Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-K1-FIZJ-N1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku N1 na kierunku Kosmetologia Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku S1 na kierunku Kosmetologia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii skóry, układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, wydzielania wewnętrznego oraz fizjologii nerki i krwi (zakres szkoły średniej) oraz chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin, - udział w ćwiczeniach: 20 godzin, - dodatkowa możliwość konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny, 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin, - czytanie wskazanej literatury: 20 godzin, 3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin, - przygotowanie do kolokwiów:10 godzin, 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowe praktyki- nie dotyczy. Łączny nakład pracy studenta wynosi 87 godzin (3 punkty ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna biofizyczne podstawy funkcjonowania komórek, tkanek, narządów, w tym skóry (K_W03). W2. Zna budowę, podstawowe funkcje narządów i układów narządowych w ciele człowieka (K_W05). W3. Zna prawidłowe mianownictwo anatomiczne (K_W06). W4. Zna budowę histologiczną komórek, tkanek i narządów ze szczególnym uwzględnieniem skóry i przydatków skóry (K_W07). W5. Posiada ogólną znajomość i rozumie relacje pomiędzy budowa i funkcjami organizmu człowieka (K_W08). W6. Zna patofizjologię komórek, układów i narządów (K_W09) W7.Zna biologiczną rolę białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów, witamin i innych regulatorów biologicznych metabolizmu (K_W10). W8. Zna czynności i funkcje skóry (K_W25). W9. Zna zasady działania wody jako rozpuszczalnika i sposoby jej uzdatniania oraz ustalania i zmiany pH (K_W32). |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Potrafi powiązać budowę narządów ciała z ich funkcjami (K_U05). U2. Rozumie i potrafi opisać mechanizmy funkcjonowania organizmu ludzkiego (K_U08). |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzeganie zasad bezpieczeństwa pracy (K_K01). K2. Potrafi pracować w zespole (K_K07). K3. Posiada świadomość własnych ograniczeń i rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się (K_K12). |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - prezentacje multimedialne, w trakcie których Wykładowca szczegółowo omawia zagadnienia związane z tematem wykładów. Ćwiczenia: - metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji (praca w grupach z wykorzystaniem programów symulacyjnych PhysioEX i PhILS oraz wykonywanie ćwiczeń związanych z fizjologią układu oddechowego i krążenia w Pracowni Spirometrycznej i Pracowni Wysiłku Fizycznego oraz Fizjologii Układu Krążenia), - ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, - dyskusja na temat zagadnień związanych z tematyką ćwiczeń,. - analiza wyników otrzymanych w trakcie ćwiczeń, - przygotowywanie raportów z ćwiczeń. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Pojęcia i reguły fizjologiczne. Fizjologiczne procesy regulujące funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i całego organizmu. |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu fizjologia jest zapoznanie studentów kosmetologii z podstawowymi pojęciami i procesami fizjologicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka. Wiedza na temat podstawowych mechanizmów fizjologicznych pozwala zrozumieć zależności zachodzące pomiędzy poszczególnymi narządami i jest punktem wyjścia dla nauki takich przedmiotów jak, higiena, patofizjologia, dermatologia czy kosmetologia. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Tematyka wykładów: 1. Szlaki przekazywania sygnałów w układzie nerwowym. 2. Regulacja wydzielania wewnętrznego. Znaczenie osi podwzgórze- przysadka w regulacji hormonalnej. 3. Regulacja funkcji rozrodczych u mężczyzn i kobiet. 4. Mechanizmy hemostatyczne. Równowaga i zaburzenia układu hemostazy. 5. Aktywność elektryczna serca. Mechanizm skurczu mięśnia sercowego i regulacja jego siły. 6. Regulacja ciśnienia tętniczego krwi. 7. Mechanizmy autoregulacyjne w nerce. 8. Ośrodkowa regulacja układu oddechowego. 9. Regulacja czynności układu pokarmowego. 10. Czynności i funkcje skóry. Tematyka ćwiczeń: 1. Podstawy pobudzenia i przewodzenia w układzie nerwowym. 2. Fizjologia narządów zmysłu (wzrok, słuch, smak, węch). 3. Hormonalna regulacje stężenia glukozy we krwi. 4. Hormony tarczycy a metabolizm (program komputerowy Ph.I.L.S.). 5. Fizjologia układu krwiotwórczego. 6. Spontaniczna aktywność mięśnia sercowego. Wpływ układu autonomicznego (program komputerowy SimHeart). 7. Mechanika oddychania (program komputerowy PhysioEX). 8. Gospodarka wodno- elektrolitowa. Fizjologia układu moczowego. 9. Fizjologia układu pokarmowego oraz metabolizm. 10. Równowaga kwasowo- zasadowa. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil-Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka, PZWL, 2009 2.Konturek S (red.): Fizjologia człowieka, Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2007 3.Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL 2003 |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się 1.wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka, 2.rozumie procesy integracyjne i interakcje pomiędzy poszczególnymi układami, 3.wykonuje podstawowe badanie EKG, przeprowadza jego interpretację, |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1.śródsemestralne testy kontrolne, 2.ocena bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach, 3.tzw. „wejściówki” 4.egzamin pisemny |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Blanka Dwojaczny, Szymon Działak, Małgorzata Nadolska, Daria Pracka, Tadeusz Pracki, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.