7.7. Medycyna regeneracyjna dróg moczowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CNMREG-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 7.7. Medycyna regeneracyjna dróg moczowych |
Jednostka: | Katedra Urologii i Andrologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.40 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu medycyna regeneracyjna powinien/a posiadać wiedzę z zakresu histologii oraz urologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 4 godziny - udział w seminariach: 2 godziny - konsultacje: 0,5 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,23 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 4 godziny - udział w seminariach: 2 godziny - konsultacje: 0,5 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 0,5 = 2,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej w urologii): 1 godzina - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej w urologii): 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 1,5 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,23 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny (0,08 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - sporządzanie raportów: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 0,5 = 2,5 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 4,5 godzin, co odpowiada 0,15 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna typy komórek wykorzystywane w regeneracji dróg układu moczowego (B.W19) W2: Posiada wiedzę na temat zastosowania terapii komórkowych w leczeniu dróg układu moczowego (B.W19); (C.W42). W3: Odtwarza wiedzę na temat zastosowania wytworzonych in vitro tkanek i narządów w leczeniu dróg układu moczowego (B.W19); (C.W42). W4: Opisuje zasady prowadzenia badań doświadczalnych in vitro i in vivo z zakresu inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej służących rozwojowi urologii (B.W19). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Korzysta z baz badań klinicznych (B.U11). U2: Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych w zakresie medycyny regeneracyjnej (B.U11). U3: Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne oraz wyciąga wnioski w oparciu o literaturę (B.U11). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i potrzeby stałego dokształcania się (K.K1). K2: Posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się (K.K8). K3: Posiada świadomość potrzeby współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia zwłaszcza kierunku biotechnologia medyczna (K.K.7). |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: • analiza przypadków • projektowanie i analiza badań naukowych |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z dotychczasowymi osiągnięciami, bieżącymi trendami oraz perspektywami wykorzystania metod inżynierii tkankowej w regeneracji dróg moczowych. Szczególny nacisk położono na zagadnienia kliniczne, jakimi zajmuje się medycyna regeneracyjna w urologii. Porównane zostaną metody i wyniki leczenia układu moczowego technikami inżynierii tkankowej z konwencjonalnymi metodami leczenia na podstawie dostępnych baz danych, badań randomizowanych oraz danych EBM. |
Pełny opis: |
Seminaria z przedmiotu medycyna regeneracja dróg moczowych pozwolą na przybliżenie definicji inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej w urologii. Omówione zostaną możliwości regeneracji elementów układu moczowego za pomocą technik hodowli in vitro. Typy komórek oraz materiały odpowiednie do regeneracji tych struktur również zostaną omówione. Na ćwiczeniach z przedmiotu omówione zostaną szczegółowo możliwości regeneracji poszczególnych elementów układu moczowego. Przedstawione zostaną dotychczasowe próby regeneracji pęcherza moczowego, cewki moczowej, nerki oraz leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu. Szczególny nacisk położono na omówienie badań klinicznych, jednakże badania eksperymentalne również zostaną przeanalizowane. Celem przedmiotu jest ocena możliwości wykorzystania metod inżynierii tkankowej w urologii klinicznej jak również poznanie ograniczeń tych metod. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007. 2. Principles of Regenerative Medicine. 3rd edition. Podręcznik. red. A Atala. Academic Press, 2019. |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja zadania: prezentacja ustna, multimedialna (0 – 40 pkt.) W1-W4; U1-U3 Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0 – 40 pkt. >60%). Dyskusja dydaktyczna (0 – 20 pkt.) W1-W4 Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0 – 20 pkt. >60%). Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K3 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z testu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do testu końcowego |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Seminarium, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pokrywczyńska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kloskowski, Marta Pokrywczyńska, Marta Rasmus, Natalia Siedlecka, Kamil Szeliski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Seminarium, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pokrywczyńska | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Fekner, Tomasz Kloskowski, Marta Pokrywczyńska, Marta Rasmus, Kamil Szeliski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.