Medycyna rodzinna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-Lek5MRDZ-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Medycyna rodzinna |
Jednostka: | Katedra Medycyny Rodzinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, profilaktyki chorób cywilizacyjnych i nowotworowych, problemów geriatrycznych realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej. Ponadto powinien posiadać podstawową wiedzę na temat komunikacji lekarza z pacjentem. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z czynnościami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach: 35 godz.; - udział w ćwiczeniach: 35 godz.; - konsultacje: 5 godzin; - przygotowanie do egzaminu i egzaminu: 11 godzin + 1 godzina = 12 godzin; Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 87 godzin, co odpowiada 2,9 punktom ECTS. 2. Godziny zajęć polegające na samodzielnej pracy studenta: - udział w seminariach - 35 godz.; - udział w ćwiczeniach - 35 godz.; - przygotowanie do seminariów i ćwiczeń: 8 godz.; - lektura wskazanej literatury naukowej: 25 godz.; - konsultacje: 5 godzin; - przygotowanie do egzaminu i egzamin – 11 + 1 = 12 godzin; Całkowity nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. 3. Czas potrzebny na przygotowanie i udział w procesie oceny: - przygotowanie do egzaminu i egzaminu (pisemnego): 11 + 1 = 12 godzin (0,4 ECTS) 4. Bilans nakładów pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w seminariach: 35 godzin (1,16 pkt. ECTS); 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w seminariach - realizacja praktyczna: 35 godz.; - udział w ćwiczeniach: 35 godz.; Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktom ECTS. 5. Czas trwania obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36) W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36) W3: wskazuje zasady stosowania antybiotyków w procesie leczniczym (E K_W36) W4: określa zasady postępowania przeciwgorączkowego u chorych oraz szczepień u dzieci i dorosłych (E K_W36) W5: podaje zasady leczenia antagonistami witaminy K (E K_W36) W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, przewlekłego bólu z układu mięśniowo-szkieletowego, zakażeń układu moczowego (E K_W36) W7: definiuje najczęstsze problemy pacjentów w wieku podeszłym (E K_W36) W8: omawia profilaktykę chorób nowotworowych (E K_W36) W9: charakteryzuje przyczyny otyłości jako choroby cywilizacyjnej i wyjaśnia zasady leczenia dietetycznego (E K_W36) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem (dziecko, osoba dorosła) i dokonać kwalifikacji do szczepień (E K_U27) U2: prawidłowo wykonuje procedurę pobrania materiału do badań stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej (E K_U28) U3: prawidłowo wykonuje podstawowe procedury medyczne i zabiegi lekarskie polegające na pomiarze temperatury ciała, pomiarze tętna (E K_U29) U4: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U29) U5: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E K_U29) U6: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E K_U29) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wykazuje wrażliwość w kontakcie z osobą chorą (K.K3) K2: ma świadomość, że dobro pacjenta jest sprawą priorytetową (K.K4) K3: ma świadomość zachowania tajemnicy lekarskiej i poszanowania praw pacjenta (K.K6) K4: ma poczucie ciągłego kształcenia (K.K8) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - wykład informacyjny; - wykład konwersacyjny; - dyskusja dydaktyczna; - analiza przypadków; Samouczki: - dyskusja; - odgrywanie ról; - ćwiczenia kliniczne z udziałem pacjenta; |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie: - zapoznać studentów z pryncypiami medycyny rodzinnej, rolą lekarza rodzinnego w systemie ochrony zdrowia; - poszerzyć podstawy teoretyczne i umiejętności praktyczne z medycyny rodzinnej; - zapoznanie z zakresem kompetencji lekarza rodzinnego, jego rolą w systemie ochrony zdrowia; - zintegrować dotychczasową wiedzę teoretyczną, kliniczną i wykorzystać ją w warunkach ambulatoryjnych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia dotyczą analizy przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami, cukrzycą, chorobami pochodzenia wewnętrznego) i zapoznają studentów z zasadami komunikacji pacjent - lekarz. Seminaria dostarczają studentom wiedzy z zakresu: - Infekcje dróg oddechowych. Szczepionka. Zaprzestanie palenia. - Problemy starszych pacjentów. Powody, dla których pacjenci zgłaszają się po pomoc do lekarza rodzinnego. - Terapia przeciwzakrzepowa w praktyce rodzinnej. - Cukrzyca typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej. Otyłość-epidemiologia, diagnostyka i leczenie. Profilaktyka nadwagi i otyłości. Zasady zdrowego stylu życia. Zakażenia dróg moczowych w podstawowej opiece zdrowotnej. - Nadciśnienie tętnicze i hiperlipidemia w praktyce lekarza rodzinnego. Profilaktyka CVD w praktyce ogólnej. Profilaktyka nowotworów w podstawowej opiece zdrowotnej. Celem zajęć z medycyny rodzinnej jest kształtowanie pożądanej postawy lekarza w praktyce rodzinnej oraz zapoznanie studenta z praktyką ogólną. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce lekarskiej daje możliwość poznania epidemiologii najczęstszych problemów i sposobów ich rozwiązywania. Podczas zajęć w gabinecie lekarskim studenci wykorzystują w praktyce wiedzę zdobytą na poprzednich latach studiów. Pod okiem asystenta przeprowadzają wywiad i badanie przedmiotowe pacjenta, stawiają wstępną diagnozę, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie. |
Literatura: |
Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie > 60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego (forma ustna lub pisemna). W przypadku ćwiczeń klinicznych przy udziale pacjenta, student zobowiązany jest do odrobienia nieobecności w innym terminie wskazanym przez prowadzącego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia. Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1, U1-U6; Przedłużona obserwacja (>60%) K1-K4; Egzamin pisemny w formie testu (0-50 pkt, >60%) W1-W9, U4-U6; Ocena końcowa wynika z procentowej sumy punktów uzyskanych podczas egzaminu pisemnego: - 0% - 60% - ocena NDST - 60% - 71% - ocena DST - 71% - 80% - ocena DST PLUS - 80% - 88% - ocena DB - 88% - 95% - ocena DB PLUS - 95% - 100% - ocena BDB |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.