Język angielski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1628-WL-opto-ja-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Język angielski |
Jednostka: | Zakład Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Medical English posiada wiedzę językową na poziomie Europejskim B1(poziom maturalny/matura na poziomie rozszerzonym). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w ćwiczeniach: 120 godzin - konsultacje nauczycieli akademickich dla studentów: 1 godz./tydzień Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 120 godzin - przygotowanie do ćwiczeń:, zliczeń i egzaminu końcowego: 60 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 180 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kształcenia nauki j. angielskiego wpisują się w efekty kształcenia dla kierunku optyki okularowej z elementami optometrii na Wydziale lekarskim Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy ( zgodnie z matrycą efektów kształcenia) i uwzględniają: 1) K_W16 - Wyjaśnia budowę i funkcje organizmu oraz główne choroby w j. angielskim; 2) K_W32- Opisuje metody optycznej korekcji wad wzroku w j. angielskim; 3) K_W38 - Omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu optyki okularowej jako dziedziny klinicznej lub naukowej w j. angielskim; 4) K_W39 - Opisuje podstawowe jednostki chorobowe narządu wzroku i sposoby ich leczenia w j. angielskim; 5) K_W40 - Objaśnia podstawy optometrii w j. angielskim; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1) K_U03 - Posługuje się językiem obcym lub specjalistycznym na poziomie umożliwiającym swobodne korzystanie z literatury fachowej, prawidłową pracę w służbie zdrowia oraz uczestnictwo w konferencjach naukowych - poziom B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ); 2) K_U16 - Określa topografię narządów i układów w j. angielskim, łącznie z układem wzrokowym; 3)K_U17- - Umiejętnie interpretuje rolę poszczególnych narządów i układów w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka w j. angielskim; 4) K_U47 - Rozpoznaje najczęstsze choroby oczu w j. angielskim, potrafi opisać ich objawy oraz zna podstawowe metody ich leczenia w j. angielskim. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1) K_K09 - odpowiednio komunikuje się z pracownikami służby zdrowia w j. angielskim; 2) K_K12 - Korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych w j. angielskim (np. artykuły medyczne dotyczące optometrii, zawodu optometrysty, chorób oczu, rodzajów soczek z podręczników do ptometrii w j. ang. oraz z internetu - jak ze stron stowarzyszeń optometrystów w krajach anglosaskich); 3) K_K04 - ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, ale i ograniczeń, rozumie potrzebę poszerzania i uaktualniania posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji komunikacyjnych w j. angielskim związanej z wykonywaniem zawodu optometrysty. |
Metody dydaktyczne: | Stosuje się zróżnicowane metody dydaktyczne, np.: 1) metody praktyczne - ćwiczenia w j. angielskim - praca w parach, praca zespołowa, praca indywidualna; dyskusja; odgrywanie scenek; 2) metody podające - krótki wykład informacyjny, prelekcja, opis, objaśnienie w celu wprowadzenia nowego materiału; 3) metody problemowe - studium przypadku i analiza przypadku w j. angielskim; 4) metody eksponujące - krótkie filmiki 5-10 minut w j. angielskim, np. nauczanie terminologii specjalistycznej-medycznej na przykładach objaśnień chorób układu wzrokowego w j. angielskim z internetu) - wraz z dyskusją o objawach chorób oczu, leczeniu korekcyjnym). 5) prezentacje multimedialne – opracowane przez wykładowców i studentów; 6) prace tłumaczeniowe krótkich artykułów medycznych przez studentów z użyciem słowników medycznych; 7) gry dydaktyczne mające na celu powtórzenie poznanej terminologii medycznej oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Przedmiot język angielski ma na celu zaznajomienie studenta ze słownictwem medycznym i specjalistycznym językiem medycznym. Nauka j. angielskiego medycznego rozpoczyna się na tym kierunku od wprowadzenia terminologii w j. angielskim dotyczącym anatomii człowieka - wprowadzeniem słownictwa specjalistycznego dotyczącego wszystkich układów i narządów. W kolejnym semestrze wprowadza się terminologię związaną z anatomia układu wzrokowego oraz głównymi chorobami dotyczącymi układu wzrokowego/ oka, po czym przechodzi się do wprowadzenia terminologii związanej z optyką okularowa i optometrią - np. nauką badania wzroku w j. ang., rodzajem soczewek korekcyjnych. Student zdobywa wiedzę i nabywa umiejętności, które umożliwiają mu na skuteczną komunikację w j. angielskim w środowisku zawodowym, ale i pozwalają na samodzielne zdobywanie wiedzy poprzez czytanie ze zrozumieniem literatury specjalistycznej, a także wykonywanie zawodu w j. angielskim. |
Pełny opis: |
Przedmiot Medical English w wymiarze 120 godzin ćwiczeń - 3 semestry przygotowuje studenta w sposób kompetentny do posługiwania się w sposób czynny i bierny medycznym językiem angielskim z zakresu optyki okularowej i optometrii. Po ukończeniu kursu student posługuje się angielskim językiem fachowym w środowisku międzynarodowym – anglojęzycznym. Prawidłowo czyta i interpretuje teksty z zakresu piśmiennictwa specjalistycznego. W trakcie kursu nabywa umiejętności i kompetencje umożliwiające na swobodne prowadzenie konwersacji związane z medycyną ogólną, jak i optyką okularową. Staje się ekspertem językowym w zakresie optyki okularowej i optometrii. Komunikuje się w sensie medycznym ze studentami i personelem medycznym w środowisku anglojęzycznym (praktyki zawodowe, sympozja i konferencje naukowe). Tematyka zajęć : 1. Anatomia człowieka: narządy oraz układy: układ trawienny, układ krwionośny, szkieletowo-mięśniowy, nerwowy, oddechowy, etc. oraz głowne choroby ukłądów (objawy i leczenie). 2.Anatomia i funkcjonowanie układu wzrokowego. 3. Choroby układu wzrokowego: zaćma, astygmatyzm, dalekowzroczność, krótkowzroczność, starczowzroczność, zez, jaglica, jęczmień, zapalenie powiek, jaskra, zapalenie rogówki, zapalenie nerwu wzrokowego, etc. 4. Rodzaje soczewek do oczu (miękkie, twarde, jednodniowe, sferyczne, wielokrotnego użytku, itp.). 5. Badanie wzroku. 6. Przyrządy optometryczne: I. Do oglądania oka i zaglądania do oka: lampy szczelinowe (typu Zeissa i Hagstreita) oraz oftalmoskopy (w tym konfokalne). II. Do pomiaru topografii rogówki (keratometry, oftalmometry, urządzenia typu wavefront detection). III. Do przedmiotowego pomiaru refrakcji czyli wady wzroku (autorefraktometry, skiaskopy - retinoskopy). IV. Do podmiotowego pomiaru refrakcji i innych parametrów widzenia (foroptery, kasety okulistyczne soczewek, rzutnik/wyświetlacz optotypów, stereotesty, testy barwne, pupilometry, skrzyżowane cylindry, okulary polaryzacyjne, flippery). V. Do pomiaru okularów (dioptromierze - frontofokometry lunetowe, dioptromierze elektroniczne, polaryskopy). VI. Tomograf OCT i SOCT, tonometry bezkontaktowe. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Grosvenor, T. (2007). "Primary Care Optometry", St. Louis: Butterworth/Heinemann; 2. Root, T. (2009) "OphthoBook”, CreateSpace Independent Publishing Platform. 2. Mc Cullagh, M., Wright, R. (2008). "Good Practice. Communication Skills for the Medical Practitioner”, Cambridge: Cambridge University Press. Literatura dodatkowa: 1. Ciecierska, J., Jenike B. (2007). "English for Medicine”, Warszawa: PZWL 2. Glendinning, E.H., Howard, R. (2015). "Professional English in Use Medicine”, Cambridge: Cambridge University Press. 3. Materiały pochodzące z Internetu i czasopism specjalistycznych dostarczane przez nauczycieli akademickich na zajęciach językowych, jak i przygotowywane przez studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest za pomocą: 1.Egzaminów pisemnych 2.Egzaminów ustnych 3.Kolokwiów 4.Testów pisemnych 5.Prezentacji multimedialnych 6.Referatów 7.Aktywności na zajęciach Ocena testów wg: 0%-55% ndst 56%-67% dst 68%-75% +dst 76%-83% db 84%-91% +db 92%-100% bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.