Ginekologia i położnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-Lek5GINE-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ginekologia i położnictwo |
Jednostka: | Katedra Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na zaznajomić się z anatomią i fizjologią narządu rodnego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w seminariach 71 godzin - udział w ćwiczeniach: 65 godzin - przeprowadzenie egzaminu: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 135 godzin, co odpowiada 5,5 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 65 godzin - udział w seminariach 65 godzin - przygotowanie do ćwiczeń i seminariów, przygotowanie zadanej prezentacji, czytanie wskazanej literatury: 20 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 23,5 + 3 = 26.5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 187,5 godzin, co odpowiada 7,44 punktów ECTS 3. Bilans nakładu pracy związany z realizacja efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa F): - udział w ćwiczeniach – 7 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 5,18 % 3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: posiada wiedzę na temat funkcji rozrodczych kobiety (FK -W09) W 2: posiada wiedzę na temat zaburzeń funkcji rozrodczych (FK -W09) W 3: posiada wiedzę na temat cyklu miesiączkowego i i jego zaburzeń (FK -W09) W 4: posiada wiedzę na temat prowadzenia ciąży fizjologicznej (FK -W09) W 5: posiada wiedzę na temat porodu fizjologicznego (FK -W09) W6: posiada wiedzę na temat patologii porodu (FK -W09) W 7: posiada wiedzę na temat nowotworów narządów płciowych (FK -W09) W8: posiada wiedzę na temat postepowania diagnostycznego i terapeutycznego w zakresie nowotworów narządu rodnego (FK -W09) W 9: posiada wiedzę na temat antykoncepcji (FK -W09) 10: posiada wiedzę na temat ogólnych zasad terapii zastępczej w okresie menopauzy (FK -W09) W 11: posiada wiedzę na temat podstawowych zabiegów gin. (FK -W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi asystować do podstawowych zabiegów operacyjnych ginekologicznych ( F K _U 01) U2: potrafi rozpoznać nieprawidłowy przebieg pooperacyjny ( F K _U 12) U3: potrafi rozpoznać objawy patologicznego przebiegu ciąży ((F K _U 13) U4: potrafi rozpoznać nieprawidłowy przebieg porodu (F K _U 13) U5: potrafi rozpoznać przyczyny krwawień w okresie ciąży i podjąć odpowiednie postępowanie (F K _U 13) U6: potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych w ciąży (( F K _U 14) U7: potrafi zinterpretować wyniki badań USG i KTG (( F K _U 15) U8: rozróżnia okresy porodu, zna prawidłowy czas ich trwania i potrafi rozpoznać patologiczny przebieg porodu (( F K _U 16) U9: zna prawidłowy przebieg połogu (( F K _U 17) U10: potrafi rozpoznać połóg patologiczny ( F K _U 17) U11: potrafi dobrać odpowiednią metodę antykoncepcji uwzględniając wskazania i p.wskazania (( F K _U 18) U12: przestrzega zasady aseptyki i antyseptyki ( FK_U03) U13: zna metody prowadzenia dokumentacji medycznej w położnictwie i ginekologii (EK_U38) U14: zna i potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami stosowanymi w położnictwie i ginekologii ( FK _U02) U15: potrafi zaplanować konsultację specjalistyczną w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych nie dotyczących położnictwa i ginekologii ( EK_U32) U16: potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w poszczególnych przypadkach pacjentek ginekologii i położnictwa (EK_U16) U17: zna kodeks etyki lekarskiej (DK_U12) U18: potrafi poinformować pacjenta o planowanym leczeniu, ew. zabiegu operacyjnym oraz ryzyku proponowanych badań diagnostycznych, działań terapeutycznych z uzyskaniem jego świadomej zgody (DK_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: K1: zna prawa pacjenta (K_K06) K2: wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ochrony ludzkiego życia (K_K02) K3: posiada potrzebę stałego kształcenia i podnoszenia swoich umiejętności (K_K08) K4: współpracuje z personelem wyższym i średnim medycznym (K_K07) K5: rozumie potrzebę sstałego dokształcania się (K_K01) K6: rozumie potrzebę przestrzegania tajemnicy lekarskiej (K_K 06) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny analiza przypadków Metody eksponujące Ćwiczenia: ćwiczenia symulacyjne analiza przypadków. badanie przedmiotowe i podmiotowe pacjentek obserwacja oraz asystowanie do zabiegów i operacji położniczych i ginekologicznych obserwacja pracy lekarskiej metody eksponujące Seminaria: dyskusja dydaktyczna pokaz metody eksponujące burza mózgów |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzające studenta w tematykę położnictwa i ginekologii. W kompleksowy sposób przedstawiona specyfika postępowania w przypadku kobiety ciężarnej oraz nakierowują na propagowanie szeroko zakrojonej profilaktyki. |
Pełny opis: |
Przedmiot ginekologia i położnictwo ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii, patologii ciąży, postępowanie w różnych schorzeniach w okresie ciąży, nabycie wiedzy na temat porodu fizjologicznego i patologicznego. Dodatkowo metody uczenia obejmują zagadnienia z zakresu fizjologii narządu rodnego kobiety oraz najczęściej występujących schorzeń: nowotworów, zapaleń, zaburzeń uroginekologicznych oraz obejmują zagadnienia niepłodności, antykoncepcji, fizjologii i patologii pokwitania, klimakterium. Dodatkowo student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień na temat związanych z fizjologią i patologią noworodka. Ćwiczenia obejmują nabycie umiejętności praktycznych w zakresie postępowania w chorobach ginekologicznych oraz przy prowadzeniu ciąży i porodu. Ponadto obejmują wykonywanie i interpretacje badań dodatkowych ( KTG, USG) , a także w miarę możliwości uczestnictwo lub asystowanie do zabiegów operacyjnych. Ćwiczenia obejmują udział w procesie diagnostyczno-leczniczym w pracowniach i poradniach kliniki ginekologii i położnictwa. Część ćwiczeń przeprowadzana jest metodami symulacyjnymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bręborowicz – Położnictwo i ginekologia T1 i T2 wyd. 2022 Literatura uzupełniająca: Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dostępne w internecie |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin końcowy ( ≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6, Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 Ćwiczenia: Egzamin końcowy (≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6, Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2 Seminaria: Egzamin końcowy (≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6, Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2 Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji na zadany temat (≥ 60%) W1-11 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
Seminarium, 80 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Ludwikowski | |
Prowadzący grup: | Rafał Adamczak, Anna Drabik-Kruczkowska, Ewa Dzikowska, Małgorzata Głogiewicz, Magdalena Karpów-Greiner, Wojciech Knypiński, Michał Kołuda, Bartłomiej Myszkowski, Anna Nawrocka, Monika Niewiadomska, Jarosław Pestka, Katarzyna Placek, Marta Sekielska-Domanowska, Agata Stawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.