5. Moduł: Stany nagłe w medycynie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5STN-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 5. Moduł: Stany nagłe w medycynie |
Jednostka: | Katedra Anestezjologii i Intensywnej Terapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Każdy z poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu posiada własne wymagania wstępne określone w poszczególnych sylabusach: Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ) Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J) Radiologia (1600-LekM5SNMED-J) Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J) Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całościowy nakład pracy 7,6 ECTS co odpowiada 228 godzinom. 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 30 h - udział w ćwiczeniach: 52 h - udział w seminariach: 24 h - udział w konsultacjach: 4 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 110 h, co odpowiada 3,67 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 h - udział w ćwiczeniach: 52 h - udział w seminariach: 20 h - przygotowanie do zajęć: 20 h - przygotowanie do zaliczenia: 45 h Łączny nakład pracy studenta wynosi 177 h, co odpowiada 5,9 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami naukowymi: 60 h - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych): 15 h - udział w ćwiczeniach i seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej) 30 h Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 115 h, co odpowiada 3,83 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zajęć: 27,5 h - przygotowanie do zaliczenia: 24 h Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 46,5 h, co odpowiada 1,55 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 52h, co odpowiada 1,73 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Student zna zasady gospodarki wodno- elektrolitowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne, jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W01) W2 - Student zna zasady równowagi kwasowo-zasadowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne, jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W02) W3 - Student zna czynności i mechanizmy regulacji narządów w warunkach prawidłowych, rozumie wpływ wywierany na nie przez znieczulenie, w tym w szczególności na układ krążenia i układ oddechowy.(B K_W25) W4 - Student posiada podstawową wiedzą pozwalającą na rozpoznanie, różnicowanie i leczenie wstrząsu.(C K_W28) W5 - Student zna mechanizmy działania leków znieczulenia ogólnego i ich przemiany w ustroju zależne od wieku;(C K_W35) W6 - Student zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_W06) W7 - Student zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego;(E K_W29) W8 - Student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów w anestezjologii(F K_W03) W9 - Student zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji(F K_W04) W10 - Student zna zasady leczenia bólu pooperacyjnego i monitorowania pooperacyjnym w warunkach sali operacyjnej i sali wybudzeni.(F K_W05) W11 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii;(F K_W06) W12 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania okołooperacyjnego(F K_W07) W13 - Student zna podstawowe zasady opieki nad dawcą narządów(F K_W14) W14 - Student wymienia zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu u pacjenta leczonego w oddziale intensywnej terapii(F K_W15) W15 - Student zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach(F K_W6) W16 – Student zna możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych,(E K_W41) W17 Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych(F K_W07) W18 Student zna zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu: „Państwowe Ratownictwo Medyczne”(F K_W08) W19 Student zna algorytm postępowania dla poszczególnych stadiów hipotermii przypadkowej oraz hipotermii pourazowej(F_W16) W20: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04) W21: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16) W22: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia (E K_W20) W23: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym: a) schizofrenii, b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych, c) zaburzeniach odżywiania, d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych (E K_W17) W24: potrafi zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, po próbach samobójczych (E K_W18) W25: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości i umie właściwie je leczyć (E K_W19) W26: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22) W27:zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym oraz czynnościowym ( w szczególności narządów endokrynnych) (A K_W02), W28:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania (B K_W08), W29:zna mechanizm działania hormonów, oraz konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej (B K_W26), W30:zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych chorób dzieci a) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad (E K_W03), W31 Student zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, oraz ich powikłań) a) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii (E K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Student potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii(B K_U14) U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach, podczas znieczulenia ogólnego oraz leczenia w oddziale intensywnej terapii(C K_U14) U3 - Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, w ramach przygotowania do znieczulenia(wizyty premedykacyjnej)(E K_U01) U4 - Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta w tym przede wszystkim u pacjenta pod wpływem leków sedatywnych(E K_U07) U5 - Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U14) U6 - Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U16) U7 - Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego w intensywnej terapii(E K_U25) U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w obrębie bloku operacyjnego i intensywnej terapii w tym: • pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, • monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, • badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, • wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, • wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, • pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, • cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, • standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, • proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;(E K_U29) U9 - Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U34) U10 - Student potrafi rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon w warunkach intensywnej terapii(E K_U37) U11 - Student potrafi wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora zewnętrznego oraz inne podstawowe czynności ratunkowe w okresie okołooperacyjnym(F K_U10) U12 - Student potrafi działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych z szczególnym uwzględnieniem warunków Sali operacyjnej(F K_U11) U13 - Student potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe w warunkach sali nadzoru poznieczuleniowego(F K_U12) U14 - Student potrafi oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F K_U13) U15 Najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach(E_U06) U16 Możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych(E_U41) U17 Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych(F_U07). U18 Student zna zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne(F_U8) U19 Student umie stosować algorytm postępowania dla poszczególnych stadiów hipotermii przypadkowej oraz hipotermii pourazowej(F_U16) U20 Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia U21 Student potrafi rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek(E_U15) U22 Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 7) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi(E_U29.) U23 Student potrafi wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach(E_U33) U24 Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami(E_U34) U25 Student umie postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę)(E_U36) U26 Student potrafi zakładać wkłucie obwodowe(F_U5) U27 Student potrafi wykonywać doraźne unieruchomienie kończyny, wybierać rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontrolować poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego(F_U8) U28 Student potrafi zaopatrywać krwawienie zewnętrzne(F_U9) U29 wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udzielać pierwszej pomocy(F_U10) U30 działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych(F_U11) U31 oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F_U21) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Student kieruje się dobrem chorego stawiając je na pierwszym miejscu.(K_K04) K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci).(K_K06) K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych(K_K01) K4 - Student posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii(K_K08) K5 - Student posiada umiejętność nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych.(K_K03) K6 - Przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta. (K_K05) K7 - wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym(K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - Wykład konwersatoryjny - Dyskusja dydaktyczna Wykłady: - Wykład informacyjny online w formie bezpośredniej - Dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem • ćwiczenia przedmiotowe • zajęcia kliniczne metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) |
Skrócony opis: |
Moduł stany nagłe i jego przedmioty składowe mają na celu przygotowanie studentów do radzenia sobie z wieloma różnorodnymi stanami zagrożenia zdrowia i życia, które ze względu na swoją specyfikę należą do dziedzin zainteresowań różnych specjalizacji medycznych |
Pełny opis: |
Pełny opis poszczególnych przedmiotów znajduje się w ich sylabusach Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ) Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J) Radiologia (1600-LekM5SNMED-J) Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J) Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J) |
Literatura: |
Tak jak opisano w poszczególnych przedmiotach modułu: Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ) Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J) Radiologia (1600-LekM5SNMED-J) Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J) Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ( 0-120 punktów) próg zaliczenia 60% (W1-31) Celem dopuszczenia do egzaminu student(ka) musi uzyskać zaliczenie z poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu tj. Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ) Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J) Radiologia (1600-LekM5SNMED-J) Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J) Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Jasiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Tak jak opisano w poszczególnych przedmiotach modułu: Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ) Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J) Radiologia (1600-LekM5SNMED-J) Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J) Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J) |
|
Pełny opis: |
Tak jak opisano w poszczególnych przedmiotach modułu: Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ) Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J) Radiologia (1600-LekM5SNMED-J) Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J) Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J) |
|
Literatura: |
Tak jak opisano w poszczególnych przedmiotach modułu: Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ) Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J) Radiologia (1600-LekM5SNMED-J) Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J) Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Jasiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.