Psychologia lekarska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-LekM12PSYL-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia lekarska |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.20
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 20 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 23 godziny, co odpowiada 0, 92 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 godzin - konsultacje: 2 godziny - czytanie literatury: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychologii lekarskiej): 12 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychologii lekarskiej): 1,5 godziny - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychologii lekarskiej): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 18,5 godzin, co odpowiada 0,74 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia 2 godziny (0,08 ECTS). 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w wykładach (w tym zaliczenie): 21 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 punktu ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna: D.W1.społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych; D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie szczególnie w chorobie przewlekłej D.W3. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia D.W4. zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji D.W5. znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem D.W6. funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza D.W7. podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W8. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W9. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny D.W10. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem D.W11. zasady motywowania pacjenta do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Absolwent potrafi: D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych D.U2. dostrzegać oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii D.U6. informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań D.U7. angażować pacjenta w proces terapeutyczny D.U8. przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu D.U9. udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować D.U11. stosować w podstawowym zakresie psychologiczne interwencje motywujące i wspierające D.U12. komunikować się ze współpracownikami, udzielając informacji zwrotnej i wsparcia |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Absolwent jest gotowy do: K_K02. przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób K_K03. nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych K_K04. kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • prezentacja multimedialna • dyskusja • burza mózgów • wideo |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej oraz zdrowia w kontekście komunikacji lekarz-pacjent oraz w zakresie psychologicznych aspektów powstawania, przebiegu i leczenia chorób somatycznych. |
Pełny opis: |
Kurs dostarcza wiedzy pomagającej w budowaniu prawidłowej, sprzyjającej leczeniu relacji lekarz-pacjent, z uwzględnieniem wagi: 1) umiejętności niewerbalnych 2) empatii, 3) współpracy 4) wsparcia 5) szacunku W trakcie kursu omówione zostaną umiejętności radzenia sobie z problemami pacjentów poprzez właściwą komunikację obejmującą : 1) odzwierciedlanie 2) dostosowane do sytuacji rodzaje pytań (pytania otwarte, pytania zamknięte) 3) klaryfikację 4) parafrazowanie Kurs podkreśla istotną rolę rozwoju umiejętności psychologicznych niezbędnych w pracy z pacjentem, m.in: 1) psychoedukacji 2) prowadzenia negocjacji 3) motywowania Kurs daje wiedzę z zakresu aspektów psychologicznych powstawania, przebiegu i leczenia chorób somatycznych |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., red. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: 1. Sęk, H. (2020) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. Jakubowska-Winecka, A., Włodarczyk, D. (2014) Psychologia w praktyce medycznej. PZWL Wydawnctwo Lekarskie. 3. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, JK. (2007) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Mayerscough P.R., Ford M. (2001) Jak rozmawiać z pacjentem. Gdańsk: GWP. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne: test, W1-W13; U1-U12 Uzyskanie pozytywnego zaliczenia pisemnego to otrzymanie 9 pkt (60%). Przedłużona obserwacja U1-U12, K02. 03, 04, 07 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Monika Wiłkość-Dębczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.