4.3. Intensywna terapia i anestezjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5SNIT-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 4.3. Intensywna terapia i anestezjologia |
Jednostka: | Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Fizjologia układu krążenia i oddechowego. Leki stosowane w anestezjologii i intensywnej terapii( anestetyki, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie, leki znieczulenia miejscowego) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach:12 godzin - udział w wykładach online:6 godzin - udział w ćwiczeniach: 12 godzin w tym - 4 godzin zajęć klinicznych - 8 godzin zajęć w Centrum Symulacji Medycznych - konsultacje: 0,5 godziny - przeprowadzenie spotkania wprowadzającego: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 1 godzina - przeprowadzenie kolokwium zaliczeniowego: 1 godzina - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35,5 h co odpowiada 1,18 ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 12 godzin (0,4 ECTS) - udział w wykładach online :6 godzin (0,2 ECTS) - udział w ćwiczeniach: 12 godzin (0,4 ECTS) - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 2,5 godzin - udział w spotkaniu wprowadzającym: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 +2 = 5 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 45,0 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - udział w seminariach : (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii) - 5 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii): 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych: 1 godzin a Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: + zaliczenie (praktyczne i teoretyczne) 3 + 2 = 5 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach + zaliczenie praktyczne : 12 + 1 = 13 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,43 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Student zna zasady gospodarki wodno-elektrolitowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W01) W2 - Student zna zasady równowagi kwasowo-zasadowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W02) W3 - Student zna czynności i mechanizmy regulacji narządów w warunkach prawidłowych, rozumie wpływ wywierany na nie przez znieczulenie, w tym w szczególności na układ krążenia i układ oddechowy.(B K_W25) W4 - Student posiada podstawową wiedzą pozwalającą na rozpoznanie, różnicowanie i leczenie wstrząsu.(C K_W28) W5 - Student zna mechanizmy działania leków znieczulenia ogólnego i ich przemiany w ustroju zależne od wieku;(C K_W35) W6 - Student zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_W06) W7 - Student zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego;(E K_W29) W8 - Student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów w Anestezjologii(F K_W03) W9 - Student zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji(F K_W04) W10 - Student zna zasady leczenia bólu pooperacyjnego i monitorowania pooperacyjnym w warunkach sali operacyjnej i sali wybudzeni.(F K_W05) W11 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii;(F K_W06) W12 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania okołooperacyjnego(F K_W07) W13 - Student zna podstawowe zasady opieki na dawcą narządów(F K_W14) W14 - Student wymienia zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu u pacjenta leczonego w oddziale intensywnej terapii(F K_W15) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Student potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii(B K_U14) U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach, podczas znieczulenia ogólnego oraz leczenia w oddziale intensywnej terapii(C K_U14) U3 - Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, w ramach przygotowania do znieczulenia(wizyty premedykacyjnej)(E K_U01) U4 - Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta w tym przede wszystkim u pacjenta pod wpływem leków sedatywnych(E K_U07) U5 - Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U14) U6 - Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U16) U7 - Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego w intensywnej terapii(E K_U25) U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w obrębie bloku operacyjnego i intensywnej terapii w tym: • pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, • monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, • badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, • wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, • wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, • pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, • cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, • standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, • proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;(E K_U29) U9 - Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U34) U10 - Student potrafi rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon w warunkach intensywnej terapii(E K_U37) U11 - Student potrafi wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora zewnętrznego oraz inne podstawowe czynności ratunkowe w okresie okołooperacyjnym(F K_U10) U12 - Student potrafi działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych z szczególnym uwzględnieniem warunków Sali operacyjnej(F K_U11) U13 - Student potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe w warunkach sali nadzoru poznieczuleniowego(F K_U12) U14 - Student potrafi oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K_K04) K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K_K06) K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych(K_K01) K4 - Student posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii(K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - Wykład konwersatoryjny online w formie bezpośredniej - Dyskusja dydaktyczna - W przypadku zajęć online: wykład informacyjny w formie pośredniej z możliwością zadawania pytań Wykłady: - Wykład informacyjny online w formie bezpośredniej - Dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem • ćwiczenia przedmiotowe • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany |
Pełny opis: |
Seminaria 1 Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (BLS + ALS) wg ERC 2015. i Gospodarka wodno-elektrolitowa, równowaga kwasowo-zasadowa. 2 Indukcja znieczulenia ogólnego, anestetyki wziewne i dożylne. 3 Znieczulenie przewodowe. 4 Zasady leczenia bólu. 5 Anestezjologia dziecięca 6 Wentylacja mechaniczna. 7 Intensywna terapia. 8 Żywienie dojelitowe i pozajelitowe w intensywnej terapii. 9 Monitorowanie układu krążenia w anestezjologii i intensywnej terapii. 10 Wstrząs, wstrząs septyczny. Ćwiczenia Indukcja do znieczulenia ogólnego Monitorowanie pacjenta podczas znieczulenia i w okresie okołooperacyjnym Znieczulenie przewodowe Instrumentalne zabezpieczenie dróg oddechowych. Trudna intubacja Wentylacja mechaniczna Zastosowanie żywienia jelitowego i pozajelitowego w Intensywnej Terapii |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium wejściowe (0-20 punktów)>60% (W1, W2,W3, W5) Sprawdzian praktyczny (system 0-1) (U2 - U14) Przedłużona obserwacja >50% - (U1, K1 -K5) Ustne kolokwium końcowe (W4, W6-W15) Egzamin ( 0-40 punktów) >60% (W1-W15) Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Seminarium, 12 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sierakowska | |
Prowadzący grup: | Marlena Jakubczyk, Michalina Kołodziejczak, Katarzyna Sierakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu naukę zasad wykonywania różnego rodzaju znieczuleń do różnych procedur chirurgicznych, postępowania z pacjentem w okresie okołooperacyjnym, zastosowaniem specjalistycznych metod leczenia w oddziale intensywnej terapii, leczeniem podstawowych stanów zagrożenia życia. |
|
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu leków stosowanych w anestezjologii i intensywnej terapii, postępowania anestezjologicznego w różnych sytuacjach klinicznych, zastosowania odpowiedniego rodzaju znieczulenia dla danego pacjenta dorosłego oraz dziecka. Zapoznanie się z zasadami postępowania i metodami leczenia stosowanymi w oddziale intensywnej terapii oraz najnowszymi wytycznymi dotyczącymi podstawowych i zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych wykonywanych na bloku operacyjnym i w oddziale intensywnej terapii (udrożnienie dróg oddechowych, kaniulacja naczyń , monitorowanie pacjenta , ALS,BLS. |
|
Literatura: |
1. Podręczniki wiodące: 1.1. Anestezjologia, H. Larsen Tom 1 i 2 wyd. 11 2. Podręczniki uzupełniające: 2.1. Wytyczne 2015 Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2015 2.2. Intensywna Terapia, Paul L. Marino; wyd. IV 2.3. Anestezjologia, Tom 1-3 wyd 1, Kübler A. , Andres J. 3. Piśmiennictwo obowiązujące do kolokwium wejściowego: 3.1. Anestezjologia, H. Larsen; wyd. 11 rozdziały: 3 – 5, 7, 26 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.