Podstawy fizjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opt11PFIZ-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy fizjologii | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S1 kierunku optyka okularowa |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy fizjologii powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego i centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej) oraz chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 10 godzin - udział w ćwiczeniach - 15 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań - 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego - 1 godzina 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - napisanie sprawozdań z ćwiczeń - 3 godziny 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń - 5 godzin - przygotowanie do kolokwiów i zaliczeń – 15 godzin - samokształcenie – 10 godzin Łączny nakład pracy studenta – 60 godzin (2 punkty ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Objaśnia podstawy fizyczne funkcjonowania układu wzrokowego oraz układu nerwowego, oddechowego, krążeniowego i narządu ruchu - K_W09 W2: Opisuje biologiczne podstawy integralności organizmu człowieka - K_W19 W3: Charakteryzuje właściwości optyczne układu wzrokowego - K_W31 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Sporządza dokumentację z badań naukowych - K_U19 U2: Przedstawia wyniki badań naukowych - K_U20 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Przestrzega zasad kultury - K_K03 K2: Wykazuje zdolności organizowania pracy - K_K10 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące - obserwacji, laboratoryjna, dyskusji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
||
Skrócony opis: |
Kurs Podstawy Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układów nerwowego, oddechowego oraz krążenia pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
||
Pełny opis: |
Ćwiczenia z Podstaw Fizjologii składają się z bloków tematycznych. W pierwszej części ćwiczeń Student wykonuje eksperymenty w trakcie, których zbada funkcjonowanie komórki nerwowej, określi właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego. Następnie dowie się o neurobiologicznych podstawach odruchów oraz kontroli ruchu. W kolejnej części ćwiczeń przeprowadzone przez Studenta symulacje komputerowe pozwolą na określenie funkcji i mechanizmów regulujących pracę układu krążenia. W ostatnim bloku tematycznym poruszone będą zagadnienia związane z funkcjonowaniem i metodą oceny sprawności układu oddechowego. |
||
Literatura: |
1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 4. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń i wykładów z Podstaw Fizjologii jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i kolokwiów śródsemestralnych. Próg zaliczeniowy wynosi 56%. liczba punktów ocena >92% bdb 84-91% db+ 76-83% db 68-75% dst+ 56-67% dst <56% ndst Student otrzymuje zaliczenie na ocenę, która jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen z kolokwiów. Ocena kompetencji społecznych: przedłużona obserwacja: (0 – 10 punktów; próg zaliczeniowy 50 %). Samokształcenie: zaliczenie bez oceny na podstawie zaliczenia kolokwium z danego działu obejmującego m.in. zakres zagadnień z samokształcenia. Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu zaliczenia wykładów, ćwiczeń oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Blanka Dwojaczny, Szymon Działak, Agnieszka Kujawska, Daria Pracka, Małgorzata Tafil-Klawe, Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Agnieszka Kujawska, Tadeusz Pracki, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Blanka Dwojaczny, Daria Pracka, Tadeusz Pracki, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Tadeusz Pracki, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.