Fizjologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-A5-FIZK-SJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia kliniczna | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia Kliniczna powinien posiadać wiedzę z zakresu fizjologii człowieka, patofizjologii, biochemii, fizyki oraz podstawową w zakresie nauk klinicznych. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | . Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach -10 godzin - udział w ćwiczeniach - 10 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem prezentacji multimedialnej: 1 godzina 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5 godzin 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń - 3 godzin -samokształcenie – 5 godzin 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy Łączny nakład pracy studenta - 34 godziny (1 punkt ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna prawidłową budowę i funkcję mięśni szkieletowych - K_W01 W2: Zna prawidłową budowę i funkcję układu krążenia i układu oddechowego oraz rozumie współzależności między tymi układami w warunkach spoczynku oraz w czasie wysiłku fizycznego - K_W01 W3:Ma podstawową wiedzę na temat procesów termoregulacyjnych - K_W02 W4: Rozumie funkcjonowanie układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, krwionośnego, moczowego, nerwowego i układu wydzielania wewnętrznego, znaczenie płynów ustrojowych oraz znaczenie prawidłowej hydratacji organizmu człowieka - K_W03 W5: Ma wiedzę o funkcji węglowodanów, lipidów, kwasów nukleinowych, peptydów i białek, procesach metabolicznych na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym oraz o tempie przemian metabolicznych - K_W06 W6: Rozumie podstawy fizyczne badania elektrokardiograficznego - K_W08 W7: Rozumie relacje między strukturą związków chemicznych a reakcjami fizjologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem reakcji w obrębie układu oddechowego i krwionośnego - K_W09 W8: Posiada wiedzę na temat wpływu aktywności fizycznej na stan zdrowia, zna zasady prawidłowego żywienia, programowania treningu fizycznego oraz zna metody oceny sprawności fizycznej - K_W48 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi formułować i wykorzystywać wnioski z własnych obserwacji - K_U39 U2: Potrafi zaprogramować trening fizyczny, ocenić sprawność fizyczną i promować zdrowy styl życia - K_U42 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - K_K01 K2: Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role w trakcie ćwiczeń audytoryjnych - K_02 K3: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące prawidłowemu wykonaniu zadania przez siebie lub innych studentów - K_K03 K4: Potrafi dbać zgodnie z regulaminem BHP o bezpieczeństwo własne i współpracowników w trakcie przebywania na sali ćwiczeniowej i wykonywania zadań - K_K05 K5: Demonstruje postawę promującą zdrowie - K_K05 K6: Wykazuje umiejętność i nawyk samokształcenia - K_K06 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Seminaria: metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji, metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
||
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii klinicznej umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie zintegrowanego działania procesów fizjologicznych oraz metody oceny zmian adaptacyjnych w różnych warunkach środowiskowych. Obejmuje dokładne omówienie fizjologicznych procesów adaptacyjnych do wysiłku fizycznego, skutków małej aktywności fizycznej, oceny zapotrzebowania energetycznego oraz suplementacji i wspomagania farmakologicznego w sporcie ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń wynikających ze stosowania środków i metod określanych jako doping. Pozwala na zrozumienie neurohormonalnych mechanizmów kontroli masy ciała i hydratacji tkanek. |
||
Pełny opis: |
Kurs Fizjologii klinicznej umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie zintegrowanego działania procesów fizjologicznych oraz metod oceny zmian adaptacyjnych w różnych warunkach środowiskowych. Student zapoznaje się z problematyką fizjologii wysiłku fizycznego i rozumie skutki małej aktywności fizycznej oraz adaptacyjne procesy zachodzące w poszczególnych układach regulacyjnych podczas aktywności fizycznej. Poznaje rodzaje przemian metabolicznych aktywowanych w czasie różnych rodzajach wysiłku fizycznego. Ich klasyfikacja oraz rozumienie wpływu na określone parametry sprawności fizycznej umożliwia przygotowanie programów ćwiczeń dla zdrowia uwzględniając wielkości obciążeń treningowych jakimi są intensywność i objętość. Analiza bilansu energetycznego oraz mechanizmów neurohormonalnych kontroli masy ciała służy zrozumieniu zasad prawidłowego żywienia oraz eliminacji błędnych zachowań prowadzących do zaburzeń metabolicznych i tzw. chorób cywilizacyjnych. Student zapoznaje się z zasadami bezpiecznego uprawiania różnych rodzajów dyscyplin sportowych, zapewniającymi kompensacje zaburzeń homeostazy poprzez utrzymanie odpowiedniej hydratacji organizmu, stosowania suplementacji farmakologicznej i zapobieganiu stosowania dopingu sportowego. Po zakończeniu kursu fizjologii Student rozumie konieczność okresowej kontroli medycznej, w celu zapobiegania zagrożeniu zdrowia i życia, zarówno sportowców jak i osób stosujących różne działania prozdrowotne z uwzględnieniem specyfiki stosowanych środków i metod w różnych warunkach środowiskowych. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kozłowski ST, Nazar K: Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL, Warszawa 1995 2. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. PZWL, Warszawa 2011 2. Anita Bean. Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2008 3. Traczyk W, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2003 4. Pilis W. Zdrowie, dieta, aktywność fizyczna. Wydawnictwo Tedson, 2014 5. Bawa S. Krótkie wykłady: Fizjologia sportu. PWN, Warszawa 2008 6. Konturek S J.: Podstawy fizjologii. Elsevier, Urban i Partner, 2007 7. Maśliński S., Ryżewski J: Patofizjologia. Tom 1 i 2. PZWL, Warszawa 2012 |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. wyjaśnia mechanizmy procesów zachodzacych w fizjologii klinicznej, 2. rozumie procesy integracyjne i interakcje pomiędzy poszczególnymi układami, 3. wyjaśnia zasady zywienia w sporcie i wspomagania farmakologicznego, 4. wyjaśnia wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń z Fizjologii klinicznej jest obecność i aktywne uczestnictwo na wszystkich ćwiczeniach i wykładach, uzyskanie zaliczenia prezentacji mulimedialnej na wskazany temat oraz zaliczenie kolokwium po bloku ćwiczeniowym. Forma i kryteria zaliczenia ćwiczeń są podawane na początku bloku tematycznego przez prowadzącego dane zajęcia. Pozostałe kryteria zaliczenia ćwiczeń opisane są w regulaminie dydaktycznym. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.