5.2. Gastroenterologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CUPGAS-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 5.2. Gastroenterologia |
Jednostka: | Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.80 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest właściwe opanowanie propedeutyki chorób wewnętrznych oraz anatomii, histologii tudzież fizjologii przewodu pokarmowego i narządów trawiennych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w seminariach 12 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godziny - konsultacje: 0,5 h - uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym: 3h 45,5 godziny, co odpowiada 1,82punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 h - udział w seminariach: 12 h - udział w ćwiczeniach: 20 h - konsultacje: 0,5 h - przygotowanie do seminariów i ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 10,5 h - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego + kolokwium zaliczeniowe: 14h + 3h= 17h Łączny nakład pracy studenta wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie gastroenterologii: 8 h - udział w wykładach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu gastroenterologii): 6 h - udział w seminariach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu gastroenterologii) 10 h - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu gastroenterologii) 12 h Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,44 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego + kolokwium zaliczeniowe: 14h + 3h= 17h Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 27,5 h, co odpowiada 1,1 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w seminariach: 12 h, - udział w ćwiczeniach: 20 h Łącznie 32 h, co odpowiada 1,28 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Absolwent zna i rozumie: E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 2) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Absolwent potrafi: E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; E.U3. przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; E.U7. oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta; E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Absolwent jest gotów do: K_K05. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne Wykłady: - wykład informacyjny, - wykład konwersatoryjny, - dyskusja dydaktyczna, - analiza przypadków Seminaria: - dyskusja dydaktyczna, - warsztaty dydaktyczne - analiza przypadków Ćwiczenia: - pokaz z instruktażem, - ćwiczenia przedmiotowe, - metody symulacyjne, - studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z objawami, diagnostyką i leczeniem chorób układu trawiennego. |
Pełny opis: |
Gastroenterologia zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób przewodu pokarmowego i układu trawiennego. Kurs wyjaśnia podstawowe jednostki i zespoły chorobowe w gastroenterologii, w tym choroby przełyku, żołądka, jelit, trzustki, dróg żółciowych, wątroby oraz zaburzenia odżywiania; pomaga zrozumieć przyczyny i objawy chorób, zasady diagnozy i leczenia stanów związanych z zaburzeniami gastroenterologicznymi - krwawienia z przewodu pokarmowego, żylaki przełyku, nieswoiste choroby zapalne jelit. Podczas tego kursu studenci mogą obserwować endoskopię (gastroskopię i kolonoskopię), ultrasonografię, manometrię i pH-metrię. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Interna Szczeklika pod redakcją Piotra Gajewskiego, Medycyna Praktyczna, Kraków 2021 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian praktyczny: system punktacji 0-1 Kolokwium końcowe: ≥60% Egzamin łączony:≥60% Przedłużona obserwacja: >50% Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Seminarium, 12 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Daria Bieniek-Bruzdowicz, Krzysztof Grad, Maria Kłopocka, Jarosław Koza, Ariel Liebert, Małgorzata Pujanek, Piotr Sikorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Seminarium, 12 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Marcelina Bartuzi-Lepczyńska, Daria Bieniek-Bruzdowicz, Krzysztof Grad, Maria Kłopocka, Jarosław Koza, Ariel Liebert, Małgorzata Pujanek, Piotr Sikorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z objawami, diagnostyką i leczeniem chorób układu trawiennego. |
|
Pełny opis: |
Gastroenterologia zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób przewodu pokarmowego i układu trawiennego. Kurs wyjaśnia podstawowe jednostki i zespoły chorobowe w gastroenterologii, w tym choroby przełyku, żołądka, jelit, trzustki, dróg żółciowych, wątroby oraz zaburzenia odżywiania; pomaga zrozumieć przyczyny i objawy chorób, zasady diagnozy i leczenia stanów związanych z zaburzeniami gastroenterologicznymi - krwawienia z przewodu pokarmowego, żylaki przełyku, nieswoiste choroby zapalne jelit. Podczas tego kursu studenci mogą obserwować endoskopię (gastroskopię i kolonoskopię), ultrasonografię, manometrię i pH-metrię. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Interna Szczeklika pod redakcją Piotra Gajewskiego, Medycyna Praktyczna, Kraków 2021 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.