Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

3.5. Pulmonologia z elementami onkologii układu oddechowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1655-LekM4CUOPUL-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 3.5. Pulmonologia z elementami onkologii układu oddechowego
Jednostka: Katedra i Klinika Chirurgii Klatki Piersiowej i Nowotworów
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.80 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) Knowledge of anatomy, physiology and pathophysiology of the respiratory system (passing of subjects - Physiology and Pathophysiology).

Ability to subjective and objective examination (Basics of clinical medicine, Propaedeutics of internal medicine).

Knowledge of the pharmacology of basic drugs used in pulmonology

Knowledge of diagnosis and treatment of basic diseases of the respiratory system.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

(tylko po angielsku) The balance of student workload / listener / participant of the course,

1. Hours implemented with the participation of teachers: 44 hours (including 10 hours seminars, 26 hours tutorials; 6 hours of lecture)

2. The time spent on the individual work of student: depending on the individual needs of student: approximately 46 hours (including 10 hours seminars, 26 hours tutorials; 6 hours of lecture)

3. The time required to prepare for and to participate in the assessment process: approximately 10 hours

4. The time required to serve obligatory practice - not applicable



Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) W.1 knows the environmental and epidemiological conditioning of the most common respiratory diseases (E.W1)

W.2 knows and understands the causes, symptoms, diagnostic process and therapeutic management of chronic obstructive pulmonary disease (E.W7)

W.3 knows and understands the causes, symptoms, diagnostic process and therapeutic management of asthma (E.W7)

W.4 knows and understands the causes, symptoms, diagnostic process and therapeutic management of bronchiectasis (E.W7)

W.5 knows and understands the causes, symptoms, diagnostic process and therapeutic management of respiratory infections (E.W7)

W.6 knows and understands the causes, symptoms, diagnostic process and therapeutic interstitial lung diseases (E.W7)

W.7 knows and understands the causes, symptoms, diagnostic process and therapeutic management of diseases of the pleura (E.W7)

W.8 knows and understands the causes, symptoms, diagnostis process and therapeutic management of mediastinal disease (E.W7)

W.9 knows and understands the causes, symptoms, diagnostic process and therapeutic management of obstructive and central sleep apnea (E.W7)

W.10 knows and understands the causes, symptoms, diagnostic process and therapeutic management of acute and chronic respiratory failure (E.W7)

W.11 knows the basis of early diagnosis of cancer and the principles of screening in oncology; knows and understands the causes, symptoms, methods of diagnosis and therapeutic management of the most common problems of palliative medicine in neoplastic diseases of the respiratory system E.W7)

W.12 knows the types of biological materials used in laboratory diagnostics, rules for the collection of biological materials and methods of microbiological analysis (E.W39)

Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) U.1 performs medical history of the adult patients (E.U1)

U.2 performs a full physical examination of the adult patients (E.U3)

U.3 performs differential diagnosis of the most common diseases of adult patients (E.U12)

U.4 recognizes life-threatening diseases in pulmonology (E.U14)

U.5 plans the diagnostic process, therapeutic management and preventive activities in case of respiratory diseases (E.U16)

U.6 interpret laboratory tests and identifies the causes of abnormalities (E.U24)

U.7 qualify a patient for home treatment and hospitalization (E.U20)

U.8 able to propose a rehabilitation program in the most common respiratory diseases and can performe it (E.U23)

U.9 identifies physiological and pathological structures radiological pictures performed in patients with respiratory diseases

U.10 collects biological materials used in laboratory diagnostics (E.U28)

U.11 can perform basic procedures and medical treatments, including: (E.U29)

a) monitoring of vital signs using a cardio-monitor, oximeter

b) spirometry, oxygen therapy, non-invasive ventilation

c) collection of swabs from the nose and throat, thoracentesis

d) performs measurement of peak expiratory flow

U.12 assists in performing the following procedures and medical treatments: (E.U30)

a) drain the pleura

b) pericentesis

c) fine-needle biopsy

d) perform intradermal tests

and interpret their results

U.13 can plan specialist consultations (E.U32)

U.14 can complete medical documentation of patients (E.U38)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) K.1 able to establish and maintain a deep and respectful contact with the patient (K.K3)

K.2 directs the good of the patient, putting them in first place (K.K4)

K.3 maintain the medical confidentiality and maintain all patient rights (K.K2)

K.4 is aware of his own limitations and is able to lifelong learning (K.K1)

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Education is implemented in the form of:

a) tutorials

b) the exchange of ideas

c) the classic method of solving problems

d) a case study

e) lectures

f) paper

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

During the course students acquaint with general symptomathology of lung diseases. analyse diseases entity ; detail symtopathology, differentiation and treatment. The students also acquaint with education in the range of the smoking of the tobacco. All classes represent the risk factor morbidity rate, particular in infectious diseases ( the tuberculosis of lungs) .

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The lecture student gets acquainted with the basics of diagnosis and differentiation of symptoms of respiratory disease. Also analyzes the various symptoms in relation to specific diseases. The final stage of the course is the combination of diagnostic symptoms of diseases and the combination of imaging diagnostics for diseases of the respiratory system.

On lectures student wiil be acquaint with the newest knowledge about the symptomatology of the diseases of the respiratory system, diagnostic of the lung diseases, bacteriological diagnostics in pneumonology with the special regard of special and non-specific bacteriology..There are also classes about the physiopathology of breathing and the symptomatology of the respiratory failure with the elements of the principles of the oxygen therapy and the lung cancer ( epidemiology and the risk factor, histopathology, the symptoms of the disease and therapy)

On tutorials students will acquaint with detecting, aetiology, pathogenesis, the diagnosis of pleural liquids- we lay emphasis on the mesothelioma. We discuss with details about the tuberculosis (epidemiology, microbiology, the clinical classification of tuberculosis,

antituberculosis regimen of drugs, the basic principles of the treatment of tuberculosis) and different mycobacteriosis. We lay emphasis on hospital, post- hospital pneumonia and aspiration pneumonia. It's important particularly in the aspect of the generality of occurrence of this illness. On classes students acquire a knowledge about mediacal examination and interpretation of bacteriological, radiographic and laboratory investigation. We lay emphasis on medical inestigation and how students take the history of patient particurarly in such diseases as COPD, asthma bronchiale, bronchiectasis ond diseases of bronchioles. Students learn about obturative sleep apnoea and interstitial diseases. for example idiopathic pulmonary fibroses, sarcoidosis.

On classes we say about manifastation of diseases of connective tissue in pulmonary system and also about life- threating states states in the clinic of the lung diseases. medical inestigation and how students take the history of patient particurarly in such diseases as COPD, asthma bronchiale, bronchiectasis ond diseases of bronchioles. Students learn about obturative sleep apnoea and interstitial diseases. for example idiopathic pulmonary fibroses, sarcoidosis.

Literatura: (tylko po angielsku)

1.Principles of Pulmonary Medicine Steven Weinberger ,Barbara Cockrll, Jess Mandel, SAUNDERS, the latest edition

2. Respiratory Medicine. Edited by Paolo Palange and Anita K. Simonds Book | Published in 2013 DOI: 10.1183/9781849840415-hba02 ISBN (electronic): 978-1-84984-041-52.

3.Clinical Medicine; Kumar & Clark; 4th ed. Bailliere Tindal; the latest edition

4. Pulmonary disease diagnosis and therapy”, M.Gabriel Khan, Joseph P.Lynch, J.W.Pine Copywright (Ed), 1977 Williams & Wilkins USA, the latest edition

5. Harrison’s Principles of Internal Medicine, 15th edition, McGrawhill

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

A. The condition of taking the test exam is positive credit tutorials and lectures

1. Assessment of the tutorials in the oral form of medical history of the patient with a special discussion of the differential diagnosis (E.U1, E.U3, E.U12, E.U29, E.U30)

2. Assessment of the lectures in the oral form at the assistant summarizing the acquired theoretical knowledge during the pulmonological class (E.U16, E.U23, E.U24, E.U32, E.U38)

B. Exam in the form of test consisting of 40 one choice questions (E.W1, E.W7, E.W39, E.U14)

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

Within this subject they are conducted apprenticeship

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Przybylski
Prowadzący grup: Maciej Brudnoch, Jakub Bukowski, Anna Ciesielska, Aleksandra Gadzińska, Agnieszka Jarzemska, Małgorzata Juraniec, Wiktor Modelski, Agnieszka Nowakowska-Arendt, Marta Pilaczyńska-Cemel, Grzegorz Przybylski, Monika Zet
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Na zajęciach z przedmiotu - Pulmonologia z elementami onkologii układu oddechowego student zapoznaje się z symptomatologią ogólną z zakresu chorób płuc, analizuje jednostki chorobowe: symptomatologię szczegółową, różnicowanie oraz leczenie. Również student zapoznaje się z szeroko pojętą edukacją w zakresie palenia tytoniu. Wszystkie zajęcia przedstawiają czynniki ryzyka chorobowości szczególnie w zakresie chorób zakaźnych jak gruźlica płuc.

Pełny opis:

Na wykładzie student zapoznaje się z podstawami diagnostyki i różnicowania objawów chorobowych ze strony układu oddechowego. Również dokonuje analizy poszczególnych objawów w odniesieniu do poszczególnych jednostek chorobowych. Końcowym etapem wykładu jest połączenie diagnostyki objawów, jednostek chorobowych i połączenie diagnostyki obrazowej w zakresie chorób układu oddechowego.

Seminaria mają za zadanie przedstawić, najnowszą wiedzę z zakresu symptomatologii chorób układu oddechowego, badań diagnostycznych w zakresie chorób płuc, diagnostyki bakteriologicznej w pneumonologii ze szczególnym uwzględnieniem bakteriologii swoistej i nieswoistej. Również w zakres seminarium włączone są zajęcia z fizjopatologii oddychania i niewydolności oddechowej wraz z elementami zasad leczenia tlenem oraz rak płuca - epidemiologia i czynniki ryzyka, typy histopatologiczne, objawy choroby, rozpoznanie i leczenie.

Na ćwiczeniach student zapoznaje się z wykrywaniem, etiologią, patogenezą i diagnostyką płynów opłucnowych. Szczególny nacisk kładziemy na jednostki takie jak schorzenia opłucnej w tym międzybłoniak opłucnej. Szczegółowo jest omówiona gruźlica, jej epidemiologia, mikrobiologia, klasyfikacja kliniczna gruźlicy i podstawowe zasady leczenia gruźlicy oraz grzybice układu oddechowego i mykobakteriozy. Duży nacisk kładziemy na jednostkę chorobową jak zapalenia płuc z uwzględnieniem szpitalne zapalenia płuc, pozaszpitalne zapalenia płuc, zachłystowe zapalenie płuc Jest to ważne szczególnie w aspekcie powszechności występowania tego schorzenia. W zakresie tej jednostki student nabywa umiejętność dokładnego badania przedmiotowego, interpretuje badania dodatkowe jak mikrobiologiczne, obrazowe i analityczne. W aspekcie narastającego występowania duży nacisk kładziemy na badanie podmiotowe i przedmiotowe oraz diagnostykę różnicową w zakresie chorób dróg oddechowych, głównie przewlekła obturacyjną chorobą płuc, astmą oskrzelową, rozstrzenie i choroby oskrzelików. Uwrażliwiamy studenta na pojawiające się u chorych zaburzenia oddychania w czasie snu. Również student zapoznaje się i analizuje chorych z chorobami śródmiąższowymi płuc m.in. włóknienie płuc i sarkoidozę. Przedstawiamy również manifestacje chorób tkanki łącznej w układzie oddechowym oraz zagadnienia w zakresie stanów zagrożenia w pulmonologii. Dodatkowo na ćwiczeniach przedstawiamy organizację leczenia gruźlicy i chorób płuc w Polsce jak również wprowadzamy elementy edukacji antynikotynowej w aspekcie chorób układu oddechowego.

Literatura:

1. Choroby Wewnętrzne, pod red. A. Szczeklika, Medycyna Praktyczna, wydanie aktualne.

2.E.Rowińska-Zakrzewska - Gruźlica w praktyce lekarskiej. Wyd.Lek. PZWL - 2004

3. Batura-Gabryel H. Kompendium pulmonologiczne. UM Poznań Wydawnictwo Poznań 2013, wyd.1

4. Aktualna wiedza z pulmonologii z czasopism: "Medycyna Praktyczna" i "Medycyna po Dyplomie".

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Przybylski
Prowadzący grup: Maciej Brudnoch, Jakub Bukowski, Anna Ciesielska, Aleksandra Gadzińska, Agnieszka Jarzemska, Małgorzata Juraniec, Wiktor Modelski, Agnieszka Nowakowska-Arendt, Marta Pilaczyńska-Cemel, Grzegorz Przybylski, Renata Żebracka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

During the course students acquaint with general symptomathology of lung diseases. analyse diseases entity ; detail symtopathology, differentiation and treatment. The students also acquaint with education in the range of the smoking of the tobacco. All classes represent the risk factor morbidity rate, particular in infectious diseases ( the tuberculosis of lungs) .

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The lecture student gets acquainted with the basics of diagnosis and differentiation of symptoms of respiratory disease. Also analyzes the various symptoms in relation to specific diseases. The final stage of the course is the combination of diagnostic symptoms of diseases and the combination of imaging diagnostics for diseases of the respiratory system.

On lectures student wiil be acquaint with the newest knowledge about the symptomatology of the diseases of the respiratory system, diagnostic of the lung diseases, bacteriological diagnostics in pneumonology with the special regard of special and non-specific bacteriology..There are also classes about the physiopathology of breathing and the symptomatology of the respiratory failure with the elements of the principles of the oxygen therapy and the lung cancer ( epidemiology and the risk factor, histopathology, the symptoms of the disease and therapy)

On tutorials students will acquaint with detecting, aetiology, pathogenesis, the diagnosis of pleural liquids- we lay emphasis on the mesothelioma. We discuss with details about the tuberculosis (epidemiology, microbiology, the clinical classification of tuberculosis,

antituberculosis regimen of drugs, the basic principles of the treatment of tuberculosis) and different mycobacteriosis. We lay emphasis on hospital, post- hospital pneumonia and aspiration pneumonia. It's important particularly in the aspect of the generality of occurrence of this illness. On classes students acquire a knowledge about mediacal examination and interpretation of bacteriological, radiographic and laboratory investigation. We lay emphasis on medical inestigation and how students take the history of patient particurarly in such diseases as COPD, asthma bronchiale, bronchiectasis ond diseases of bronchioles. Students learn about obturative sleep apnoea and interstitial diseases. for example idiopathic pulmonary fibroses, sarcoidosis.

On classes we say about manifastation of diseases of connective tissue in pulmonary system and also about life- threating states states in the clinic of the lung diseases. medical inestigation and how students take the history of patient particurarly in such diseases as COPD, asthma bronchiale, bronchiectasis ond diseases of bronchioles. Students learn about obturative sleep apnoea and interstitial diseases. for example idiopathic pulmonary fibroses, sarcoidosis.

Literatura: (tylko po angielsku)

1.Principles of Pulmonary Medicine Steven Weinberger ,Barbara Cockrll, Jess Mandel, SAUNDERS, the latest edition

2. Respiratory Medicine. Edited by Paolo Palange and Anita K. Simonds Book | Published in 2013 DOI: 10.1183/9781849840415-hba02 ISBN (electronic): 978-1-84984-041-52.

3.Clinical Medicine; Kumar & Clark; 4th ed. Bailliere Tindal; the latest edition

4. Pulmonary disease diagnosis and therapy”, M.Gabriel Khan, Joseph P.Lynch, J.W.Pine Copywright (Ed), 1977 Williams & Wilkins USA, the latest edition

5. Harrison’s Principles of Internal Medicine, 15th edition, McGrawhill

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)