Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Choroby dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1655-Lek5CHDZ-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Choroby dzieci
Jednostka: Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia) oraz wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- seminaria: 60 godzin

- ćwiczenia: 60 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych)

- konsultacje: 1 godzina

- egzamin z przedmiotu - część praktyczna: 3 godziny

- egzamin z przedmiotu - część teoretyczna: 3 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 127 godziny, co odpowiada 4,91 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach: 60 godzin

- udział w ćwiczeniach: 60 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych)

- przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 30 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 30 godzin

- konsultacje: 1 godzina

- przygotowanie do egzaminu: 20 godzin

- egzamin praktyczny: 3 godziny

- egzamin teoretyczny: 3 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 207 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- nie dotyczy


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do egzaminu i egzamin praktyczny i teoretyczny: 20 + 3 + 3 = 26 godzin (1,00 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 60 godzin

- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 50 godzin

- udział w egzaminie praktycznym: 3 godziny

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 113 godzin, co odpowiada 4,37 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

- nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: wymienia uwarunkowania i przyczyny najczęstszych chorób wieku dziecięcego (E K_W01)

W2: przedstawia znaczenie opieki specjalistycznej nad dziećmi chorymi i zdrowymi (żywienie, szczepienia ochronne i bilanse zdrowia) w rozpoznawaniu i leczeniu chorób dzieci (ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń metabolicznych i immunologicznych) (E K_W02)

W3: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu zaburzeń metabolicznych, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej, endokrynologii dziecięcej, pulmonologii dziecięcej, immunologii i reumatologii wieku rozwojowego, onkologii i hematologii dziecięcej, neurologii dziecięcej (E K_W03)

W4: opisuje zagadnienia zaburzeń zachowania, nauki i snu u dzieci (E K_W04)

W5: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci w zakresie pulmonologii, hematologii i onkologii dziecięcej, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej i neurologii dziecięcej, endokrynologii i chorób metabolicznych oraz oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E K_W06)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną, w szczególności przewlekle i ciężko chorym (E K_U02)

U2: potrafi przeprowadzić badanie fizykalne chorego i przewlekle chorego dziecka w każdym wieku (E K_U04)

U3: umie ocenić stan ogólny pacjenta oraz stan przytomności i świadomości (E K_U07)

U4: potrafi oceniać zaburzenia podstawowych parametrów życiowych za pomocą przyrządów z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U09)

U5: potrafi ocenić nieprawidłowości rozwoju dziecka z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U10)

U6: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu pulmonologii, kardiologii, nefrologii, endokrynologii z diabetologią, immunologii, onkologii, hematologii, neurologii, chorób metabolicznych (E K_U12)

U7: potrafi prawidłowo opisać stan somatyczny i psychiczny dziecka (E K_U13)

U8: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować dalszą diagnostykę w różnych schorzeniach dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E K_U16)

U9: potrafi podać wskazania do hospitalizacji dziecka (E K_U20)

U10: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych schorzeniach dzieci (hematologia, immunologia, onkologia, reumatologia, nefrologia, endokrynologia z diabetologią, choroby metaboliczne) (E K_U24)

U11: potrafi rozpoznać wskazania do żywienia pozajelitowego pacjentów przewlekle chorych i umie zastosować właściwe leczenie żywieniowe w zależności od choroby (E K_U25)

U12: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochodnych (E K_U30)

U13: potrafi prawidłowo dokumentować obserwacje medyczne i leczenie pacjenta (E K_U38)

U14: wyciąga wnioski z nieprawidłowo sporządzonej dokumentacji celem unikania błędu medycznego (G K_U06)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K_K03)

K2: okazuje szacunek dla dziecka i takt wobec jego rodziców (K_K03)

K3: akceptuje priorytet dobra dziecka w postępowaniu leczniczym (K_K04)

K4: odnosi się z szacunkiem do stanowisko i światopoglądu rodziców pacjenta i samego pacjenta (K_K05)

K5: szanuje intymność pacjenta małoletniego (K_K06)

K6: potrafi przedstawić prawa chorego dziecka (K_K06)

Metody dydaktyczne:

Seminaria:

- dyskusja dydaktyczna

- analiza studium przypadków

- problem-based learning

Ćwiczenia:

- ćwiczenia kliniczne

- analiza przypadków

- metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy głównych schorzeń i patologii wieku rozwojowego.

Podczas ćwiczeń studenci kształtują umiejętności diagnostyki, różnicowania i leczenia chorób dziecięcych, doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci oraz komunikacji z pacjentem pediatrycznym i rodzicem.

Pełny opis:

Podczas zajęć i na seminariach omawiane są najczęstsze problemy zdrowotne i schorzenia dzieci i młodzieży z zakresu:

- pulmonologii dziecięcej

- immunologii klinicznej

- kardiologii dziecięcej

- endokrynologii i diabetologii dziecięcej

- hematologii i onkologii dziecięcej

- nefrologii dziecięcej

- neurologii dziecięcej

- podstawowej wiedzy z zakresu chorób metabolicznych.

Podczas ćwiczeń studenci mają bezpośredni kontakt z pacjentami pediatrycznymi i ich rodzicami i doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci. Jednocześnie trenują komunikację z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicem. W trakcie omówień pacjentów ćwiczą umiejętności diagnostyki, różnicowania i leczenia chorób dziecięcych.

Podczas zajęć studenci mają też okazję obserwować i uczestniczyć w pracy lekarza pediatry w poradni specjalistycznej i pediatrycznej izbie przyjęć, a także zapoznają się z praktycznym zastosowaniem diagnostyki laboratoryjnej, mikrobiologicznej, genetycznej, immunologicznej i obrazowej u konkretnych pacjentów oraz w zakresie poznawanych schorzeń.

Miejsca odbywania zajęć:

- Szpital Uniwersytecki nr 1 w Bydgoszczy:

- - Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii, w tym:

- - - Klinika Pediatrii, Hematologii i Onkologii

- - - Poradnia Onkologiczna i Hematologiczna dla Dzieci

- - - Poradnia Immunologiczna

- - - Poradnia Fakomatoz

- - - Poradnia Pulmonologiczna

- - - Zakład Onkologii Klinicznej i Eksperymentalnej

- - Pediatryczna Izba Przyjęć

- Centrum Symulacji Medycznych

- Wojewódzki Szpital Zespolony w Toruniu:

- - Oddział Pediatrii, Alergologii i Kardiologii Dziecięcej

- - Oddział Kliniczny Nefrologii Dziecięcej

Szczegóły dotyczące terminów i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum oraz Katedrę Pediatrii, Hematologii i Onkologii (plan zajęć na stronie internetowej Katedry i jednocześnie tablica ogłoszeń).

Literatura:

K. Kubicka, W. Kawalec, (red.): Pediatria, tom 1-2, Warszawa 2006, wydanie III (dodruk 2010), Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Pediatria - Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Red. A. Dobrzańska i J. Ryżko, Elsevier Urban & Partner 2014

J.J. Pietrzyk, H. Szajewska, J. Mrukowicz (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010

Obuchowicz (red) - Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2010 r.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian praktyczny (0-22 pkt., >60%): U1-U14, K1-K5

1. Student może przystąpić do egzaminu praktycznego po zakończeniu zajęć z przedmiotu na V roku studiów. Termin egzaminu uzgadniany jest indywidualnie z egzaminatorem, wybranym w drodze losowania przeprowadzanego z udziałem Starosty roku z uwzględnieniem równego podziału liczby studentów na egzaminatora. Egzamin przeprowadzają nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Katedrze Pediatrii, Hematologii i Onkologii oraz w Katedrze i Klinice Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii.

2. Egzamin praktyczny oceniany jest w skali punktowej od 0 do 22 punktów. Ocena dokonywana jest w następującym zakresie:

- nawiązanie kontaktu z pacjentem i postawa wobec pacjenta i rodziców (0 - 2 pkt.)

- badanie podmiotowe (0 - 4 pkt.)

- badanie przedmiotowe (0 - 4 pkt.)

- planowanie i uzasadnienie postępowania diagnostycznego oraz interpretacja wykonanych badań dodatkowych (0 - 4 pkt.)

- przedstawienie diagnostyki różnicowej objawów oraz zaproponowanie i uzasadnienie rozpoznania (0 - 4 pkt.)

- zaplanowanie postępowania terapeutycznego z oceną rokowania (0 - 4 pkt.)

3. Warunkiem zaliczenia egzaminu praktycznego jest uzyskanie – zgodnie z kryteriami określonymi zarządzeniem Dziekana – min. 60% maksymalnej liczby punktów (13 punktów), przy czym w żadnym z powyższych zakresów nie można uzyskać 0 punktów.

4. W szczególnych sytuacjach (związanych np. z sytuacją epidemiologiczną) egzamin praktyczny może zostać przeprowadzony w innej formie.

Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K6

Egzamin końcowy (0-100 punktów, > 60%): W1-W5, U4-U6, U8-U11, K6

1. Egzamin odbywa się 2 razy w roku akademickim: po semestrze zimowym i letnim, w terminach uzgodnionych ze Starostą roku. Przeprowadzenie egzaminu oparte jest na zasadach ustalonych regulaminem studiów.

2. Egzamin końcowy ma formę testową w postaci testu wyboru w liczbie 100 pytań zawierających po 5 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa.

3. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną wyniku egzaminu praktycznego (waga 0,3) i testowego (0,7), tj. wynik egzaminu praktycznego stanowi 30% wyniku końcowego. Wynik końcowy z przedmiotu obliczany jest wg wzoru:

Wynik końcowy (%) = 0,3 x wynik (%) z egzaminu praktycznego + 0,7 x wynik (%) z egzaminu testowego.

4. Skala ocen - zgodnie z zarządzeniem Dziekana - przedstawia się następująco:

- ≥95% - bardzo dobry (5,0)

- 88-94% - dobry plus (4,5)

- 80-87% - dobry (4,0)

- 71-79% - dostateczny plus (3,5)

- 60-70% - dostateczny (3,0)

- poniżej 60% - niedostateczny (2,0)

5. Ocenę niedostateczną z egzaminu otrzymuje także student, który nie zaliczył jednej z części egzaminu.

6. Przeprowadzenie egzaminu i postępowanie w przypadku niezaliczenia egzaminu reguluje regulamin przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Wysocki
Prowadzący grup: Katarzyna Balcı, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Oliwia Grochowska, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Krzysztof Narębski, Ilona Olszak-Szot, Monika Richert-Przygońska, Joanna Stankiewicz, Roman Stankiewicz, Jan Styczyński, Barbara Tejza, Anna Urbańczyk, Sandra Wałach, Mariusz Wysocki, Ewa Zbucka-Jachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)