Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Medycyna rodzinna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1655-Lek5MRDZ-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Medycyna rodzinna
Jednostka: Katedra Medycyny Rodzinnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, profilaktyki chorób cywilizacyjnych i nowotworowych, problemów geriatrycznych realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej.

Ponadto powinien posiadać podstawową wiedzę na temat komunikacji lekarza z pacjentem.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z czynnościami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach: 35 godz.;

- udział w ćwiczeniach: 35 godz.;

- konsultacje: 5 godzin;

- przygotowanie do egzaminu i egzaminu: 11 godzin + 1 godzina = 12 godzin;

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 87 godzin, co odpowiada 2,9 punktom ECTS.


2. Godziny zajęć polegające na samodzielnej pracy studenta:

- udział w seminariach - 35 godz.;

- udział w ćwiczeniach - 35 godz.;

- przygotowanie do seminariów i ćwiczeń: 8 godz.;

- lektura wskazanej literatury naukowej: 25 godz.;

- konsultacje: 5 godzin;

- przygotowanie do egzaminu i egzamin – 11 + 1 = 12 godzin;

Całkowity nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.

3. Czas potrzebny na przygotowanie i udział w procesie oceny:

- przygotowanie do egzaminu i egzaminu (pisemnego): 11 + 1 = 12 godzin (0,4 ECTS)


4. Bilans nakładów pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:

- udział w seminariach: 35 godzin (1,16 pkt. ECTS);


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w seminariach - realizacja praktyczna: 35 godz.;

- udział w ćwiczeniach: 35 godz.;


Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktom ECTS.


5. Czas trwania obowiązkowej praktyki: nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36)

W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36)

W3: wskazuje zasady stosowania antybiotyków w procesie leczniczym (E K_W36)

W4: określa zasady postępowania przeciwgorączkowego u chorych oraz szczepień u dzieci i dorosłych (E K_W36)

W5: podaje zasady leczenia antagonistami witaminy K (E K_W36)

W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, przewlekłego bólu z układu mięśniowo-szkieletowego, zakażeń układu moczowego (E K_W36)

W7: definiuje najczęstsze problemy pacjentów w wieku podeszłym (E K_W36)

W8: omawia profilaktykę chorób nowotworowych (E K_W36)

W9: charakteryzuje przyczyny otyłości jako choroby cywilizacyjnej i wyjaśnia zasady leczenia dietetycznego (E K_W36)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem (dziecko, osoba dorosła) i dokonać kwalifikacji do szczepień (E K_U27)

U2: prawidłowo wykonuje procedurę pobrania materiału do badań stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej (E K_U28)

U3: prawidłowo wykonuje podstawowe procedury medyczne i zabiegi lekarskie polegające na pomiarze temperatury ciała, pomiarze tętna (E K_U29)

U4: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U29)

U5: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E K_U29)

U6: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E K_U29)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: wykazuje wrażliwość w kontakcie z osobą chorą (K.K3)

K2: ma świadomość, że dobro pacjenta jest sprawą priorytetową (K.K4)

K3: ma świadomość zachowania tajemnicy lekarskiej i poszanowania praw pacjenta (K.K6)

K4: ma poczucie ciągłego kształcenia (K.K8)

Metody dydaktyczne:

Seminaria:

- wykład informacyjny;

- wykład konwersacyjny;

- dyskusja dydaktyczna;

- analiza przypadków;


Samouczki:

- dyskusja;

- odgrywanie ról;

- ćwiczenia kliniczne z udziałem pacjenta;

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie:

- zapoznać studentów z pryncypiami medycyny rodzinnej, rolą lekarza rodzinnego w systemie ochrony zdrowia;

- poszerzyć podstawy teoretyczne i umiejętności praktyczne z medycyny rodzinnej;

- zapoznanie z zakresem kompetencji lekarza rodzinnego, jego rolą w systemie ochrony zdrowia;

- zintegrować dotychczasową wiedzę teoretyczną, kliniczną i wykorzystać ją w warunkach ambulatoryjnych.

Pełny opis:

Ćwiczenia dotyczą analizy przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami, cukrzycą, chorobami pochodzenia wewnętrznego) i zapoznają studentów z zasadami komunikacji pacjent - lekarz.

Seminaria dostarczają studentom wiedzy z zakresu:

- Infekcje dróg oddechowych. Szczepionka. Zaprzestanie palenia.

- Problemy starszych pacjentów. Powody, dla których pacjenci zgłaszają się po pomoc do lekarza rodzinnego.

- Terapia przeciwzakrzepowa w praktyce rodzinnej.

- Cukrzyca typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej. Otyłość-epidemiologia, diagnostyka i leczenie. Profilaktyka nadwagi i otyłości. Zasady zdrowego stylu życia. Zakażenia dróg moczowych w podstawowej opiece zdrowotnej.

- Nadciśnienie tętnicze i hiperlipidemia w praktyce lekarza rodzinnego. Profilaktyka CVD w praktyce ogólnej. Profilaktyka nowotworów w podstawowej opiece zdrowotnej.

Celem zajęć z medycyny rodzinnej jest kształtowanie pożądanej postawy lekarza w praktyce rodzinnej oraz zapoznanie studenta z praktyką ogólną. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce lekarskiej daje możliwość poznania epidemiologii najczęstszych problemów i sposobów ich rozwiązywania.

Podczas zajęć w gabinecie lekarskim studenci wykorzystują w praktyce wiedzę zdobytą na poprzednich latach studiów. Pod okiem asystenta przeprowadzają wywiad i badanie przedmiotowe pacjenta, stawiają wstępną diagnozę, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie.

Literatura:

Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie > 60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego (forma ustna lub pisemna). W przypadku ćwiczeń klinicznych przy udziale pacjenta, student zobowiązany jest do odrobienia nieobecności w innym terminie wskazanym przez prowadzącego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia.

Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1, U1-U6;

Przedłużona obserwacja (>60%) K1-K4;

Egzamin pisemny w formie testu (0-50 pkt, >60%) W1-W9, U4-U6;

Ocena końcowa wynika z procentowej sumy punktów uzyskanych podczas egzaminu pisemnego:

- 0% - 60% - ocena NDST

- 60% - 71% - ocena DST

- 71% - 80% - ocena DST PLUS

- 80% - 88% - ocena DB

- 88% - 95% - ocena DB PLUS

- 95% - 100% - ocena BDB

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)