Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-F1-FIL-J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- czytanie wskazanej literatury oraz jej opracowanie: 4 godziny

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 2+1=3 godzin,

Łączny nakład pracy studenta wynosi 38 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS

3 . Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

K_A.W27: zna kierunki rozwoju farmacji zawodowej i naukowej, a także rozwoju historycznego myśli filozoficznej oraz etycznych podstaw rozstrzygania dylematów moralnych związanych z wykonywaniem zawodu farmaceuty i za¬wodów medycznych


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_A. U22 Inicjuje i wspiera działania grupowe, wpływa na kształtowanie postaw i działania pomocowe i zaradcze

K_E.W55: rozumie potrzebę rozwoju postawy i wrażliwości etyczno-moralnej w praktyce zawodowej

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_A.K1: ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne;


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- punktowana
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są również te filozoficzne koncepcje i stanowiska, które oddziałały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny.

Pełny opis:

1. Filozofia jako poszukiwanie mądrości i dobrego życia. Rozumienie wpływu myśli filozoficznej na współczesne zachowanie człowieka i społeczeństwa.

2. Filozoficzne poszukiwanie wewnętrznej harmonii świata – świat jako kosmos. (Świat jako metafizyczny ład; celowość natury; grecka nauka o naturze człowieka). Zrozumienie starogreckiej filozofii przyrody, arche oraz koncepcji etycznych.

3. Epistemologia. Podstawowe nurty poznawania świata- sceptycyzm grecki, kartezjański, angielski, empiryzm.

4. Dusza i ciało. O dwoistości natury ludzkiej z perspektywy eschatologicznego przeznaczenia człowieka – wprowadzenie do chrześcijańskiej antropologii (ciało jako źródło egzystencjalnych konfliktów; ideologizacja problemu cielesności - ciało jako obiekt społecznych restrykcji oraz jego rola w spełnianiu eschatologicznego prze-znaczenia człowieka – wizja św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu; Augustyńska koncepcja miłość jako wartości ustanawiającej ludzkie bytowanie: medycyna śre-dniowieczna wobec teologicznej interpretacji cielesności)

5. Nowożytna metaforyzacja natury jako źródło denaturalizacji świata (idea matematycznego przyrodoznawstwa i jej wpływ na postępującą separację człowieka i przyrody; Kartezjańskie rozbicie ludzkiej natury na res cogians i res extensa i jego konse-kwencje dla kształtowania się nowożytnej wizji człowieka; ustanowienie mechanicy-stycznej antropologii – konsekwencje etyczne;

5. Wpływ historii na społeczeństwo, koncepcje utopistów renesansowych. Locke'owska koncepcja liberalizmu oraz wolności jednostki.

6. Oświeceniowa etyka i jej wpływ na kształtowanie się kodeksów deontologicznych: od naturalizmu do Kantowskiej etyki obowiązku. (etyka jako deontologia – spór o sposób jej stanowienie; stanowiska konsekwencjalistyczne oraz absolutystyczne – odniesienia do deontologii medycznej)

7. Dylematy współczesnej filozofii medycyny i sposoby ich rozwiązywania. Stanowisko „antropologicznej medycyny” jako próba rozwiązania konfliktu między Hippokratejskim a Kartezjańskim sposobem uprawiania medycyny

8. Egzystencja i nauka - Zycie jako poszukiwanie własnej toższmości

Literatura:

1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. do wyboru, wybrane fragmenty

2. W. Stróżewski, Ontologia, Znak, Kraków, 2006

3. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Antyk, Warszawa, 2003

4. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa, 2001

5. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, WAM, Warszawa, 2004

6. K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Siedmioróg, Wrocław, 2000

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Kolokwium: > 60% (W1, W2, W3, U1, K1)

Kryteria oceniania:

Procent punktów Ocena

92-100% Bardzo dobry

84-91% Dobry plus

76-83% Dobry

68-75% Dostateczny plus

60-67% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru i uzupełnień.

Zaliczenie wraz z uzyskaniem z testu 60% poprawnych odpowiedzi.

Nieobecność należy zaliczyć.

Laboratoria:

- nie dotyczy

Seminaria:

- nie dotyczy

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Paweł Drygas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są filozoficzne koncepcje

i stanowiska, które oddziaływały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny.

Pełny opis:

Tematy wykładów:

1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii.

2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie

dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny.

3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną.

3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania

się nowożytnej idei nauki.

4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa

na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny.

5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego”

dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki.

6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych.

7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014

2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003

3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001

4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993

2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Paweł Drygas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są filozoficzne koncepcje

i stanowiska, które oddziaływały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny.

Pełny opis:

Tematy wykładów:

1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii.

2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie

dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny.

3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną.

3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania

się nowożytnej idei nauki.

4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa

na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny.

5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego”

dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki.

6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych.

7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014

2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003

3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001

4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993

2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Paweł Drygas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)