Biomarkery w medycynie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SDA3-DI |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Biomarkery w medycynie |
Jednostka: | Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej |
Grupy: |
Seminarium doktoranckie dla SDA3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny zajęć z udziałem nauczycieli: - seminaria – 30 godzin; -konsultacje – 1 godzina -egzamin – 2 godziny Godziny studiów obejmujące indywidualną pracę studenta: - przygotowanie do seminariów – 2 godziny, Razem: 35 godzin (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada aktualną i szeroką wiedzę z zakresu podstaw nauk medycznych i biomedycznych. (K_W01) W2: Zna dobre praktyki laboratoryjne (K_W06) W3: Ma świadomość oczekiwań społecznych związanych z badaniami naukowymi (K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi omówić dowolny temat związany z jego badaniami i dyscyplinami pokrewnymi (K_U08) U2: Potrafi podjąć samokształcenie (KU13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi wyszukiwać, wybierać i krytycznie recenzować artykuły naukowe (K_K01) K2: Potrafi w sposób twórczy i krytyczny określić zakres badań i ich cel, w tym badania interdyscyplinarne. Potrafi zastosować odpowiednie narzędzia do weryfikacji hipotez (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Metody nauczania: - wykład konwersacyjny - wykład problemowy - dyskusja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Biomarkery znajdują szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach medycyny. Kliniczne zastosowanie biomarkerów w praktyce klinicznej powinno umożliwić: wczesne wykrycie choroby bezobjawowej lub subklinicznej lub wykrycie ryzyka tej choroby, zróżnicowanie stanu ostrego i przewlekłego, stratyfikację ryzyka, monitorowanie choroby i odpowiedź na leczenie oraz wybór odpowiedniej metody terapeutycznej. Seminaria obejmują 30 godzin, podczas których studenci zapoznają się zarówno z markerami o udokumentowanej wysokiej użyteczności klinicznej, jak i z nowymi markerami w diagnostyce laboratoryjnej. |
Pełny opis: |
Biomarkery znajdują szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach medycyny. Kliniczne zastosowanie biomarkerów w praktyce klinicznej powinno umożliwić: wczesne wykrycie choroby bezobjawowej lub subklinicznej lub wykrycie ryzyka tej choroby, zróżnicowanie stanu ostrego i przewlekłego, stratyfikację ryzyka, monitorowanie choroby i odpowiedź na leczenie oraz wybór odpowiedniej metody terapeutycznej. Idealny biomarker powinien mieć następujące cechy: być powszechnie dostępny, odtwarzalny, szybki do określenia i stosunkowo tani. Zastosowanie biomarkerów o udokumentowanej wartości diagnostycznej powinno przyczynić się do poprawy opieki nad pacjentem. Seminaria obejmują 30 godzin, podczas których studenci zapoznają się zarówno z markerami o udokumentowanej wysokiej użyteczności klinicznej, jak i nowymi markerami w diagnostyce laboratoryjnej. Seminaria mają na celu zapoznanie się z rolą rutynowych i specjalistycznych badań laboratoryjnych, zarówno manualnych, jak i automatycznych w diagnostyce, monitorowaniu, prognozowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych i ogólnoustrojowych oraz kryteriach doboru badań laboratoryjnych i zasadach ich interpretacji zgodnie z dobrą praktyką kliniczną. |
Literatura: |
Główne podręczniki: 1.Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (5th edition) Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE. 2.Marshall WJ. Bangert SK. Clinical chemistry, 6th edition 2008. Mosby. Dodatkowe podręczniki: 1.Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics ) Burtis CA, Bruns DE. 2.Cardiac Biomarkers. Expert Advice for Clinicians. Maisel AS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zakres materiału wymaganego do zaliczenia końcowego obejmuje treści prezentowane na seminariach i zawarte w zalecanej literaturze. Zaliczenie końcowe ma formę testu jednokrotnego wyboru składającego się z 40 pytań. Test – W1-W3, U01, U2, K1, K2 Oceny są przyznawane na podstawie procentu poprawnych odpowiedzi, zgodnie z poniższą tabelą: Odsetek poprawnych odpowiedzi Ocena >92% 5 (bardzo dobra) 84-91% 4+ (dobra plus) 76-83% 4 (dobra) 68-75% 3+ (dostateczna plus) 56-67% 3 (dostateczna) 0-55% 2 (niedostateczna) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Krintus | |
Prowadzący grup: | Magdalena Krintus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.