Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biologia molekularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-A4-BMOL-L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia molekularna
Jednostka: Katedra Medycyny Sądowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Skrócony opis:

Przedmiot biologia molekularna ma na celu zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat budowy genomu człowieka, chorób genetycznych i nowotworowych, a także z metodami biologii molekularnej i technikami badawczymi, które są szeroko stosowane we współczesnej medycynie i diagnostyce medycznej. Przedmiot obejmuje część wykładową oraz laboratoryjną dzięki czemu studenci nabywają nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również uczą się praktycznego jej zastosowania.

Pełny opis:

W trakcie wykładów podawane są podstawowe wiadomości o budowie i funkcji genomu człowieka. Szczegółowo przedstawiane są metody biologii molekularnej takie jak: metody izolacji kwasów nukleinowych, metoda PCR, metody wykrywania mutacji, sekwencjonowanie DNA. Na wykładach prezentowane są bazy danych i programy komputerowe wykorzystywane w biologii molekularnej. Treść wykładów obejmuje również możliwości wykorzystania zdobyczy biologii molekularnej dla celów diagnostyki chorób genetycznych oraz określania pokrewieństwa i identyfikacji osobniczej.

Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie umożliwić studentom praktyczne zastosowanie poznanych metod stosowanych w nowoczesnej biologii molekularnej. Umożliwiają m.in samodzielne wykonanie izolacji i amplifikacji DNA. Student nabywa umiejętności związane z technikami wykrywania mutacji a także sekwencjonowania kwasów nukleinowych. Ćwiczenia laboratoryjne skonstruowane są w ten sposób, że każde ćwiczenie stanowi odrębny problem badawczy, z którym studenci mierzą się samodzielnie jednocześnie mając możliwość zastosowania poznanych technik do diagnostyki medycznej. Każde ćwiczenie kończy się wyciągnięciem wniosków prowadzących do postawienia diagnozy, co stanowi dobry wstęp dla „prawdziwej” pracy laboratoryjnej.

Literatura:

- Brown T. A., Genomes 3. BIOS Scientific Publisher, 2006.

- Brown T.A. , Gene Cloning and DNA Analysis: An Introduction. Wiley-Blackwell, 2010

- Alberts B. et al., Molecular biology of the cell. 5th ed., Garland Publishing 2008.

- Strachan W., Human molecular genetics 4th ed. BIOS Scientific Publisher, 2010.

- Sambrook J., et al. Molecular cloning: a laboratory manual. Cold Spring Harbor Laboratory 3rd ed., 2001.

- Griffiths A. J. F., Gelbart W. M., Lewontin R. C., , Wessler S.R., Suzuki D. T., Miller J. H. Introduction to genetic analysis 10th edition. W. H. Freeman & Co. 2010.

- Bast R. C., et al., Cancer medicine. BC Decker, Inc. 2000.

- Cooper G. M., The cell – a molecular approach 5th ed. Sinauer Associates, Inc. 2009.

- Lodish H. et al., Molecular cell biology 6th edition. W. H. Freeman & Co, 2007.

- Bal J., Biologia molekularna w medycynie. PWN, Warszawa 2008.

- Korf B. R., Genetyka człowieka: rozwiązywanie problemów medycznych. PWN, Warszawa 2003.

- Węgleński P., Genetyka molekularna. PWN, Warszawa 2008.

- Słomski R. Analiza DNA. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2008.

- Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. 2011. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

Metody i kryteria oceniania:

- egzamin pisemny

- kolokwia („wejściówki”)

-ocena ciągła (aktywność)

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń student otrzymuje na podstawie zdanych kolokwiów i aktywności w trakcie zajęć.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)