Choroby dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-Lek5CHDZ-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby dzieci |
Jednostka: | Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia) oraz wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - seminaria: 60 godzin - ćwiczenia: 60 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych) - konsultacje: 1 godzina - egzamin z przedmiotu - część praktyczna: 3 godziny - egzamin z przedmiotu - część teoretyczna: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 127 godziny, co odpowiada 4,91 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 60 godzin - udział w ćwiczeniach: 60 godzin (w tym 6 godzin w Centrum Symulacji Medycznych) - przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do egzaminu: 20 godzin - egzamin praktyczny: 3 godziny - egzamin teoretyczny: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 207 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu i egzamin praktyczny i teoretyczny: 20 + 3 + 3 = 26 godzin (1,00 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - udział w seminariach o charakterze praktycznym: 50 godzin - udział w egzaminie praktycznym: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 113 godzin, co odpowiada 4,37 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wymienia uwarunkowania i przyczyny najczęstszych chorób wieku dziecięcego (E K_W01) W2: przedstawia znaczenie opieki specjalistycznej nad dziećmi chorymi i zdrowymi (żywienie, szczepienia ochronne i bilanse zdrowia) w rozpoznawaniu i leczeniu chorób dzieci (ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń metabolicznych i immunologicznych) (E K_W02) W3: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu zaburzeń metabolicznych, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej, endokrynologii dziecięcej, pulmonologii dziecięcej, immunologii i reumatologii wieku rozwojowego, onkologii i hematologii dziecięcej, neurologii dziecięcej (E K_W03) W4: opisuje zagadnienia zaburzeń zachowania, nauki i snu u dzieci (E K_W04) W5: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci w zakresie pulmonologii, hematologii i onkologii dziecięcej, kardiologii dziecięcej, nefrologii dziecięcej i neurologii dziecięcej, endokrynologii i chorób metabolicznych oraz oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną, w szczególności przewlekle i ciężko chorym (E K_U02) U2: potrafi przeprowadzić badanie fizykalne chorego i przewlekle chorego dziecka w każdym wieku (E K_U04) U3: umie ocenić stan ogólny pacjenta oraz stan przytomności i świadomości (E K_U07) U4: potrafi oceniać zaburzenia podstawowych parametrów życiowych za pomocą przyrządów z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U09) U5: potrafi ocenić nieprawidłowości rozwoju dziecka z użyciem różnych systemów norm i skal (E K_U10) U6: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu pulmonologii, kardiologii, nefrologii, endokrynologii z diabetologią, immunologii, onkologii, hematologii, neurologii, chorób metabolicznych (E K_U12) U7: potrafi prawidłowo opisać stan somatyczny i psychiczny dziecka (E K_U13) U8: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować dalszą diagnostykę w różnych schorzeniach dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E K_U16) U9: potrafi podać wskazania do hospitalizacji dziecka (E K_U20) U10: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych schorzeniach dzieci (hematologia, immunologia, onkologia, reumatologia, nefrologia, endokrynologia z diabetologią, choroby metaboliczne) (E K_U24) U11: potrafi rozpoznać wskazania do żywienia pozajelitowego pacjentów przewlekle chorych i umie zastosować właściwe leczenie żywieniowe w zależności od choroby (E K_U25) U12: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochodnych (E K_U30) U13: potrafi prawidłowo dokumentować obserwacje medyczne i leczenie pacjenta (E K_U38) U14: wyciąga wnioski z nieprawidłowo sporządzonej dokumentacji celem unikania błędu medycznego (G K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K_K03) K2: okazuje szacunek dla dziecka i takt wobec jego rodziców (K_K03) K3: akceptuje priorytet dobra dziecka w postępowaniu leczniczym (K_K04) K4: odnosi się z szacunkiem do stanowisko i światopoglądu rodziców pacjenta i samego pacjenta (K_K05) K5: szanuje intymność pacjenta małoletniego (K_K06) K6: potrafi przedstawić prawa chorego dziecka (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - dyskusja dydaktyczna - analiza studium przypadków - problem-based learning Ćwiczenia: - ćwiczenia kliniczne - analiza przypadków - metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany) |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy głównych schorzeń i patologii wieku rozwojowego. Podczas ćwiczeń studenci kształtują umiejętności diagnostyki, różnicowania i leczenia chorób dziecięcych, doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci oraz komunikacji z pacjentem pediatrycznym i rodzicem. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć i na seminariach omawiane są najczęstsze problemy zdrowotne i schorzenia dzieci i młodzieży z zakresu: - pulmonologii dziecięcej - immunologii klinicznej - kardiologii dziecięcej - endokrynologii i diabetologii dziecięcej - hematologii i onkologii dziecięcej - nefrologii dziecięcej - neurologii dziecięcej - podstawowej wiedzy z zakresu chorób metabolicznych. Podczas ćwiczeń studenci mają bezpośredni kontakt z pacjentami pediatrycznymi i ich rodzicami i doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci. Jednocześnie trenują komunikację z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicem. W trakcie omówień pacjentów ćwiczą umiejętności diagnostyki, różnicowania i leczenia chorób dziecięcych. Podczas zajęć studenci mają też okazję obserwować i uczestniczyć w pracy lekarza pediatry w poradni specjalistycznej i pediatrycznej izbie przyjęć, a także zapoznają się z praktycznym zastosowaniem diagnostyki laboratoryjnej, mikrobiologicznej, genetycznej, immunologicznej i obrazowej u konkretnych pacjentów oraz w zakresie poznawanych schorzeń. Miejsca odbywania zajęć: - Szpital Uniwersytecki nr 1 w Bydgoszczy: - - Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii, w tym: - - - Klinika Pediatrii, Hematologii i Onkologii - - - Poradnia Onkologiczna i Hematologiczna dla Dzieci - - - Poradnia Immunologiczna - - - Poradnia Fakomatoz - - - Poradnia Pulmonologiczna - - - Zakład Onkologii Klinicznej i Eksperymentalnej - - Pediatryczna Izba Przyjęć - Centrum Symulacji Medycznych - Wojewódzki Szpital Zespolony w Toruniu: - - Oddział Pediatrii, Alergologii i Kardiologii Dziecięcej - - Oddział Kliniczny Nefrologii Dziecięcej Szczegóły dotyczące terminów i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum oraz Katedrę Pediatrii, Hematologii i Onkologii (plan zajęć na stronie internetowej Katedry i jednocześnie tablica ogłoszeń). |
Literatura: |
K. Kubicka, W. Kawalec, (red.): Pediatria, tom 1-2, Warszawa 2006, wydanie III (dodruk 2010), Wydawnictwo Lekarskie PZWL Pediatria - Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Red. A. Dobrzańska i J. Ryżko, Elsevier Urban & Partner 2014 J.J. Pietrzyk, H. Szajewska, J. Mrukowicz (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 Obuchowicz (red) - Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2010 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian praktyczny (0-22 pkt., >60%): U1-U14, K1-K5 1. Student może przystąpić do egzaminu praktycznego po zakończeniu zajęć z przedmiotu na V roku studiów. Termin egzaminu uzgadniany jest indywidualnie z egzaminatorem, wybranym w drodze losowania przeprowadzanego z udziałem Starosty roku z uwzględnieniem równego podziału liczby studentów na egzaminatora. Egzamin przeprowadzają nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Katedrze Pediatrii, Hematologii i Onkologii oraz w Katedrze i Klinice Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii. 2. Egzamin praktyczny oceniany jest w skali punktowej od 0 do 22 punktów. Ocena dokonywana jest w następującym zakresie: - nawiązanie kontaktu z pacjentem i postawa wobec pacjenta i rodziców (0 - 2 pkt.) - badanie podmiotowe (0 - 4 pkt.) - badanie przedmiotowe (0 - 4 pkt.) - planowanie i uzasadnienie postępowania diagnostycznego oraz interpretacja wykonanych badań dodatkowych (0 - 4 pkt.) - przedstawienie diagnostyki różnicowej objawów oraz zaproponowanie i uzasadnienie rozpoznania (0 - 4 pkt.) - zaplanowanie postępowania terapeutycznego z oceną rokowania (0 - 4 pkt.) 3. Warunkiem zaliczenia egzaminu praktycznego jest uzyskanie – zgodnie z kryteriami określonymi zarządzeniem Dziekana – min. 60% maksymalnej liczby punktów (13 punktów), przy czym w żadnym z powyższych zakresów nie można uzyskać 0 punktów. 4. W szczególnych sytuacjach (związanych np. z sytuacją epidemiologiczną) egzamin praktyczny może zostać przeprowadzony w innej formie. Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K6 Egzamin końcowy (0-100 punktów, > 60%): W1-W5, U4-U6, U8-U11, K6 1. Egzamin odbywa się 2 razy w roku akademickim: po semestrze zimowym i letnim, w terminach uzgodnionych ze Starostą roku. Przeprowadzenie egzaminu oparte jest na zasadach ustalonych regulaminem studiów. 2. Egzamin końcowy ma formę testową w postaci testu wyboru w liczbie 100 pytań zawierających po 5 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. 3. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną wyniku egzaminu praktycznego (waga 0,3) i testowego (0,7), tj. wynik egzaminu praktycznego stanowi 30% wyniku końcowego. Wynik końcowy z przedmiotu obliczany jest wg wzoru: Wynik końcowy (%) = 0,3 x wynik (%) z egzaminu praktycznego + 0,7 x wynik (%) z egzaminu testowego. 4. Skala ocen - zgodnie z zarządzeniem Dziekana - przedstawia się następująco: - ≥95% - bardzo dobry (5,0) - 88-94% - dobry plus (4,5) - 80-87% - dobry (4,0) - 71-79% - dostateczny plus (3,5) - 60-70% - dostateczny (3,0) - poniżej 60% - niedostateczny (2,0) 5. Ocenę niedostateczną z egzaminu otrzymuje także student, który nie zaliczył jednej z części egzaminu. 6. Przeprowadzenie egzaminu i postępowanie w przypadku niezaliczenia egzaminu reguluje regulamin przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Wysocki | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Balcı, Krzysztof Czyżewski, Anna Dąbrowska, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Oliwia Grochowska, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Sylwia Kołtan, Krzysztof Narębski, Ilona Olszak-Szot, Monika Richert-Przygońska, Joanna Stankiewicz, Roman Stankiewicz, Jan Styczyński, Barbara Tejza, Anna Urbańczyk, Sandra Wałach, Mariusz Wysocki, Ewa Zbucka-Jachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.