Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium magisterskie-Metodologia badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-A5-SEMPATKL-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie-Metodologia badań naukowych
Jednostka: Katedra Patomorfologii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji seminarium magisterskiego niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, histologii, biologii i fizjologii komórki, biochemii i oraz genetyki.

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminarium: 30 godzin

- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin

- dokonywanie postępów w przygotowaniu pracy magisterskiej: 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 60 godzin.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: posiada poszerzoną wiedzę w zakresie dyscypliny naukowej – biologia medyczna (K_G.W1).

W2: zna metody i techniki badawcze stosowane w diagnostyce laboratoryjnej (K_G.W2).

W3: Ma wiedzę na temat metod gromadzenia i wykorzystywania danych w biomedycynie (K_G.W2).

W3: Posiada wiedzę z dziedziny statystyki umożliwiającą prognozowanie wyników obserwowanych procesów oraz wnioskowanie w oparciu o uzyskane wyniki (K_G.W2).

W4: Zna zasady wykorzystania programów graficznych oraz bioinformatycznych baz danych na potrzeby pracy naukowej (K_G.W2).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi we właściwy sposób dobierać źródła i informacje z zakresu medycyny i biotechnologii w celu dokonania krytycznej oceny i analizy danych naukowych (K_G.U3.).

U2: Potrafi wykonać barwienia histochemiczne, znakowania immunohistochemiczne i oraz wybrane testy z zakresu biologii molekularnej (K_G.U4.).

U2: Potrafi wynonać wybrane testy in vitro na liniach komórkowych (K_G.U4.).

U3: Potrafi zastosować metody statystyczne oraz techniki informatyczne do opisu obserwowanych zjawisk i analizy danych eksperymentalnych (K_G.U4.).

U4: Potrafi z pomocą opiekuna naukowego zaplanować i wykonać eksperymenty i zadania badawcze (K_G.U1).

U5: Potrafi zebrać i zinterpretować dane empiryczne i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy w dziedzinie nauk medycznych oraz sformułować odpowiednie wnioski (K_G.U2).

U6: Potrafi przygotować pracę dyplomową zgodnie z regułami redagowania tych prac oraz publikację naukową wykorzystując własne wyniki badań (K_G.U5.).

U7: potrafi dokonywać prezentacji wyników badań (K_G.U6.).

U8: Potrafi korzystać z bazach danych biomedycznych (K_G.U3.).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi wyciągać i formułować wnioski z własnej pracy (K_G.K1.).

K2: posiada umiejętność i nawyk doskonalenia zawodowego (K_G.K3.)


Metody dydaktyczne:

Seminarium: dyskusja, analiza przypadku.

Skrócony opis:

Celem seminarium jest zapoznanie studenta z metodologią i zasadami pracy naukowej.

Pełny opis:

Celem seminarium jest stymulowanie zainteresowań naukowych, rozwijanie ogólnej wiedzy w dyscyplinie medycyna i biologia medyczna, doskonalenie warsztatu badawczego, wdrażanie do pracy badawczej, nauka statystyki oraz korzystania z biomedycznych baz danych, programów graficznych i innych narzędzi informatycznych niezbędnych w pracy naukowej. Ponadto jego celem jest również rozwijanie szczegółowej wiedzy w obszarze badań stanowiących podstawę pracy magisterskiej, nauka prezentowania wyników badań własnych oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusji merytorycznej w zakresie nauk medycznych.

Literatura:

1. Artykuły z renomowanych czasopism biomedycznych. gromadzone przez studenta na potrzeby przygotowania pracy magisterskiej.

2. Gambarelli G., Łucki Z.: Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską: wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie. Kraków 1998

3. Forgacz W.: Wskazówki dotyczące opracowania artykułów naukowych. Poglądy i Doświadczenia 1998 nr 1, s. 166-171

4. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

- aktywny udział w seminarium polegający na prowadzeniu dyskusji merytorycznej

- postęp w realizacji pracy magisterskiej

- publiczna prezentacja wyników pracy magisterskiej

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)