Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

9.1. Radiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM5WRRD-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 9.1. Radiologia
Jednostka: Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 2 godziny

- przygotowanie do wykładów: 2 godziny

- konsultacje: 3 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

• udział w wykładach: 2 godziny

• przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godziny

• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co

odpowiada 0,5 punktowi ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii wieku rozwojowego): 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii wieku rozwojowego): 2 godziny

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii wieku rozwojowego): 1 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi

badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada

0,5 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

• przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin

(0,18 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w wykładach : 2 godzin

- przygotowanie do wykładów: 1 godziny

- przygotowanie do zaliczenie 8 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym

wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna przyczyny, objawy oraz zasady diagnozowania i leczenia najczęstszych chorób wieku dziecięcego: (E K_W03),

W2: zna pojęcia: syndromu maltretowanego dziecka, wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychozy, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci (E K_W04),

W3: zna najczęstsze stany zagrażające życiu w

dzieci oraz zasady diagnostyki radiologicznej u tych dzieci

stany (E K_W06);

W4: przyczyny, objawy oraz zasady diagnozowania i leczenia najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem specyfiki chorób wieku dziecięcego, w szczególności: 1) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej 2) chorób klatki piersiowej 3) kończyn i choroby głowy 4) złamania kości i urazy narządów (F K_W01),



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób u dorosłych i dzieci (E K_U12);

U2: plan konsultacji specjalistycznych (E K_U32);

U3: zbadać piersi, węzły chłonne i tarczycę, zbadać jamę brzuszną pod kątem ostrego brzucha (FK_U06);

U4: podczas badania pediatrycznego rozpoznaje zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy domowej na dziecku (GK_U7).



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu (K.K4)

K2: Okazuje szacunek dla pacjenta oraz zrozumienie światopoglądów i różnic kulturowych (K.K5)

K3: umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; (K.K7)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład konwersatoryjny

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

Skrócony opis:

Przedmiot Medycyna wieku rozwojowego Radiologia zapoznaje studenta z sympatologią chorób dziecięcych i zasadami ich diagnozowania. Student poznaje metody diagnostyki radiologicznej dzieci. Poznaje wskazania i przeciwwskazania do zleconych badań. Student potrafi zaproponować wykonanie badania radiologicznego podczas diagnozowania chorób dzieci. Potrafi zinterpretować jego wynik.

Pełny opis:

W trakcie wykładów student zapoznaje się z charakterystyką badań radiologicznych dzieci. Poznaje wskazania i przeciwwskazania do tych badań. Podczas wykładów student zapozna się z Systemem Obrazowania-Raportowania i Danych w Pediatrii. Podczas wykładów zostaną również przedstawione zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR).

Na wykładach prezentowane są metody obrazowania w pediatrii. Student poznaje anatomię rentgenowską. Przedstawiono metodykę badań (RTG, CT, MRI, USG) w pediatrii. Student poznaje korelacje radiologiczne i patologiczne podczas diagnostyki dzieci. Przedstawione zostaną również przypadki kliniczne z zakresu radiologii pediatrycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &

Partner, Wrocław, 2014.

2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.

3.Materiały z wykładów.

Literatura dodatkowa:

1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,

2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W4, U1-U4.

Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W4, U1 – U4.

Kolokwium końcowe (>56%): W1 – W4,

U1-U4.

<60% niezaliczone

60% ZALICZONE

Przedłużona obserwacja (> 60%): K1 – K3

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 2 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Serafin
Prowadzący grup: Zbigniew Serafin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)