Medycyna rodzinna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-Lek6MRDZL-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Medycyna rodzinna |
Jednostka: | Katedra Medycyny Rodzinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, profilaktyki chorób cywilizacyjnych i nowotworowych, problemów geriatrycznych realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej. Ponadto powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu komunikowania się lekarza z pacjentem. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - konsultacje: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60,5 godziny, co odpowiada 2,42 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 9,5 godziny - czytanie wskazanej literatury: 15 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin (0,6 punktu ECTS) 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 60 godziny, co odpowiada 2,4 punktu ECTS 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36) W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36) W3: wskazuje zasady stosowania antybiotyków w procesie leczniczym (E K_W36) W4: określa zasady postępowania przeciwgorączkowego u chorych oraz szczepień u dzieci i dorosłych (E K_W36) W5: podaje zasady leczenia antagonistami witaminy K (E K_W36) W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, przewlekłego bólu z układu mięśniowo-szkieletowego, zakażeń układu moczowego (E K_W36) W7: definiuje najczęstsze problemy pacjentów w wieku podeszłym (E K_W36) W8: omawia profilaktykę chorób nowotworowych (E K_W36) W9: charakteryzuje przyczyny otyłości jako choroby cywilizacyjnej i wyjaśnia zasady leczenia dietetycznego (E K_W36) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem (dziecko, osoba dorosła) i dokonać kwalifikacji do szczepień (E K_U27) U2: prawidłowo wykonuje procedurę pobrania materiału badań stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej (E K_U28) U3: prawidłowo wykonuje podstawowe procedury medyczne i zabiegi lekarskie polegające na pomiarze temperatury ciała, pomiarze tętna (E K_U29) U4: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U29) U5: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E K_U29) U6: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E K_U29) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K01) K2: wykazuje się wrażliwością w kontakcie z osobą chorą (K_K03) K3: jest świadomy, że dobro pacjenta to kwestia priorytetowa (K_K04) K4: jest świadomy dochowania tajemnicy lekarskiej i szanowania praw pacjenta (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | - dyskusja, - odgrywanie ról, - samodzielne rozwiązanie problemu klinicznego i opis przypadku w formie prezentacji na zajęciach, - ćwiczenia kliniczne przy udziale pacjenta; |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie: - zapoznać studentów z pryncypiami medycyny rodzinnej, rolą lekarza rodzinnego w systemie ochrony zdrowia; - poszerzyć podstawy teoretyczne i umiejętności praktyczne z medycyny rodzinnej; - zapoznać z zakresem kompetencji lekarza rodzinnego, jego rolą w systemie ochrony zdrowia; - zintegrować dotychczasową wiedzę teoretyczną, kliniczną i wykorzystać ją w warunkach ambulatoryjnych; |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są analizie najczęstszych przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami, pacjenci z cukrzycą, choroby pochodzenia wewnętrznego), zasadom komunikacji lekarz-pacjent, zasadom wypełniania druków medycznych (recepty, skierowania, wnioski, itp.). Zajęcia z medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego oraz zapoznanie studentów z nowym modelem podstawowej opieki zdrowotnej opartej na lekarzu rodzinnym. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce daje możliwość poznania epidemiologii podstawowych problemów medycznych oraz sposobów ich indywidualnego rozwiązywania. W trakcie zajęć w gabinecie lekarza rodzinnego studenci praktycznie wykorzystują wiedzę zdobytą w poprzednich latach studiów. Pod nadzorem asystenta przeprowadzają badanie podmiotowe i przedmiotowe, stawiają wstępne rozpoznanie, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie. W trakcie zajęć z psychologiem studenci zapoznają się z zasadami komunikacji lekarz-pacjent oraz z aspektami komunikacyjnymi sytuacji trudnych w gabinecie lekarza rodzinnego. |
Literatura: |
Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie>60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie i terminie wskazanym przez prowadzącego. Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1-W9, U1-U6; Przedłużona obserwacja (>60%) K1-K4; |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Buczkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Buczkowski, Magdalena Dachtera-Frąckiewicz, Sandra Janiak, Milena Pełczyńska, Agnieszka Woźniewicz-Grzymała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
(tylko po angielsku) Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Buczkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Buczkowski, Magdalena Dachtera-Frąckiewicz, Sandra Janiak, Agnieszka Woźniewicz-Grzymała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Buczkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Buczkowski, Magdalena Dachtera-Frąckiewicz, Mariusz Gawrych, Sandra Janiak, Marcin Jaracz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Buczkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Buczkowski, Magdalena Dachtera-Frąckiewicz, Sandra Janiak, Marcin Jaracz, Agnieszka Kępa, Dorota Łuszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.