6.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządu ruchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CNRPAT-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 6.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządu ruchu |
Jednostka: | Katedra Patomorfologii Klinicznej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ |
Punkty ECTS i inne: |
0.40 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patologia narządu ruchu powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii, wprowadzenia do patologii i patomorfologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach w trybie stacjonarnym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin - konsultacje w trybie stacjonarnym: 3 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach w trybie stacjonarnym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin - konsultacje w trybie stacjonarnym: 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych): 5 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych): 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 2 + 1 = 3 godziny (0,1 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: -udział w seminariach 3 godziny (0,1 punktu ECTS) Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,1 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Interpretuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności w obrębie układu mięśniowo - szkieletowego (F.W1.) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W2: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach układu mięśniowo-szkieletowego (C.W31). efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W3: Przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci w obrębie układu mięśniowo-szkieletowego (E.U12.) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | nie dotyczy |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K5: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K6: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K7: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • analiza przypadków realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia i realizowany w warunkach stacjonarnych • dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia i realizowany w warunkach stacjonarnych. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot patologia narządu ruchu ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest patologii układu mięśniowo-szkieletowego. |
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii układu narządu ruchu. Przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Nowotwory układu narządu ruchu Istota przerzutów do kości Zapalenia kości i stawów – swoiste i nieswoiste Choroba zwyrodnieniowa stawów – pierwotna i wtórna Wrodzone i dziedziczne choroby układu narządu ruchu Osteoporoza, osteomalacja Krzywica Miopatie Tendinopatia |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3. Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10). 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K7 realizowana w warunkach stacjonarnych Kolokwium na koniec seminarium (0 – 10 punktów; >=60%), złożone 10 pytań teoretycznych i/lub praktycznych (W1- W3) realizowane w warunkach stacjonarnych oraz w obszarze kształcenia na odległość. Warunkiem podejścia do kolokwium jest obecność na seminarium oraz uzyskanie pozytywnej oceny przedłużonej obserwacji/Aktywności |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Joanna Boinska, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki, Anna Kasperska, Iga Schachta, Radosław Wujec | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot patologia narządu ruchu ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest patologii układu mięśniowo-szkieletowego. |
|
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii układu narządu ruchu. Przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Nowotwory układu narządu ruchu Istota przerzutów do kości Zapalenia kości i stawów – swoiste i nieswoiste Choroba zwyrodnieniowa stawów – pierwotna i wtórna Wrodzone i dziedziczne choroby układu narządu ruchu Osteoporoza, osteomalacja Krzywica Miopatie Tendinopatia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3. Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10). 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Joanna Boinska, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki, Joanna Ligmanowska, Jan Zabrzyński | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot patologia narządu ruchu ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest patologii układu mięśniowo-szkieletowego. |
|
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii układu narządu ruchu. Przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Nowotwory układu narządu ruchu Istota przerzutów do kości Zapalenia kości i stawów – swoiste i nieswoiste Choroba zwyrodnieniowa stawów – pierwotna i wtórna Wrodzone i dziedziczne choroby układu narządu ruchu Osteoporoza, osteomalacja Krzywica Miopatie Tendinopatia |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3. Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10). 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.