Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia lekarska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1655-LekM12PSYL-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia lekarska
Jednostka: Katedra Psychiatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.20 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Nie dotyczy

Całkowity nakład pracy studenta:


1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 20 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 23 godziny, co odpowiada 0, 92 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- czytanie literatury: 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 godziny


Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychologii lekarskiej): 12 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychologii lekarskiej): 1,5 godziny

- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z

zakresu psychologii lekarskiej): 1 godzina


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 18,5 godzin, co odpowiada 0,74 punktu ECTS.


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia 2 godziny (0,08 ECTS).


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w wykładach (w tym zaliczenie): 21 godzin


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 punktu ECTS.


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy




Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna:

D.W1.społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych;

D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie szczególnie w chorobie przewlekłej

D.W3. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia

D.W4. zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji

D.W5. znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem

D.W6. funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza

D.W7. podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie

D.W8. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia

D.W9. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny

D.W10. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem

D.W11. zasady motywowania pacjenta do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu


Efekty uczenia się - umiejętności:

Absolwent potrafi:

D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych

D.U2. dostrzegać oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować

D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia

D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii

D.U6. informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań

D.U7. angażować pacjenta w proces terapeutyczny

D.U8. przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu

D.U9. udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia

D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować

D.U11. stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające

D.U12. komunikować się ze współpracownikami, udzielając informacji zwrotnej i wsparcia


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotowy do:

K_K02. przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

K_K03. nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

K_K04. kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu

K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• prezentacja multimedialna

• dyskusja

• burza mózgów

• wideo


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem kursu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej oraz zdrowia w kontekście komunikacji lekarz-pacjent oraz w zakresie psychologicznych aspektów powstawania, przebiegu i leczenia chorób somatycznych.

Pełny opis:

Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w budowaniu prawidłowej, sprzyjającej leczeniu relacji lekarz-pacjent, z uwzględnieniem wagi:

1) umiejętności niewerbalnych

2) empatii,

3) współpracy

4) wsparcia

5) szacunku

W trakcie kursu omówione zostaną umiejętności radzenia sobie z problemami pacjentów poprzez właściwą komunikację obejmującą :

1) odzwierciedlanie

2) dostosowane do sytuacji rodzaje pytań (pytania otwarte, pytania zamknięte)

3) klaryfikację

4) parafrazowanie

Kurs podkreśla istotną rolę rozwoju umiejętności psychologicznych niezbędnych w pracy z pacjentem, m.in:

1) psychoedukacji

2) prowadzenia negocjacji

3) motywowania

Kurs daje wiedzę z zakresu aspektów psychologicznych powstawania, przebiegu i leczenia chorób somatycznych

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., red. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

2. Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

1. Sęk, H. (2020) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

2. Jakubowska-Winecka, A., Włodarczyk, D. (2014) Psychologia w praktyce medycznej. PZWL Wydawnctwo Lekarskie.

3. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, JK. (2007) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Mayerscough P.R., Ford M. (2001) Jak rozmawiać z pacjentem. Gdańsk: GWP.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne: test, W1-W13; U1-U12

Uzyskanie pozytywnego zaliczenia pisemnego to otrzymanie 9 pkt (60%).

Przedłużona obserwacja U1-U12, K02. 03, 04, 07

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Dróżdż
Prowadzący grup: Monika Wiłkość-Dębczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)