Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.3. Radiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM5CERD-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.3. Radiologia
Jednostka: Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Grupy:
Strona przedmiotu: http://moodle
Punkty ECTS i inne: 0.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

udział w wykładach: 2 godziny

udział w seminariach: 4 godziny

konsultacje: 1 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach: 2 godziny

udział w seminariach: 4 godziny

konsultacje: 1 godzina

przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny

przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co

odpowiada 0,5 punktowi ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów endokrynnych): 2 godziny

przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów endokrynnych): 2 godziny

konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu narządów endokrynnych): 1 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi

badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada

0,5 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin

(0,18 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

udział w wykładach : 2 godzin

udział w seminariach: 4 godziny

przygotowanie do zaliczenie 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym

wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1:zna budowę ciała ludzkiego w podejściu

topograficznym oraz czynnościowym ( w szczególności

narządów endokrynnych) (A K_W02),

W2:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod

obrazowania (B K_W08),

W3:zna mechanizm działania hormonów, oraz

konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej

(B K_W26),

W4:zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych

chorób dzieci

a) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc,

chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad (E K_W03),

W5:zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych

chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych,

oraz ich powikłań)

a) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym:

chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii (E K_W07),


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1:Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania

jonizującego i stosuje się do zasad ochrony

radiologicznej (B K_U02);

U2:powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych

z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami

badań radiologicznych (C K_U11);

U3:Umie zlecić odpowiednie konsultacje radiologiczne w

celu diagnostyki chorób narządów endokrynologicznych

(E K_U32;



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)

K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)

K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)

K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)

K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)

K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład konwersatoryjny

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków

Seminaria:

dyskusja dydaktyczna

ćwiczenia praktyczne

analiza przypadków

drzewo decyzyjne

samodzielna obsługa aparatury

metody eksponujące: pokaz


Skrócony opis:

Przedmiot Diagnostyka obrazowa narządów endokrynnych ma na celu zapoznanie studenta z symptomatologią najczęstszych chorób tego układu w obrazach badań radiologicznych. Student poznaje metody diagnostyki radiologicznej podstawowych chorób narządów endokrynnych. Poznaje wskazania i przeciwwskazania do zlecanych badań. Student umie zaproponować badanie z zakresu radiologii podczas diagnostyki chorób narządu ednokrynnnych. Umie zinterpretować jego wynik.

Pełny opis:

W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie narządów endokrynnych.

W trakcie seminariów przedstawiane jest obrazowanie narządów endokrynnych. Student poznaje anatomię rentgenowską narządów endokrynnych. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) narządów endokrynnych. Seminaria są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do badań narządów endokrynnych. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki narządów endokrynnych. Uczy się rozpoznawać wady wrodzone, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, urazy narządów endokrynnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &

Partner, Wrocław, 2014.

2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.

3.Materiały z wykładów.

Literatura dodatkowa:

1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,

2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W5, U1-U3.

Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W5, U1 – U3.

Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W5,

U1-U3.

<60% niezaliczone

60% ZALICZONE

Przedłużona obserwacja (>60%): K1 – K6

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 2 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Serafin
Prowadzący grup: Marcin Białecki, Małgorzata Burzyńska-Makuch, Wojciech Kazimierczak, Adam Lemanowicz, Przemysław Ratajczak, Zbigniew Serafin, Agata Sławińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)