1.3. Radiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5CERD-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.3. Radiologia |
Jednostka: | Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://moodle |
Punkty ECTS i inne: |
0.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w wykładach: 2 godziny udział w seminariach: 4 godziny konsultacje: 1 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 2 godziny udział w seminariach: 4 godziny konsultacje: 1 godzina przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,5 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów endokrynnych): 2 godziny przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów endokrynnych): 2 godziny konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu narządów endokrynnych): 1 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin (0,18 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: udział w wykładach : 2 godzin udział w seminariach: 4 godziny przygotowanie do zaliczenie 5 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym oraz czynnościowym ( w szczególności narządów endokrynnych) (A K_W02), W2:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania (B K_W08), W3:zna mechanizm działania hormonów, oraz konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej (B K_W26), W4:zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych chorób dzieci a) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad (E K_W03), W5:zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, oraz ich powikłań) a) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii (E K_W07), |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej (B K_U02); U2:powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań radiologicznych (C K_U11); U3:Umie zlecić odpowiednie konsultacje radiologiczne w celu diagnostyki chorób narządów endokrynologicznych (E K_U32; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01) K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06) K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład konwersatoryjny dyskusja dydaktyczna analiza przypadków Seminaria: dyskusja dydaktyczna ćwiczenia praktyczne analiza przypadków drzewo decyzyjne samodzielna obsługa aparatury metody eksponujące: pokaz |
Skrócony opis: |
Przedmiot Diagnostyka obrazowa narządów endokrynnych ma na celu zapoznanie studenta z symptomatologią najczęstszych chorób tego układu w obrazach badań radiologicznych. Student poznaje metody diagnostyki radiologicznej podstawowych chorób narządów endokrynnych. Poznaje wskazania i przeciwwskazania do zlecanych badań. Student umie zaproponować badanie z zakresu radiologii podczas diagnostyki chorób narządu ednokrynnnych. Umie zinterpretować jego wynik. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie narządów endokrynnych. W trakcie seminariów przedstawiane jest obrazowanie narządów endokrynnych. Student poznaje anatomię rentgenowską narządów endokrynnych. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) narządów endokrynnych. Seminaria są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do badań narządów endokrynnych. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki narządów endokrynnych. Uczy się rozpoznawać wady wrodzone, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, urazy narządów endokrynnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014. 2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists. 3.Materiały z wykładów. Literatura dodatkowa: 1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage, 2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W5, U1-U3. Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W5, U1 – U3. Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W5, U1-U3. <60% niezaliczone 60% ZALICZONE Przedłużona obserwacja (>60%): K1 – K6 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 4 godzin
Wykład, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Serafin | |
Prowadzący grup: | Marcin Białecki, Małgorzata Burzyńska-Makuch, Wojciech Kazimierczak, Adam Lemanowicz, Przemysław Ratajczak, Zbigniew Serafin, Agata Sławińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.