Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

8.1. Specyfikacja farmakoterapii dziecięcej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM5MWRFAR-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 8.1. Specyfikacja farmakoterapii dziecięcej
Jednostka: Katedra Farmakologii i Terapii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 0.40 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu specyfika farmakoterapii dziecięcej powinien/na posiadać wiedzę z zakresu podstaw mechanizmu działania leków i toksykologii oraz z propedeutyki pediatrii.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminarium: 6 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 6,5 godziny, co odpowiada 0,26 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminarium: 6 godzin

- przygotowanie do seminarium (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 + 1 = 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada

0,4 punktu ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina

- udział w seminarium (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu specyfiki farmakologii dziecięcej): 6 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu specyfiki farmakologii dziecięcej): 1 godzina

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godzin, co odpowiada 0, 32 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 6 + 0,5 = 6,5 godziny (0,26 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym - udział w ćwiczeniach: nie dotyczy


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych (C K_W34).

W2: Zna główne mechanizmy działania leków oraz ich przemiany w ustroju zależne od wieku (C K_W35).

W3: Zna podstawowe zasady farmakoterapii (C K_W37).

W4: Zna grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć (C K_W43).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posługuje się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych (C K_U17).

U2: Szacuje niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w stanach niewydolności wątroby i nerek, a także zapobiega zatruciom lekami (C K_U18).

U3: Interpretuje wyniki badań toksykologicznych (C K_U19).

U4: Interpretuje charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych oraz krytycznie ocenia materiały reklamowe dotyczące leków (E K_U31).

U5: Wdraża podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach (E K_U33).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08).

Metody dydaktyczne:

Seminarium:

• wykład informacyjny

• dyskusja dydaktyczna

• omówienie przypadków


Skrócony opis:

Przedmiot specyfika farmakoterapii dziecięcej ma na celu uświadomienie i zrozumienie odrębności organizmu dziecka pod kątem działania i dawkowania leków oraz naukę podstaw leczenia najczęstszych schorzeń wieku dziecięcego.

Pełny opis:

Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu specyfiki farmakoterapii dziecięcej : przypomnienie podstawowej wiedzy z zakresu mechanizmu działania leków w kontekście dziecka, zrozumienie odrębności budowy i funkcjonowania organizmu dziecka. Student/ka podczas wykładów zdobywa wiedzę na temat leczenia najczęstszych schorzeń wieku dziecięcego z uwzględnieniem wskazań, przeciwwskazań, dawkowania i działań niepożądanych omawianych leków. Przedmiot umożliwi przypomnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu podstaw propedeutyki pediatrii w kwestii leczenia dziecka.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mutschler E., Geisslinger G., Kroemer HK., Ruth P., Schafer-Korting M.; Mutschler FARMAKOLOGIA I TOKSYKOLOGIA. Wydawnictwo MedPharm Polska, Wrocław, 2016

2. Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H.; PEDIATRIA tom 1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016

3. Dobrzańska A., Ryżko J.; PEDIATRIA podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Końcowego. Wydawnictwo Edra Urban&Partner, Wrocław 2015

4. Rogowska-Szadkowska D.; Komu pomaga medyczna marihuana? Wydawca: PZWL, Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca:

5. Korbut R., FARMAKOLOGIA, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009. Farmakologia ogólna i kliniczna, Tom 1 i 2, Bertman G. Katzung 2012.

Metody i kryteria oceniania:

- Zaliczenie z przedmiotu - Aktywność i obecność na zajęciach,

- Egzamin w module w formie ustnej bądź opisowej, (0-10 punktów; > 60 %): W1-W4, U1-U5

Skala ocen:

% uzyskanych punktów Ocena

92≤…..≤100 Bardzo dobry(5)

88≤…..<92 Dobry plus(4+)

80≤…..<88 Dobry(4)

71≤…..<80 Dostateczny plus(3+)

60≤…..<71 Dostateczny (3)

0…..<60 Niedostateczny(2)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Wiciński
Prowadzący grup: Mateusz Ozorowski, Michał Wiciński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Wiciński
Prowadzący grup: Mateusz Ozorowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)