Molekularne podstawy chorób cywilizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-BM-SD2-PB-MCHC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Molekularne podstawy chorób cywilizacyjnych |
Jednostka: | Katedra Biochemii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji przedmiotu niezbędne jest posiadanie wiadomości z zakresu chemii, biologii, fizjologii, genetyki oraz biochemii ogólnej. Ponadto student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu patofizjologii, patomorfologii, farmakologii, chemii klinicznej i diagnostyki laboratoryjnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: udział w wykładach – 10 godzin, udział w seminariach –20 godzin, dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia – 2 godziny. 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: przygotowanie i uzupełnienie notatek – 5 godzin, wymagane powtórzenie materiału -5 godzin. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do egzaminu – 10 godzin, przygotowanie do zajęć – 10 godzin. 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy. Łączny nakład pracy studenta: 62 godzin (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna budowę i funkcjonowanie komórek na poziomie molekularnym w stanie zdrowia i rozpatruje proces chorobowy jako zaburzenia ich budowy i funkcji - K_W01 W2: Zna powiązania obserwowanych objawów klinicznych ze zmianami w parametrach diagnostycznych i przełożenie tego na zaburzenia metaboliczne na poziomie komórkowym - K_W01 W3: Wie jakie czynniki wpływają na częstość występowania i rozwój chorób cywilizacyjnych związanych z naszym codziennym funkcjonowaniem - K_W01 W4: Zna zaburzenia funkcji adaptacyjnych i regulacyjnych organizmu oraz zaburzenia przemiany materii - K_W01 W5: Ma wiedzę na temat struktury i funkcji genomu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zaburzeń jego funkcjonowania jako czynnika w patogenezie wybranych chorób - K_W01 W6:Zna związek między objawami klinicznymi chorób a zaburzeniami funkcjonowania narządów, komórek i strategią diagnostyczną - K_W01 W7:Zna niektóre składniki diety posiadające znaczenie prewencyjne lub terapeutyczne – K_W01 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:Opisuje mechanizmy funkcjonowania organizmu ludzkiego na wszystkich poziomach jego organizacji. - K_U02 U2: Rozumie i opisuje mechanizmy rozwoju zaburzeń czynnościowych, możliwości adaptacyjne organizmu człowieka, prawidłowo interpretuje patofizjologiczne podłoże rozwoju chorób - K_U02 U3: Potrafi przewidzieć wpływ zmian w metabolizmie komórkowym spowodowanych procesem chorobowym na wyniki badań laboratoryjnych - K_U02 U4: Potrafi przygotować i przedstawić prelekcję lub opracowanie na tematy z zakresu biologii medycznej z wykorzystaniem współczesnych źródeł informacji - K_U02, K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i wyjaśniania problemów badawczych - K_K01 K2: Potrafi wykorzystywać wiedzę innych badaczy z zachowaniem prawa o własności intelektualnej- K_K02 K3: Potrafi pracować w zespole, koordynować pracę zespołu oraz być jego uczestnikiem - K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Seminaria: metody dydaktyczne podające – opowiadanie, pogadanka; metody dydaktyczne poszukujące – metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, referatu, seminaryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Proponowany przedmiot ma na celu wyjaśnianie mechanizmów prawidłowego funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób cywilizacyjnych człowieka. Mechanizmy te rozważane na poziomie molekularnym pozwolą na świadome łączenie objawów klinicznych choroby, poprzez pryzmat parametrów diagnostycznych ze skutecznością leczenia. |
Pełny opis: |
Choroby cywilizacyjne, których częstość występowania koreluje z rozwojem społeczno – technologicznym, są kluczowym problemem dla współczesnej medycyny. Poznanie biochemicznych podstaw zaburzeń występujących w tych chorobach daje możliwość zrozumienia prawidłowych procesów biologicznych zachodzących w organizmie jak i odchyleń od normy w patologii, a także możliwość śledzenia procesów naprawczych i skutków stosowanego działania terapeutycznego. Tematyka wykładów obejmuje molekularne podłoże chorób metabolicznych oraz możliwości diagnostyczne i terapeutyczne. Zaburzenia przemian wewnątrznaczyniowych lipoprotein w odniesieniu do chorób cywilizacyjnych. Aktualną wiedzę nt. zjawiska transformacji nowotworowej komórki. Podłoże molekularne chorób neurodegeneracyjnych (ch. Alzheimera, Parkinsona, Huntingtona, choroby prionowe) oraz zmiany wynikające z procesów zapalnych. Tematyka seminariów obejmuje zagadnienia dotyczące stosowania używek i ich wpływu na organizm oraz udziału w patogenezie chorób człowieka. Problemy dotyczące diagnostyki i leczenia chorób cywilizacyjnych – szukanie markerów diagnostycznych do wykrywania i monitorowania leczenia chorób z wykorzystaniem wiadomości o molekularnym podłożu tych zaburzeń. Znaczenie składników diety w profilaktyce i leczeniu zaburzeń metabolicznych. Ponad to, seminaryjna forma prowadzonych zajęć uczy studentów współdziałania w zespole, kształci w nich poczucie odpowiedzialności za prawidłowe i rzetelne przygotowanie zagadnień z zadanego zakresu wiedzy oraz uświadamia konieczność ciągłego uzupełniania tej wiedzy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Czasopisma specjalistyczne medyczne oraz naukowe. 2. Angielski S. i wsp., Biochemia kliniczna., Wyd. Perseusz Gdańsk 1996 (i nowsze wydania); 3. Epstein R.J., Biologia molekularna człowieka., Wyd. CZELEJ Lublin 2005; Literatura uzupełniająca: 1. Bartosz G., Druga twarz tlenu – wolne rodniki w przyrodzie., PWN Warszawa 2006 (dodruk 2013); 2. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L „Biochemia” Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2009; 3. Devlin T.M, Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations., Willey-Lis NY 2010; 4. Goździcka-Józefiak i wsp., Genetyka molekularna i biochemia wybranych chorób u ludzi., Wyd. Nauk. UAM Poznań 2001; 5. Kłyszejko-Stefanowicz L. i wsp., Cytobiochemia., PWN Warszawa 1995; 6. Moszczyński P, Pyć R., Biochemia witamin., PWN Warszawa 1998 (Tom 1,2); 7. Murray R.K. i wsp., Biochemia Harpera., PZWL Warszawa 2012; 8. Czasopisma: Postępy Biochemii, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3, K2 Aktywność: U4, K1, K2, K3 Egzamin: W1,W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3, K1 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach dydaktycznych (obowiązkowa obecność na zajęciach oraz przygotowanie merytoryczne do realizacji tematu) oraz zaliczenie seminariów. Po spełnieniu powyższych wymogów następuje zaliczenie seminariów i dopuszczenie studenta do egzaminu. Zaliczenie przedmiotu wraz z wpisem oceny następuje po pozytywnym zdaniu egzaminu końcowego. Z wyprzedzeniem miesięcznym przed terminem egzaminu udostępnione zostają zagadnienia, które w sposób szczegółowy nawiązują do pytań, które będą przedmiotem egzaminu. Podczas egzaminu w formie odpowiedzi ustnej (zestaw pytań losowany z puli obejmującej zagadnienia uprzednio udostępnione) stosuje się oceny według następującej skali: Procent poprawności odpowiedzi Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.