomii topograficznej – A.U4 U3: posługuje się w mowie i piśmie międzynarodowym mianownictwem anatomicznym – A.U5 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Absolwent jest gotów do: K1: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K.K01 K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K.K07 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny z wykorzystaniem slajdów anatomicznych oraz prezentacji multimedialnych, • wykład konwersatoryjny, • dyskusja dydaktyczna, • analiza przypadków. Seminaria: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków z wykorzystaniem filmów preparacyjnych i plansz anatomicznych |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu – Anatomia i fizjologia układu moczowego jest przypomnienie i uszczegółowienie informacji na temat anatomii i fizjologii układu moczowego, prezentacja prawidłowych obrazów KT w badaniach dodatkowych – radiologicznych, ultrasonograficznych i kontrastowych. Celem jest także przygotowanie studentów do sprawnej interpretacji badania przedmiotowego, oraz prawidłowych wyników badań |
Pełny opis: |
seminaria: 1) Budowa narządów moczowych - nerki. 2) Budowa dróg odprowadzające mocz: moczowód, pęcherz moczowy. 3) Różnice w budowie i funkcje cewki moczowej męskiej i żeńskiej . 4) Fizjologia układu moczowego e-learning: 1) Czynność nerek: resorpcja i sekrecja kanalikowa, regulacja tworzenia się moczu. 2) Wydalanie moczu. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1) Young P.H. Young P.A. Tolbert D.L. Neuroanatomia kliniczna. Wydawnictwo Edra Urban&Partner, Wrocław 2016, wyd. III (wyd. polskie I) 2) Brzozowski T. (red) Fizjologia człowieka. Konturek. wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław 2019, wyd. 3 Atlasy anatomiczne: 1) Sobotta J. Atlas anatomii człowieka t. 1-3; wyd. Urban&Partner, Wrocław 2019, wyd. 24. |
Metody i kryteria oceniania: |
W celu zaliczenia przedmiotu „Anatomia i fizjologia układu moczowego” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin seminariów i wykładów, oraz zaliczyć test końcowy, w którym 10 pytań dotyczą tematów omawianych w ramach przedmiotu. Uzyskany wynik jest doliczany do wyników zaliczeń z poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu. Zaliczenie: A.W1, A.W2, A.W3, A.U3, A.U04, A.U05 Przedłużona obserwacja: K.K01, K.K7 (kryterium oceny pow. 60%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 4 godzin
Wykład, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szpinda | |
Prowadzący grup: | Artur Arutjunjan, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu – Anatomia i fizjologia układu moczowego jest przypomnienie i uszczegółowienie informacji na temat anatomii i fizjologii układu moczowego, prezentacja prawidłowych obrazów KT w badaniach dodatkowych – radiologicznych, ultrasonograficznych i kontrastowych. Celem jest także przygotowanie studentów do sprawnej interpretacji badania przedmiotowego, oraz prawidłowych wyników badań |
|
Pełny opis: |
seminaria: 1) Budowa narządów moczowych - nerki. 2) Budowa dróg odprowadzające mocz: moczowód, pęcherz moczowy. 3) Różnice w budowie i funkcje cewki moczowej męskiej i żeńskiej . 4) Fizjologia układu moczowego e-learning: 1) Czynność nerek: resorpcja i sekrecja kanalikowa, regulacja tworzenia się moczu. 2) Wydalanie moczu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1) Young P.H. Young P.A. Tolbert D.L. Neuroanatomia kliniczna. Wydawnictwo Edra Urban&Partner, Wrocław 2016, wyd. III (wyd. polskie I) 2) Brzozowski T. (red) Fizjologia człowieka. Konturek. wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław 2019, wyd. 3 Atlasy anatomiczne: 1) Sobotta J. Atlas anatomii człowieka t. 1-3; wyd. Urban&Partner, Wrocław 2019, wyd. 24. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.