Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-F1-FIL-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - czytanie wskazanej literatury oraz jej opracowanie: 4 godziny - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 2+1=3 godzin, Łączny nakład pracy studenta wynosi 38 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 3 . Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_A.W27: zna kierunki rozwoju farmacji zawodowej i naukowej, a także rozwoju historycznego myśli filozoficznej oraz etycznych podstaw rozstrzygania dylematów moralnych związanych z wykonywaniem zawodu farmaceuty i za¬wodów medycznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_A. U22 Inicjuje i wspiera działania grupowe, wpływa na kształtowanie postaw i działania pomocowe i zaradcze K_E.W55: rozumie potrzebę rozwoju postawy i wrażliwości etyczno-moralnej w praktyce zawodowej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_A.K1: ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne; |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są również te filozoficzne koncepcje i stanowiska, które oddziałały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny. |
Pełny opis: |
1. Filozofia jako poszukiwanie mądrości i dobrego życia. Rozumienie wpływu myśli filozoficznej na współczesne zachowanie człowieka i społeczeństwa. 2. Filozoficzne poszukiwanie wewnętrznej harmonii świata – świat jako kosmos. (Świat jako metafizyczny ład; celowość natury; grecka nauka o naturze człowieka). Zrozumienie starogreckiej filozofii przyrody, arche oraz koncepcji etycznych. 3. Epistemologia. Podstawowe nurty poznawania świata- sceptycyzm grecki, kartezjański, angielski, empiryzm. 4. Dusza i ciało. O dwoistości natury ludzkiej z perspektywy eschatologicznego przeznaczenia człowieka – wprowadzenie do chrześcijańskiej antropologii (ciało jako źródło egzystencjalnych konfliktów; ideologizacja problemu cielesności - ciało jako obiekt społecznych restrykcji oraz jego rola w spełnianiu eschatologicznego prze-znaczenia człowieka – wizja św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu; Augustyńska koncepcja miłość jako wartości ustanawiającej ludzkie bytowanie: medycyna śre-dniowieczna wobec teologicznej interpretacji cielesności) 5. Nowożytna metaforyzacja natury jako źródło denaturalizacji świata (idea matematycznego przyrodoznawstwa i jej wpływ na postępującą separację człowieka i przyrody; Kartezjańskie rozbicie ludzkiej natury na res cogians i res extensa i jego konse-kwencje dla kształtowania się nowożytnej wizji człowieka; ustanowienie mechanicy-stycznej antropologii – konsekwencje etyczne; 5. Wpływ historii na społeczeństwo, koncepcje utopistów renesansowych. Locke'owska koncepcja liberalizmu oraz wolności jednostki. 6. Oświeceniowa etyka i jej wpływ na kształtowanie się kodeksów deontologicznych: od naturalizmu do Kantowskiej etyki obowiązku. (etyka jako deontologia – spór o sposób jej stanowienie; stanowiska konsekwencjalistyczne oraz absolutystyczne – odniesienia do deontologii medycznej) 7. Dylematy współczesnej filozofii medycyny i sposoby ich rozwiązywania. Stanowisko „antropologicznej medycyny” jako próba rozwiązania konfliktu między Hippokratejskim a Kartezjańskim sposobem uprawiania medycyny 8. Egzystencja i nauka - Zycie jako poszukiwanie własnej toższmości |
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. do wyboru, wybrane fragmenty 2. W. Stróżewski, Ontologia, Znak, Kraków, 2006 3. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Antyk, Warszawa, 2003 4. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa, 2001 5. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, WAM, Warszawa, 2004 6. K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Siedmioróg, Wrocław, 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Kolokwium: > 60% (W1, W2, W3, U1, K1) Kryteria oceniania: Procent punktów Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru i uzupełnień. Zaliczenie wraz z uzyskaniem z testu 60% poprawnych odpowiedzi. Nieobecność należy zaliczyć. Laboratoria: - nie dotyczy Seminaria: - nie dotyczy |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Paweł Drygas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są filozoficzne koncepcje i stanowiska, które oddziaływały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny. |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii. 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny. 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną. 3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki. 4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny. 5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki. 6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych. 7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014 2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003 3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001 4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993 2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Paweł Drygas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są filozoficzne koncepcje i stanowiska, które oddziaływały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny. |
|
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii. 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny. 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną. 3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki. 4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny. 5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki. 6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych. 7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014 2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003 3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001 4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993 2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Paweł Drygas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.