Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy chorób wewnętrznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Opm12PCHW-2
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy chorób wewnętrznych
Jednostka: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku S2 kierunku optometria
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 30 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 25 godzin

- przygotowanie wypowiedzi ustnej na ćwiczenia: 3 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 30 godzin

- konsultacje: 3 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 + 2 = 27 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 155 godzin, co odpowiada 5,5 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Zna ogólne zasady zbierania wywiadu lekarskiego, nawiązania relacji z pacjentem. Zna zasadę i potrzebę dochowania tajemnicy lekarskiej. Omawia metody oceny stanu ogólnego pacjenta (K_W11, K_W12).

W2. Omawia zasady badania podmiotowego, ze szczególnym uwzględnieniem chorób i urazów oczu. Omawia podstawowe objawy w badaniu podmiotowym i przedmiotowym, w szczególności dotyczące oka (K_W11, K_W12).

W3: Omawia wybrane objawy ogólne i miejscowe, w tym objawiające się na skórze i tkance podskórnej: podstawowe zmiany skórne, gorączka, żółtaczka, sinica, bladość, obrzęki, otyłość, obrzęk naczynioruchowy (K_W11, K_W12).

W4. Omawia nadciśnienie tętnicze: definicja, czynniki ryzyka, rozpoznanie, zasady pomiaru ciśnienia tętniczego, powikłania (retinopatia nadciśnieniowa). Omawia przyczyny wtórnego nadciśnienia tętniczego, nadciśnienie oporne na leczenie oraz wpływ nadciśnienia tętniczego na oko i rolę badania dna oka w stanie ostrym i przewlekłym. (K_W11, K_W12)

W5. Omawia cukrzycę: klasyfikacja, czynniki ryzyka, objawy, rozpoznanie i powikłania, a także wpływ cukrzycy na oko. Zna cechy retinopatii i neuropatii cukrzycowej. (K_W11, K_W12).

W6. Omawia wybrane choroby układu krążenia: miażdżycę, chorobę wieńcową, zawał serca, omawia przyczyny bólu w klatce piersiowej, a także wpływ chorób układu sercowo – naczyniowego na oko (K_W11, K_W12).

W7. Omawia migotanie przedsionków jako najczęstszą arytmię – definicja, przyczyny, objawy, diagnostyka, powikłania – wpływ choroby oraz jej leczenia na oko i układ nerwowy ( leczenie przeciwkrzepliwe) (K_W11, K_W12).

W8. Omawia i zna zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz zasady pierwszej pomocy w zadławieniu (K_W11, K_W12).

W9. Charakteryzuje zagrożenia wynikające z nałogu palenia papierosów. Przedstawia podstawowe sposoby rzucania palenia. Omawia zasady profilaktyki chorób serca i naczyń (K_W11, K_W12).

W10. Prezentuje objawy i odchylenia w badaniu fizykalnym w wybranych endokrynopatiach i nowotworach: nadczynność i niedoczynność tarczycy, guzy przysadki mózgowej, a także wpływ wybranych zaburzeń endokrynologicznych na oko. (K_W11, K_W12).

W11. Zna podstawowe objawy ze strony układu nerwowego, charakteryzuje udar mózgu i objawy obrzęku mózgu. (K_W11, K_W12).

W12. Omawia wybrane objawy i choroby układu oddechowego: zapalenie płuc, astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc, zna objawy niewydolności oddechowej. (K_W11, K_W12).

W13. Omawia cechy bólu brzucha, choroby powodujące ostry ból brzucha, jak zapalenie trzustki. (K_W11, K_W12).

W14.Omawia wybrane objawy i choroby układu pokarmowego: choroba wrzodowa i krwawienie z przewodu pokarmowego, WZW typu B i C, powiększenie wątroby, żółtaczka (K_W11, K_W12).

W15. Charakteryzuje definicje oraz podstawowe objawy i przyczyny ostrego i przewlekłego uszkodzenia nerek (K_W11, K_W12).

W16. Omawia najczęstsze nowotwory złośliwe: rak płuca i rak piersi i prostaty a także wpływ wybranych chorób nowotworowych na oko (K_W11, K_W12).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Przeprowadza szczegółowy wywiad dotyczący chorób ogólnoustrojowych, leków, stylu życia i chorób w rodzinie (K_U2).

U2: Umiejętnie komunikuje się z pacjentem w różnym wieku (K_U5).

U3: Rozpoznaje najczęstsze procesy patologiczne i choroby ogólne wpływające na narząd wzroku (K_U14).

U4: Przeprowadza wywiad ogólnomedyczny z osobami z różnych grup społecznych, zawodowych i wiekowych (K_U18)

U5: Zna podstawowe zasady badania przedmiotowego, w tym uproszczonego badania neurologicznego.

U6: Zna zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K03)

K2: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz pracownikami służby zdrowia (K_K07)

K3: Rozróżnia problemy w komunikacji wynikające z niepełnosprawności i choroby przewlekłej (K_K06)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia

• dyskusja dydaktyczna

• ćwiczenia kliniczne

• analiza przypadków

• drzewo decyzyjne

• uczenie wspomagane komputerem


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot podstawy chorób wewnętrznych ma celu przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu chorób wewnętrznych oraz zapoznanie z zasadami przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta.

Pełny opis:

Podczas zajęć z podstaw chorób wewnętrznych studenci zdobędą podstawową wiedzę dotyczącą obrazu klinicznego, diagnostyki i postępowania w wybranych jednostkach chorobowych, a także w jaki sposób mogą one wpłynąć na narząd wzroku. Zostaną zaznajomieni z objawami i odchyleniami w badaniu fizykalnym typowymi dla różnych chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowo-płciowego i dokrewnego. Omówione zostaną także tematy zagrożeń dla zdrowia publicznego (nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, miażdżyca, nowotwory). W trakcie zajęć praktycznych studenci posiądą umiejętność prawidłowego zbierania wywiadu, a także poznają podstawowe zasady przeprowadzania badania przedmiotowego. Studenci zapoznają się także z zasadami prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Choroby wewnętrzne. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, położnictwa i fizjoterapii. Red. Wierusz-Wysocka B., Zozulińska-Ziółkiewicz D., Pisarczyk-Wiza D., Naskręt D. UM Poznań, 2008.

2. Badanie kliniczne Macleod. Red. Douglas G., Nicol F., Robertson C. Elsevier Urban & Partner, 2010.

3. Interna Szczeklika 2017/18. Mały podręcznik. Red. Gajewski P. Medycyna Praktyczna, 2017.

Literatura uzupełniająca

1. Choroby wewnętrzne - podręcznik dla studentów pielęgniarstwa i położnictwa. Red. Pączek L., Mucha K., Foroncewicz B. PZWL, 2009.

2. Interna Szczeklika 2017. Red. Gajewski P. Medycyna Praktyczna, 2017.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena za przygotowanie wypowiedzi ustnej dotyczącej wybranych zagadnień.

Egzamin końcowy pisemny obejmujący wykłady 1-15 oraz ćwiczenia 1-10.

% uzyskanych punktów Suma punktów ocena

92-100 37- 40 bdb (5)

84-91 34 - 36 db+ (4+)

76-83 31 - 33 db (4)

68-75 27 - 30 dst+ (3+)

56-67 23 - 26 dst (3)

0-55 0 - 22 ndst (2)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Laskowska
Prowadzący grup: Ewa Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Laskowska
Prowadzący grup: Ewa Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Laskowska
Prowadzący grup: Ewa Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)