Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-K1-HFIL-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0917) Traditional and complementary medicine and therapy Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S1 na kierunku Kosmetologia
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:


- udział w wykładach: 15 godzin


- udział w laboratoriach: nie dotyczy


- udział w seminariach: nie dotyczy


- udział w konsultacjach: 3 godziny


- udział w kolokwium końcowym - 1 godzina


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi


19 godzin, co odpowiada 0,76 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:


- udział w wykładach: 15 godzin


- udział w laboratoriach: nie dotyczy


- udział w seminariach: nie dotyczy


- udział w konsultacjach: 3 godziny


- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny


- przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 4+1= 5 godzin


Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.




3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:


- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny


Łączny czas pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 ETCS.


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:


- przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 4+1= 5 godzin


Łączny czas studenta związany z przygotowaniem


do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5 godzin


co odpowiada 0,2 punktu ETCS.


5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny


- przygotowanie do kolokwium: 4 godziny


- udział w konsultacjach: 2 godziny.


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ETCS.


6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów


oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:


- udział w konsultacjach: 1 godzina


Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ETCS.



Efekty uczenia się - wiedza:

Wykłady student zna i rozumie:


W1: kierunki rozwoju historycznej myśli filozoficznej oraz etycznych podstaw rozstrzygania dylematów moralnych, związanych z wykonywaniem zawodów medycznych. C.W05

Efekty uczenia się - umiejętności:

Wykłady student potrafi:


U1: wypływać na kształtowanie właściwych postaw oraz działań pomocowych i zaradczych, a także stosuje metody kierowania zespołem i motywuje innych do osiągania celu. C.U06.


U2: rozpoznawać własne ograniczenia dokonywać samooceny deficytów i potrzeb rozwojowych oraz planować aktywność edukacyjną. C.U11.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Wykład student powinien być gotów do:


K1: identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu w oparciu o zasady etyczne oraz formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej. C.K01.

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną;

- wykład problemowy.


Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są filozoficzne koncepcje

i stanowiska, które oddziaływały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny.

Pełny opis:

Tematy wykładów:

1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii.

2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie

dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny.

3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną.

3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania

się nowożytnej idei nauki.

4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa

na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny.

5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego”

dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki.

6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych.

7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014

2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003

3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001

4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993

2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Kolokwium: > 60% (W1, W2, W3, U1, K1)

Kryteria oceniania:

Procent punktów Ocena

92-100% Bardzo dobry

84-91% Dobry plus

76-83% Dobry

68-75% Dostateczny plus

60-67% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru i uzupełnień.

Zaliczenie wraz z uzyskaniem z testu 60% poprawnych odpowiedzi.

Nieobecność należy zaliczyć.

Laboratoria:

- nie dotyczy

Seminaria:

- nie dotyczy

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są filozoficzne koncepcje

i stanowiska, które oddziaływały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny.

Pełny opis:

Tematy wykładów:

1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii.

2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie

dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny.

3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną.

3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania

się nowożytnej idei nauki.

4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa

na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny.

5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego”

dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki.

6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych.

7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014

2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003

3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001

4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993

2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są filozoficzne koncepcje

i stanowiska, które oddziaływały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny.

Pełny opis:

Tematy wykładów:

1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii.

2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie

dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny.

3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną.

3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania

się nowożytnej idei nauki.

4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa

na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny.

5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego”

dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki.

6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych.

7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014

2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003

3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001

4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993

2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Jankowska
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół podstawowych zagadnień i pojęć filozoficznych, które wpłynęły na kształt kultury Zachodu. Omawiane są filozoficzne koncepcje

i stanowiska, które oddziaływały w istotny sposób na rozwój naukowej medycyny.

Pełny opis:

Tematy wykładów:

1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii.

2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie

dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny.

3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną.

3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania

się nowożytnej idei nauki.

4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa

na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny.

5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego”

dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki.

6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych.

7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014

2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003

3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001

4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993

2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)