Matematyka ze statystyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opt11MATS-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka ze statystyką |
Jednostka: | Katedra Biostatystyki i Teorii Układów Biomedycznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S1 kierunku optyka okularowa |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki, w tym rachunku prawdopodobieństwa, na poziomie szkoły średniej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 25 godzin - udział w ćwiczeniach : 15 godzin - udział w seminariach: nie dotyczy - udział w konsultacjach: 20 godzin - sprawdzian praktyczny: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 62 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 25 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - udział w seminariach: nie dotyczy - udział w konsultacjach: 20 godzin - czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 15 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin - przygotowanie do kolokwiów: 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (sprawdzian praktyczny i teoretyczny pisemny): 20+2=22 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 117 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi − nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: − przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (sprawdzian praktyczny): 20+2=22 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 22 godziny co odpowiada 0,73 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach 15 godzin - przygotowanie do do ćwiczeń (w zakresie praktycznym): 10 godzin - zaliczenie praktyczne: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 27 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie realizacji przedmiotu Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia: - przygotowanie do ćwiczeń: 1 godziny - udział w konsultacjach: 3 godz. Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie realizacji przedmiotu wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,13 punktu ECTS B) Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki 1. nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: K_W01 rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych w opisie i interpretacji zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: K_U02 potrafi integrować pozyskane informacje naukowe, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski U2: K_U10 potrafi realizować samokształcenie P1P_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego |
Metody dydaktyczne: | W: wykład wspomagany prezentacjami Ćw: ćwiczenia rachunkowe |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje 25 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń prowadzonych w grupach liczących ok. 20 osób. Stanowi on przede wszystkim kurs podstaw rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej, a także ciągów liczbowych. Kurs zawiera też podstawowe informacje nt. statystyki. Jego celem jest zaopatrzenie studentów w narzędzia matematyczne, niezbędne do skutecznego przyswajania treści przekazywanych na takich przedmiotach, jak fizyka, biofizyka, chemia i statystyka. |
Pełny opis: |
Wykład służy objaśnieniu najważniejszych pojęć matematycznych oraz własności obiektów matematycznych zawierających się w programem kursu. W tym, celu omawiane są liczne przykłady. Zwraca też uwagę na ich zastosowanie w naukach ścisłych i przyrodniczych. Obejmuje następujące zagadnienia: 1. Funkcje Pojęcie funkcji. Funkcje w skończonych iloczynach kartezjańskich. Funkcje rzeczywiste jednej zmiennej: monotoniczność funkcji, parzystość funkcji, okresowość funkcji. Podstawowe funkcje elementarne: funkcja liniowa, funkcja kwadratowa, funkcje potęgowe, wykładnicze, logarytmiczne, trygonometryczne i cyklometryczne. Złożenie funkcji. Funkcje różnowartościowe (injekcje), funkcje "na" (surjekcje) oraz bijekcje. Funkcja odwrotna. Równoliczność zbiorów skończonych i nieskończonych. 2. Ciągi liczbowe (nieskończone) Najważniejsze własności ciągów liczbowych: ograniczoność, monotoniczność. Ciąg arytmetyczny. Ciąg geometryczny. Granica ciągu. Zbieżność i rozbieżność ciągu. 3. Rachunek różniczkowy Granica funkcji. Ciągłość funkcji w punkcie i przedziale. Definicja pochodnej funkcji i jej interpretacja geometryczna. Obliczanie pochodnej. Przykłady zastosowania pochodnej. Pochodne wyższych rzędów. Ekstrema funkcji. Wkłęsłość i wypukłość krzywej. Punkt przegięcia. Badanie przebiegu zmienności funkcji. 4. Rachunek całkowy Całka nieoznaczona. Podstawowe wzory na całki nieoznaczone. Całkowanie przez części i przez podstawienie. Całka oznaczona. Interpretacja geometryczna całki oznaczonej. Przykłady obliczania całki oznaczonej. Twierdzenia podstawowe rachunku całkowego. Całka niewłaściwa i przykłady jej obliczania. Ćwiczenia mają na celu wyposażenie studentów w umiejętność operowania pojęciami i obiektami matematycznymi omawianymi na wykładzie. Obejmują następujące zagadnienia 1. Funkcje Badanie funkcji liniowych (szukanie punktów odcięcia i miejsc zerowych) i sporządzanie ich wykresów. Badanie funkcji kwadratowych (określanie zwrotu i współrzędnych wierzchołka paraboli, badanie istnienia i znajdowanie miejsc zerowych) i sporządzanie ich wykresów. Wykreślanie zadanych funkcji potęgowych, wykładniczych i logarytmicznych. Wykreślanie funkcji trygonometrycznych i cyklometrycznych (kołowych). Badanie parzystości funkcji. Wykreślanie funkcji, surjekcji, injekcji i bijekcji w skończonych iloczynach kartezjańskich. Wykreślanie par funkcji wzajemnie odwrotnych. Składanie funkcji. 2. Ciągi liczbowe Określanie własności: ograniczoności, monotoniczności, rozbieżności, zbieżności zadanych ciągów liczbowych. 3. Rachunek różniczkowy Obliczanie granic i granic niewłaściwych funkcji. Różniczkowanie funkcji elementarnych. Badanie przebiegu funkcji : określanie dziedziny i granic na brzegach dziedziny, wyznaczanie równań asymptot, obliczanie pierwszej i drugiej pochodnej, wyznaczanie punktów charakterystycznych (ekstremów i punktów przegięcia), wykreślanie funkcji. 4. Rachunek całkowy Obliczanie całek nieoznaczonych metodą przez podstawienie i metodą przez części. Obliczanie całek oznaczonych. Obliczanie prostych całek niewłaściwych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Włodzimierz Krysicki, Lech Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 2. Dariusz Wrzosek, Matematyka dla biologów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009 (dostępny ebook, data wydania 2017) Literatura uzupełniająca: 1. Marek Bodnar, Zbiór zadań z matematyki dla biologów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013 2. Wojciech Żakowski, G Decewicz, Matematyka, Analiza matematyczna. Część 1, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2015 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny – W1, U1, U2 Kolokwium – U1, U2 Sprawdzanie wiedzy i umiejętności odbywa się w formie sprawdzianów prowadzonych w czasie ćwiczeń oraz egzaminu końcowego Kolokwium pisemne w ciągu semestru przeprowadzone w ramach ćwiczeń decyduje o ich zaliczeniu i dopuszczeniu studenta do egzaminu końcowego. Egzamin ma formę pisemną, składa się z pytań/zadań testowych zamkniętych. W przypadku zadań sprawdzeniu podlegają zarówno zaznaczone odpowiedzi jak również rozwiązania (obliczenia) problemów podawane przez studenta. Nie ma punktów ujemnych za udzielenie błędnej odpowiedzi. Ocena wystawiana jest na podstawie wyników egzaminu według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą: 92-100 % - bdb (5) 84-91 % - db+ (4+) 76-83 % - db (4) 68-75 % - dst (3+) 56-67 % - dst (3) 0-55 % - ndst (2) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Tarasewicz | |
Prowadzący grup: | Przemysław Tarasewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Tarasewicz | |
Prowadzący grup: | Rafał Pawłowski, Przemysław Tarasewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Tarasewicz | |
Prowadzący grup: | Przemysław Tarasewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.