Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ginekologia i położnictwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1655-Lek5GINE-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ginekologia i położnictwo
Jednostka: Katedra Położnictwa, Chorób Kobiecych i Ginekologii Onkologicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na


zaznajomić się z anatomią i fizjologią narządu rodnego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w seminariach 71 godzin

- udział w ćwiczeniach: 65 godzin

- przeprowadzenie egzaminu: 3 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego

udziału nauczycieli akademickich wynosi 135 godzin, co

odpowiada 5,5 punktu ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 65 godzin

- udział w seminariach 65 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów, przygotowanie

zadanej prezentacji, czytanie wskazanej literatury: 20

godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 23,5 + 3 = 26.5

godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 187,5 godzin, co odpowiada

7,44 punktów ECTS

3. Bilans nakładu pracy związany z realizacja efektów uczenia się w

warunkach symulacji medycznej (grupa F):

- udział w ćwiczeniach – 7 godzin


Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w

warunkach symulacji medycznej wynosi 7 godzin, co odpowiada

0,28 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie

efektów uczenia się: 5,18 %

3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się

odnoszących się do komunikacji medycznej:nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W 1: posiada wiedzę na temat funkcji rozrodczych kobiety

(FK -W09)

W 2: posiada wiedzę na temat zaburzeń funkcji rozrodczych

(FK -W09)

W 3: posiada wiedzę na temat cyklu miesiączkowego i

i jego zaburzeń (FK -W09)

W 4: posiada wiedzę na temat prowadzenia ciąży fizjologicznej

(FK -W09)

W 5: posiada wiedzę na temat porodu fizjologicznego (FK -W09)

W6: posiada wiedzę na temat patologii porodu (FK -W09)

W 7: posiada wiedzę na temat nowotworów narządów płciowych

(FK -W09)

W8: posiada wiedzę na temat postepowania diagnostycznego i

terapeutycznego w zakresie nowotworów narządu rodnego

(FK -W09)

W 9: posiada wiedzę na temat antykoncepcji (FK -W09)

10: posiada wiedzę na temat ogólnych zasad terapii zastępczej

w okresie menopauzy (FK -W09)

W 11: posiada wiedzę na temat podstawowych zabiegów gin.

(FK -W09)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi asystować do podstawowych zabiegów operacyjnych

ginekologicznych ( F K _U 01)

U2: potrafi rozpoznać nieprawidłowy przebieg pooperacyjny ( F K _U 12)

U3: potrafi rozpoznać objawy patologicznego przebiegu ciąży ((F K _U 13)

U4: potrafi rozpoznać nieprawidłowy przebieg porodu (F K _U 13)

U5: potrafi rozpoznać przyczyny krwawień w okresie ciąży i podjąć

odpowiednie postępowanie (F K _U 13)

U6: potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych w ciąży (( F K _U


14)

U7: potrafi zinterpretować wyniki badań USG i KTG (( F K _U 15)

U8: rozróżnia okresy porodu, zna prawidłowy czas ich trwania i potrafi

rozpoznać patologiczny przebieg porodu (( F K _U 16)

U9: zna prawidłowy przebieg połogu (( F K _U 17)

U10: potrafi rozpoznać połóg patologiczny ( F K _U 17)

U11: potrafi dobrać odpowiednią metodę antykoncepcji uwzględniając

wskazania i p.wskazania (( F K _U 18)


U12: przestrzega zasady aseptyki i antyseptyki ( FK_U03)

U13: zna metody prowadzenia dokumentacji medycznej w położnictwie i

ginekologii (EK_U38)

U14: zna i potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami

stosowanymi w położnictwie i ginekologii ( FK _U02)

U15: potrafi zaplanować konsultację specjalistyczną w przypadku

stwierdzenia objawów chorobowych nie dotyczących położnictwa i

ginekologii ( EK_U32)

U16: potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w

poszczególnych przypadkach pacjentek ginekologii i położnictwa

(EK_U16)

U17: zna kodeks etyki lekarskiej (DK_U12)

U18: potrafi poinformować pacjenta o planowanym leczeniu, ew. zabiegu

operacyjnym oraz ryzyku proponowanych badań diagnostycznych, działań

terapeutycznych z uzyskaniem jego świadomej zgody (DK_U06)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

K1: zna prawa pacjenta (K_K06)

K2: wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ochrony ludzkiego

życia (K_K02)

K3: posiada potrzebę stałego kształcenia i podnoszenia swoich

umiejętności (K_K08)

K4: współpracuje z personelem wyższym i średnim medycznym

(K_K07)

K5: rozumie potrzebę sstałego dokształcania się (K_K01)

K6: rozumie potrzebę przestrzegania tajemnicy lekarskiej (K_K 06)

Metody dydaktyczne:

Wykłady:


 wykład informacyjny

 analiza przypadków

 Metody eksponujące

Ćwiczenia:

 ćwiczenia symulacyjne

 analiza przypadków.

 badanie przedmiotowe i podmiotowe pacjentek

 obserwacja oraz asystowanie do zabiegów i operacji

położniczych i ginekologicznych

 obserwacja pracy lekarskiej

 metody eksponujące

Seminaria:


 dyskusja dydaktyczna

 pokaz

 metody eksponujące

 burza mózgów

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzające studenta w tematykę położnictwa i

ginekologii. W kompleksowy sposób przedstawiona specyfika

postępowania w przypadku kobiety ciężarnej oraz nakierowują na

propagowanie szeroko zakrojonej profilaktyki.

Pełny opis:

Przedmiot ginekologia i położnictwo ma za zadanie zdobycie i

utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii, patologii ciąży,

postępowanie w różnych schorzeniach w okresie ciąży, nabycie

wiedzy na temat porodu fizjologicznego i patologicznego.

Dodatkowo metody uczenia obejmują zagadnienia z zakresu

fizjologii narządu rodnego kobiety oraz najczęściej występujących

schorzeń: nowotworów, zapaleń, zaburzeń uroginekologicznych

oraz obejmują zagadnienia niepłodności, antykoncepcji, fizjologii i

patologii pokwitania, klimakterium.

Dodatkowo student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień

na temat związanych z fizjologią i patologią noworodka.

Ćwiczenia obejmują nabycie umiejętności praktycznych w zakresie

postępowania w chorobach ginekologicznych oraz przy

prowadzeniu ciąży i porodu. Ponadto obejmują wykonywanie i

interpretacje badań dodatkowych ( KTG, USG) , a także w miarę

możliwości uczestnictwo lub asystowanie do zabiegów

operacyjnych.

Ćwiczenia obejmują udział w procesie diagnostyczno-leczniczym w

pracowniach i poradniach kliniki ginekologii i położnictwa.

Część ćwiczeń przeprowadzana jest metodami symulacyjnymi.

Literatura:

Literatura podstawowa: Bręborowicz – Położnictwo i ginekologia

T1 i T2 wyd. 2022

Literatura uzupełniająca:

Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników

dostępne w internecie

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Egzamin końcowy ( ≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6,

Przedłużona obserwacja (> 50%): K1

Ćwiczenia:

Egzamin końcowy (≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6,

Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2

Seminaria:

Egzamin końcowy (≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6,

Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2

Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji na zadany temat (≥ 60%) W1-11

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 50 godzin więcej informacji
Seminarium, 80 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Ludwikowski
Prowadzący grup: Rafał Adamczak, Anna Drabik-Kruczkowska, Ewa Dzikowska, Małgorzata Głogiewicz, Magdalena Karpów-Greiner, Wojciech Knypiński, Michał Kołuda, Bartłomiej Myszkowski, Anna Nawrocka, Monika Niewiadomska, Jarosław Pestka, Katarzyna Placek, Marta Sekielska-Domanowska, Agata Stawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)