Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Opt11PDYD-S1
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S1 kierunku optyka okularowa
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w wykładach: 15 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 h.


Bilans nakładu pracy studenta:

-udział w wykładach – 15 h

-analiza treści kształcenia zaprezentowanych na wykładzie- 10 h.

Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 h, co odpowiada

1 pkt. ECTS.





Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wyjaśnia podstawowe zagadnienia z zakresu organizacji procesu dydaktycznego (K_W14).

• Określa przedmiot i zakres dydaktyki jako nauki pedagogicznej.

• Zna istotę współczesnego procesu kształcenia.

• Definiuje pojęcie celów kształcenia, taksonomii i operacjonalizacji oraz zna strukturę celu szczegółowego.

• Dokonuje klasyfikacji metod i zasad kształcenia, form organizacyjnych i środków dydaktycznych.

• Zna istotę i cele sprawdzania wyników procesu kształcenia, formy i metody, pojęcie ewaluacji.



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Stosuje odpowiednie zasady nauczania w odniesieniu do zawodu optyka okularowego (K_U30).

U2: Umiejętnie komunikuje się z klientem zakładu optycznego z zakresu udzielania instrukcji w odniesieniu do korzystania i konserwacji korekcji optycznej oraz innych pomocy wzrokowych (K_U40).

U3: Dostosowuje formę i treść przekazu do potrzeb i możliwości pacjenta


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Przestrzega zasad kultury (K_K03).

Metody dydaktyczne:

wykład - informacyjny, konwersatoryjny, problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot Podstawy dydaktyki odnosi się do dydaktyki ogólnej (teorii nauczania), która wraz z teorią wychowania stanowi obszar pedagogiki jako nauki. Mieści się ona obecnie w obszarze nauk społecznych.

Pełny opis:

Wykład pełni rolę informacyjną i przedstawia treści z zakresu teorii nauczania. Dotyczy takich zagadnień szczegółowych, jak: cele kształcenia, taksonomia, operacjonalizacja, kryteria i teorie doboru treści, metody i zasady nauczania-uczenia się, formy i środki dydaktyczne, pomiar efektów kształcenia. Wyjaśnia się istotę uczenia się przez doświadczanie i przeżywanie. Określa się zasady doboru metod i technik uczenia się-nauczania. Znajomość podstawowych treści z zakresu dydaktyki jest prezentowana na przykładach z praktyki pracy optyka okularowego, ew. optometrysty.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kupisiewicz, Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, wyd. 13, zmienione, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.

2. Hurło, L., Klus-Stańska, D., Łojko, M. (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

3. Okoń, W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładach

Uczestnictwo w wykładach umożliwia opanowanie efektów kształcenia: K_W14, K_U15, K_U30, K_U40.

Pozytywna ocena kompetencji społecznych (K_K03, K_K06) – dokonywana jest przez nauczyciela (na podstawie aktywności studenta na zajęciach).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Zielińska-Więczkowska
Prowadzący grup: Halina Zielińska-Więczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Zielińska-Więczkowska
Prowadzący grup: Halina Zielińska-Więczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Podstawy dydaktyki należą do nauk społecznych i humanistycznym. Przedmiot ten wspomaga proces uczenia się-nauczania

Pełny opis:

Obejmuje zakres tematyczny wykładów.

Literatura:

Literatura

Żegnałek K. Dydaktyka ogólna - wybrane zagadnienia. Wyd. WSP TWP, Warszawa 2005

Bereźnicki F. Podstawy dydaktyki. Oficyna wyd. „Impuls”, Kraków 2011.

Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2010.

Petty G. Nowoczesne nauczanie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Rozmus A.(red.). Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wydawnictwo „JAK”, Kraków 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Zielińska-Więczkowska
Prowadzący grup: Halina Zielińska-Więczkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Podstawy dydaktyki - przedmiot o nauczaniu-uczeniu się oraz organizacji procesu kształcenia.

Pełny opis:

Obejmuje zakres tematyczny wykładów.

Literatura:

Żegnałek K. Dydaktyka ogólna - wybrane zagadnienia. Wyd. WSP TWP, Warszawa 2005

Bereźnicki F. Podstawy dydaktyki. Oficyna wyd. „Impuls”, Kraków 2011.

Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2010.

Petty G. Nowoczesne nauczanie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Rozmus A.(red.). Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wydawnictwo „JAK”, Kraków 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)