8.2. Pediatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5MWRPED-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 8.2. Pediatria |
Jednostka: | Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.20 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przystępujący do zajęć powinien posiadać pełną wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia) oraz wiedzę i umiejętności z zakresu propedeutyki pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - - udział w wykładach: 22 godziny - - udział w seminariach: 30 godzin - - udział w ćwiczeniach: 48 godzin (w tym 4 godziny w Centrum Symulacji Medycznych) - - przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin - - przygotowanie do ćwiczeń: 18 godzin - - konsultacje: 4 godziny - - przygotowanie do zaliczenia praktycznego i zaliczenie: 18+2 = 20 godzin - - przygotowanie do egzaminu końcowego i egzamin końcowy: 20 + 3 = 23 Łączny nakład pracy studenta wynosi 175 godzin, co odpowiada 6,2 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wymienia uwarunkowania i przyczyny najczęstszych chorób wieku dziecięcego (E K_W01) W2: zna postaci kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej występujących w wieku rozwojowym (C K_W33) W3: przedstawia znaczenie opieki specjalistycznej w rozpoznawaniu i leczeniu chorób dzieci (ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń uwarunkowanych genetycznie, metabolicznych i immunologicznych) (E K_W02) W4: analizuje dietę dziecka zdrowego w oparciu o najnowsze wytyczne (E K_W02) W5: wyjaśnia zasady żywienia dziecka w wybranych chorobach układu pokarmowego, niedoborach pokarmowych, zespołach metabolicznych, cukrzycy (E K_W02) W6: Uzasadnia celowość diet eliminacyjnych u dzieci z alergią pokarmową (E K_W02) W7: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu gastroenterologii dziecięcej, alergologii dziecięcej, zaburzeń metabolicznych, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej, endokrynologii dziecięcej, pulmonologii dziecięcej, immunologii i reumatologii wieku rozwojowego, onkologii i hematologii dziecięcej, neurologii dziecięcej (E K_W03) W8: opisuje zagadnienia zaburzeń zachowania, nauki i snu oraz zaburzenia odżywiania u dzieci (E K_W04) W9: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci w zakresie alergologii, gastroenterologii, pulmonologii, hematologii i onkologii dziecięcej, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej i neurologii dziecięcej, endokrynologii i chorób metabolicznych oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E K_W06) W10: zna przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych (E K_W35) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną, w szczególności przewlekle i ciężko chorym (E K_U02) U2: wyciąga wnioski z uzyskanego wywiadu od pacjenta i jego rodziny (E K_U02). U3: przeprowadza badanie fizykalne chorego i przewlekle chorego dziecka w każdym wieku (E K_U04) U4: umie ocenić stan ogólny pacjenta oraz stan przytomności i świadomości (E K_U07) U5: potrafi oceniać zaburzenia podstawowych parametrów życiowych za pomocą przyrządów z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U09) U6: potrafi ocenić nieprawidłowości rozwoju dziecka z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U10) U7: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu alergologii, gastroenterologii, pulmonologii, kardiologii, nefrologii, endokrynologii z diabetologią, immunologii, onkologii, hematologii, neurologii, chorób metabolicznych (E K_U12) U8: potrafi prawidłowo opisać stan somatyczny i psychiczny dziecka (E K_U13) U9: wskazuje oznaki zagrożenia życia i rozpoznaje stany zagrożenia życia (E K_U14) U10: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować dalszą diagnostykę w różnych schorzeniach dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E K_U16) U11: potrafi podać wskazania do hospitalizacji dziecka (E K_U20) U12: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych schorzeniach dzieci (alergologia, gastroenterologia, hematologia, immunologia, onkologia, reumatologia, nefrologia, endokrynologia z diabetologią, choroby metaboliczne) (E K_U24) U13: identyfikuje odchylenia od normy w prezentowanych badaniach spirometrycznych i wyciąga z nich wnioski (E K_U24) U14: rozpoznaje wskazania do żywienia pozajelitowego pacjentów przewlekle chorych i opracowuje plan leczenia żywieniowego w zależności od choroby (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego) (E K_U25) U15: wykonuje podstawowe procedury i zabiegi (pomiar parametrów antropometrycznych, życiowych) u dzieci (E K_U29) U16: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochodnych (E K_U30) U17: interpretuje wyniki testów naskórkowych i asystuje przy ich wykonaniu (E K_U30) U18: wyciąga wnioski terapeutyczne na podstawie wyniku biopsji błony śluzowej przewodu pokarmowego pobranej podczas badania endoskopowego (E K_U30) U19: planuje konieczne konsultacje specjalistyczne np. chirurga dziecięcego (E K_U32) U20: potrafi prawidłowo dokumentować obserwacje medyczne i leczenie pacjenta (E K_U38) U21: wyciąga wnioski z nieprawidłowo sporządzonej dokumentacji celem unikania błędu medycznego (G K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K_K03) K2: okazuje szacunek dla dziecka i takt wobec jego rodziców (K_K03) K3: odnosi się z szacunkiem do stanowiska i światopoglądu rodziców pacjenta i samego pacjenta (K_K05) K4: akceptuje priorytet dobra dziecka w postępowaniu leczniczym (K_K04) K5: zachowuje tajemnicę lekarską (K_K06) K6: szanuje intymność pacjenta małoletniego (K_K06) K7: potrafi przedstawić prawa chorego dziecka (K_K06) K8: akceptuje konieczność stałego dokształcania się (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład konwencjonalny - wykład problemowy Seminaria: - dyskusja dydaktyczna - analiza studium przypadków - problem-based learning Ćwiczenia: - ćwiczenia kliniczne - analiza przypadków - metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany) |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy głównych schorzeń i patologii wieku rozwojowego. Podczas ćwiczeń studenci poznają podłoże, epidemiologię i patofizjologię wybranych stanów i schorzeń, kształtują umiejętności diagnostyki, różnicowania i leczenia chorób dzieci, doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci oraz komunikacji z pacjentem pediatrycznym i rodzicem. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć i na seminariach omawiane są najczęstsze problemy zdrowotne i schorzenia dzieci i młodzieży z zakresu: - gastroenterologii dziecięcej - alergologii dziecięcej - pulmonologii dziecięcej - immunologii klinicznej i reumatologii dziecięcej - kardiologii dziecięcej - endokrynologii i diabetologii dziecięcej - hematologii i onkologii dziecięcej - nefrologii dziecięcej - neurologii dziecięcej - podstawowej wiedzy z zakresu chorób metabolicznych. Podczas ćwiczeń studenci mają bezpośredni kontakt z pacjentami pediatrycznymi i ich rodzicami i doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci. Jednocześnie trenują komunikację z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicem. W trakcie omówień pacjentów ćwiczą umiejętności diagnostyki, różnicowania i leczenia chorób dziecięcych. Podczas zajęć studenci mają też okazję obserwować i uczestniczyć w pracy lekarza pediatry w poradni specjalistycznej i pediatrycznej izbie przyjęć, a także zapoznają się z praktycznym zastosowaniem diagnostyki laboratoryjnej, mikrobiologicznej, genetycznej, immunologicznej i obrazowej u konkretnych pacjentów oraz w zakresie poznawanych schorzeń. |
Literatura: |
• W. Kawalec, R. Grenda: Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018 • A. Dobrzańska, J. Ryżko: Pediatria do LEK i PES., Elsevier Urban & Partner 2014 • H. Szajewska, J. Pietrzyk: ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 • A. Obuchowicz: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2016 • A. Oblacińska: ABC bilansów zdrowia dziecka, Medycyna Praktyczna 2017 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie praktyczne (system 0-20 pkt, > 60%): W2, W4-W7, W9, U1-U20, K1-K3, K6: - Student może przystąpić do zaliczenia praktycznego po zakończeniu zajęć z przedmiotu na V roku studiów. - Termin zaliczenia uzgadniany jest indywidualnie z egzaminatorem, wybranym w drodze losowania przeprowadzanego z udziałem Starosty roku z uwzględnieniem równego podziału liczby studentów na egzaminatora. Zaliczenie przeprowadzają nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Katedrze Pediatrii, Hematologii i Onkologii oraz w Katedrze i Klinice Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii. - Zaliczenie oceniane jest w skali punktowej od 0 do 20 punktów. Ocena dokonywana jest w następującym zakresie: ◦ nawiązanie kontaktu z pacjentem i postawa wobec pacjenta i rodziców (0-2 pkt.) ◦ badanie podmiotowe (0-4 pkt.) ◦ badanie przedmiotowe (0-4 pkt.) ◦ propozycja i uzasadnienie badań dodatkowych oraz wstępnego postępowania u pacjenta lub przygotowanie zlecenia zadanego przez egzaminatora (z listy B [poniżej]) (0-3 pkt.) ◦ interpretacja wyniku dwóch wybranych badań dodatkowych (0-4 pkt.) ◦ opis i zasady przeprowadzania wybranej procedury medycznej (z listy A [poniżej]) (0-3 pkt.) - Warunkiem zaliczenia praktycznego jest uzyskanie – zgodnie z kryteriami określonymi zarządzeniem Dziekana – min. 60% maksymalnej liczby punktów (12 punktów). - Punktacja uzyskana z zaliczenia praktycznego jest składową oceny ostatecznej z modułu „Medycyna wieku rozwojowego”, przy czym ocena z zaliczenia praktycznego stanowi 30% oceny z przedmiotu “Pediatria”. Zaliczenie teoretyczne (system 0-80 punktów, >60%); W1-W10, U1-U14, U17-U18, K7): - Zaliczenie teoretyczne ma postać egzaminu testowego przeprowadzanego dwa razy w roku w sesji egzaminacyjnej w ramach egzaminu z modułu “Medycyna wieku rozwojowego” zgodnie z regulaminem przeprowadzania egzaminów, zawierającego 80 pytań wielokrotnego wyboru. - Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie wyniku min. 60%. - Wynik zaliczenia praktycznego i wynik zaliczenia teoretycznego są składowymi oceny z modułu “Medycyna wieku rozwojowego”, przy czym ocena z zaliczenia teoretycznego stanowi 70% oceny z przedmiotu “Pediatria”. Lista A: procedury medyczne, których znajomość jest wymagana w trakcie egzaminu praktycznego: • pomiar temperatury ciała; • nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego; • wykonywanie badań antropometrycznych u dzieci; • pobieranie wymazów z nosa, gardła i spod nagłośni; • pobieranie moczu do badania mikrobiologicznego i testów biochemicznych; • cewnikowanie pęcherza moczowego; • przeprowadzenie szczepienia ochronnego; • badanie odruchów noworodkowych; • testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń narządu ruchu; • testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń słuchu; • testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń narządu wzroku; • wykonanie testów naskórkowych, prób śródskórnych i skaryfikacyjnych; • zakładanie zgłębnika nosowo-żołądkowego; • punkcja lędźwiowa; • biopsja aspiracyjna szpiku; • płukanie żołądka; • technika pomiaru szczytowego przepływu wydechowego; • pobranie badań w kierunku gruźlicy u dzieci; • tlenoterapia bierna; • technika zabiegów inhalacyjnych u dzieci oraz stosowania leków w nebulizacji; • próba ortostatyczna. Lista B: wymagane umiejętności zlecenia leczenia w następujących stanach/sytuacjach: • wyrównywanie zaburzeń wodno-elektrolitowych: • kwasica metaboliczna, • hiperglikemia, • odwodnienie hipertoniczne, • odwodnienie izotoniczne, • hipokaliemia, • hipokalcemia, • hiponatremia, • zlecenie antybiotyku u dziecka • doustnie (leczenie domowe) • dożylnie (leczenie szpitalne) • zlecenie przetoczenia składnika krwi u dziecka • koncentrat krwinek czerwonych • koncentrat krwinek płytkowych • osocze świeżo mrożone • zlecenie leku przeciwgorączkowego lub przeciwbólowego u dziecka • zlecenie leku stosowanego wziewnie • zlecenie podania adrenaliny w warunkach domowych i szpitalnych • zlecenie podania leku przeciwdrgawkowego w warunkach domowych i szpitalnych • zlecenie preparatu żelaza w niedokrwistości z niedoboru żelaza |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 48 godzin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Styczyński | |
Prowadzący grup: | Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Oliwia Grochowska, Elżbieta Grześk, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Monika Łęcka, Agata Marjańska, Marta Mazalon, Krzysztof Narębski, Ilona Olszak-Szot, Monika Pogorzała, Monika Richert-Przygońska, Paulina Rosińska, Roman Stankiewicz, Barbara Tejza, Anna Urbańczyk, Mariusz Wysocki, Ewa Zbucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 48 godzin
Seminarium, 30 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Styczyński | |
Prowadzący grup: | Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Adam Główczewski, Oliwia Grochowska, Elżbieta Grześk, Karolina Hejnosz, Kamila Jaremek, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Aneta Krogulska, Piotr Księżniakiewicz, Renata Kuczyńska, Monika Łęcka, Ewa Łoś-Kiszkowiak, Agnieszka Majk, Agata Marjańska, Krzysztof Narębski, Ilona Olszak-Szot, Monika Parzęcka, Monika Pogorzała, Monika Richert-Przygońska, Paulina Rosińska, Alicja Salamon-Górna, Justyna Stampor-Bednarska, Joanna Stankiewicz, Roman Stankiewicz, Anna Szaflarska-Popławska, Barbara Tejza, Julia Tworowska, Eugenia Winogrodzka, Ewa Zbucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.