Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opt11PDYD-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S1 kierunku optyka okularowa |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach: 15 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 h. Bilans nakładu pracy studenta: -udział w wykładach – 15 h -analiza treści kształcenia zaprezentowanych na wykładzie- 10 h. Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 h, co odpowiada 1 pkt. ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wyjaśnia podstawowe zagadnienia z zakresu organizacji procesu dydaktycznego (K_W14). • Określa przedmiot i zakres dydaktyki jako nauki pedagogicznej. • Zna istotę współczesnego procesu kształcenia. • Definiuje pojęcie celów kształcenia, taksonomii i operacjonalizacji oraz zna strukturę celu szczegółowego. • Dokonuje klasyfikacji metod i zasad kształcenia, form organizacyjnych i środków dydaktycznych. • Zna istotę i cele sprawdzania wyników procesu kształcenia, formy i metody, pojęcie ewaluacji. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Stosuje odpowiednie zasady nauczania w odniesieniu do zawodu optyka okularowego (K_U30). U2: Umiejętnie komunikuje się z klientem zakładu optycznego z zakresu udzielania instrukcji w odniesieniu do korzystania i konserwacji korekcji optycznej oraz innych pomocy wzrokowych (K_U40). U3: Dostosowuje formę i treść przekazu do potrzeb i możliwości pacjenta |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Przestrzega zasad kultury (K_K03). |
Metody dydaktyczne: | wykład - informacyjny, konwersatoryjny, problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Przedmiot Podstawy dydaktyki odnosi się do dydaktyki ogólnej (teorii nauczania), która wraz z teorią wychowania stanowi obszar pedagogiki jako nauki. Mieści się ona obecnie w obszarze nauk społecznych. |
Pełny opis: |
Wykład pełni rolę informacyjną i przedstawia treści z zakresu teorii nauczania. Dotyczy takich zagadnień szczegółowych, jak: cele kształcenia, taksonomia, operacjonalizacja, kryteria i teorie doboru treści, metody i zasady nauczania-uczenia się, formy i środki dydaktyczne, pomiar efektów kształcenia. Wyjaśnia się istotę uczenia się przez doświadczanie i przeżywanie. Określa się zasady doboru metod i technik uczenia się-nauczania. Znajomość podstawowych treści z zakresu dydaktyki jest prezentowana na przykładach z praktyki pracy optyka okularowego, ew. optometrysty. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kupisiewicz, Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, wyd. 13, zmienione, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. 2. Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. 3. Okoń, W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładach Uczestnictwo w wykładach umożliwia opanowanie efektów kształcenia: K_W14, K_U15, K_U30, K_U40. Pozytywna ocena kompetencji społecznych (K_K03, K_K06) – dokonywana jest przez nauczyciela (na podstawie aktywności studenta na zajęciach). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Podstawy dydaktyki należą do nauk społecznych i humanistycznym. Przedmiot ten wspomaga proces uczenia się-nauczania |
|
Pełny opis: |
Obejmuje zakres tematyczny wykładów. |
|
Literatura: |
Literatura Żegnałek K. Dydaktyka ogólna - wybrane zagadnienia. Wyd. WSP TWP, Warszawa 2005 Bereźnicki F. Podstawy dydaktyki. Oficyna wyd. „Impuls”, Kraków 2011. Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2010. Petty G. Nowoczesne nauczanie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. Rozmus A.(red.). Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wydawnictwo „JAK”, Kraków 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Podstawy dydaktyki - przedmiot o nauczaniu-uczeniu się oraz organizacji procesu kształcenia. |
|
Pełny opis: |
Obejmuje zakres tematyczny wykładów. |
|
Literatura: |
Żegnałek K. Dydaktyka ogólna - wybrane zagadnienia. Wyd. WSP TWP, Warszawa 2005 Bereźnicki F. Podstawy dydaktyki. Oficyna wyd. „Impuls”, Kraków 2011. Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2010. Petty G. Nowoczesne nauczanie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. Rozmus A.(red.). Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wydawnictwo „JAK”, Kraków 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.