Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

5.3. Radiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4CNRD-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 5.3. Radiologia
Jednostka: Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 2 godziny

- udział w seminariach: 4 godziny

- konsultacje: 1 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

• udział w wykładach: 2 godziny

• udział w seminariach: 4 godziny

• konsultacje: 1 godzina

• przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny

• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co

odpowiada 0,4 punktowi ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii układu moczowego): 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu moczowego): 2 godziny

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu moczowego): 1 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi

badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada

0,4 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

• przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin

(0,18 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w wykładach : 2 godzin

- udział w seminariach: 4 godziny

- przygotowanie do zaliczenie 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym

wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod

obrazowania (B.W08)

W2:zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym

oraz czynnościowym ( w szczególności układu

moczowego)(A.W02)

W3:posiada wiedzę z zakresu współcześnie

wykorzystywanych badań obrazowych, w

szczególności:

a) symptomatologię radiologiczną podstawowych

chorób układu moczowego,

b) metody instrumentalne i techniki obrazowe

wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych,

c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie

pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (F.W10);

W4:zna i rozumie zasady diagnozowania i postępowania

terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci zakażeń

układu moczowego, wad wrodzonych układu

moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej,

ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i

przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek,

zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej

pęcherzowo-moczowodowej (E.W03),

W5:zna zasady diagnozowania i postępowania

terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób

układu moczowego występujących u osób dorosłych,

oraz ich powikłań:

a) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i

przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki ( E.W07),

W6: zna zasady diagnozowania w odniesieniu do

najczęstszych chorób wymagających interwencji

chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku

dziecięcego w tym w szczególności:

a) ostrych i przewlekłych chorób układu moczowego

(F.W01),

W7: zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego,

przygotowania pacjenta do zabiegów urologicznych z

wykorzystaniem radiologii, ( F.W04);

W8:Zaproponuje zalecenia po zabiegach urologicznych z

wykorzystaniem technik radiologicznych (F.W05);


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej (B.U02);

U2 Powiązuje obrazy badań radiologicznych z uszkodzeniami układu moczowego (C.U11),

U3:Potrafi postępować w przypadku urazów układu moczowego – zlecić odpowiednie badanie diagnostyczne z zakresu radiologii( E.U36)

U4:Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi diagnostyczne z zakresu radiologii w tym: urografia, cystografia, ureterografia i inne (E.U29);

U5:Interpretuje badania radiologiczne i identyfikuje przyczyny odchyleń E.U24;


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1:Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K.01)

K2:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.03)

K3:Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.04)

K4:Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K.05)

K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K.06)

K6:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.08)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład konwersatoryjny

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

Seminaria:

• dyskusja dydaktyczna

• ćwiczenia praktyczne

• analiza przypadków

• drzewo decyzyjne

• samodzielna obsługa aparatury

• metody eksponujące: pokaz


Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot Radiologia narządu moczowego ma na celu zapoznanie studenta z symptomatologią najczęstszych chorób tego układu w obrazach badań radiologicznych. Student poznaje metody diagnostyki radiologicznej podstawowych chorób narządu moczowego. Poznaje wskazania i przeciwskazania do zlecanych badań. Student umie zaproponować badanie z zakresu radiologii podczas diagnostyki chorób układu moczowego. Umie zinterpretować jego wynik.

Pełny opis:

W trakcie wykładów student przypomina sobie i przyswaja techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR) w diagnostyce układu moczowego. Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie układu moczowego.

W trakcie seminariów poruszana jest tematyka obrazowania układu moczowego. Student uczy się anatomii rentgenowskiej układu moczowego. Poznaje metodykę badań (rtg, TK, MR, usg) układu moczowego. Zna wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. W trakcie seminariów przedstawiane są korelacje radiologiczno-patologiczne układu moczowego. Student uczy się rozpoznawać wady wrodzone, kamica moczową, zapalenia, nowotwory, urazy układu moczowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &

Partner, Wrocław, 2014.

2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.

3.Materiały z wykładów.

Literatura dodatkowa:

1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,

2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W8, U1-U5.

Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W8, U1 – U5.

Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W8,

U1-U5.

<60% niezaliczone

>/60%% ZALICZONE

Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K6

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 2 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Serafin
Prowadzący grup: Małgorzata Burzyńska-Makuch, Mateusz Hawrył, Adam Lemanowicz, Zbigniew Serafin
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WLek/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Radiologia narządu moczowego ma na celu zapoznanie studenta z symptomatologią najczęstszych chorób tego układu w obrazach badań radiologicznych. Student poznaje metody diagnostyki radiologicznej podstawowych chorób narządu moczowego. Poznaje wskazania i przeciwskazania do zlecanych badań. Student umie zaproponować badanie z zakresu radiologii podczas diagnostyki chorób układu moczowego. Umie zinterpretować jego wynik.

Pełny opis:

W trakcie wykładów student przypomina sobie i przyswaja techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR) w diagnostyce układu moczowego. Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie układu moczowego.

W trakcie seminariów poruszana jest tematyka obrazowania układu moczowego. Student uczy się anatomii rentgenowskiej układu moczowego. Poznaje metodykę badań (rtg, TK, MR, usg) układu moczowego. Zna wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. W trakcie seminariów przedstawiane są korelacje radiologiczno-patologiczne układu moczowego. Student uczy się rozpoznawać wady wrodzone, kamica moczową, zapalenia, nowotwory, urazy układu moczowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &

Partner, Wrocław, 2014.

2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.

3.Materiały z wykładów.

Literatura dodatkowa:

1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,

2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)