4.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-LekM4CRPT-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 4.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) |
Jednostka: | Katedra Patomorfologii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patologia narządu ruchu powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii, wprowadzenia do patologii i patomorfologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego). |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 3 godziny (3 godziny z 6 wyodrębnione na kształcenie asynchroniczne, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo) - konsultacje w trybie stacjonarnym: 2 godziny - konsultacje z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 3 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,3 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin (3 godziny z 6 wyodrębnione na kształcenie asynchroniczne, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo) - konsultacje w trybie stacjonarnym: 2 godziny - konsultacje z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 3 godziny - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 + 1 = 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godzin - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu patologii narządu ruchu): 6 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii narządu ruchu): 1 godzina - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii narządu ruchu): 5 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 1 + 1 = 2 godziny (0,07 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w seminariach: 6 godzin (0,2 punktu ECTS) - udział w konsultacjach: 5 godzin (0,17 punktu ECTS) Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,37 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Interpretuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności w obrębie układu mięśniowo - szkieletowego (F.W1.) W2: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach układu mięśniowo-szkieletowego (C.W31). W3: Przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci w obrębie układu mięśniowo-szkieletowego (E.U12.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi dostrzec i rozpoznać własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K07) K2: Potrafi korzystać z obiektywnych źródeł informacji (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • analiza przypadków realizowana w warunkach synchronicznych i asynchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia. • dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Przedmiot patologia narządu ruchu ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest patologii układu mięśniowo-szkieletowego. |
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii układu narządu ruchu. Przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Nowotwory układu narządu ruchu Istota przerzutów do kości Zapalenia kości i stawów – swoiste i nieswoiste Choroba zwyrodnieniowa stawów – pierwotna i wtórna Wrodzone i dziedziczne choroby układu narządu ruchu Osteoporoza, osteomalacja Krzywica Miopatie Tendinopatia |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 - stosowany w obszarze kształcenia na odległość Egzamin (0 – 20 punktów), złożony z dwóch części: 1. Patomorfologicznej (0 - 10 punktów): W1-W3 stosowanej w obszarze kształcenia na odległość 2. Patofizjologicznej (0 – 10 punktów): W1 – W3 stosowanej w obszarze kształcenia na odległość Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu (na poziomie przynajmniej 60%,). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.