Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-K3-PRKGLP-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0917) Traditional and complementary medicine and therapy Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP
Jednostka: Katedra Technologii Chemicznej Środków Leczniczych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 3 roku S1 na kierunku Kosmetologia
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości na temat surowców kosmetycznych syntetycznych oraz naturalnych. Student powinien posiadać wiedzę oraz umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: Chemia kosmetyczna oraz Technologia form kosmetyku i zasady GLP.GLP.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 20 godzin,

- udział w laboratoriach: 40 godzin,

- udział w konsultacjach: 8 godzin,

- zaliczenie praktyczne: 5 godzin,

- egzamin: 2 godziny.

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punkty ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin,

- udział w laboratoriach: 40 godzin,

- udział w konsultacjach: 8 godzin,

- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:

8 godzin,

- przygotowanie do laboratoriów: 17 godzin,

- przygotowanie do kolokwiów: 10 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie:

5 + 5 = 10 godzin,

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin.

Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi

– nie dotyczy.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa

w procesie oceniania:

- przygotowanie do kolokwiów: 10 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie:

5 + 5 = 10 godzin,

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin.

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,28 punktu ECTS.

5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:

- udział w laboratoriach: 40 godzin,

- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 17 godzin,

- przygotowanie do kolokwiów: (w zakresie praktycznym):

6 godzin,

- przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie praktyczne: 5 +5 = 10 godzin,

- przygotowanie do egzaminu (w zakresie praktycznym):

7 godzin.

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

80 godzin, co odpowiada 3,2 punktu ECTS.

6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:

- przygotowanie do laboratoriów: 6 godzin,

- udział w konsultacjach: 4 godzin.

Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS.

7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna rodzaje substancji stosowanych zewnętrznie (K_W20)

W2: zna przykładowe receptury podstawowych form kosmetyków (K_W23)

W3: zna właściwości chemiczne, reaktywność, pochodzenie

i zastosowanie kosmetyczne wybranych pierwiastków, związków nieorganicznych i związków organicznych (K_W30)

W4: zna substancje stosowane w preparatyce kosmetycznej (podłoża, substancje konserwujące i pomocnicze), ich działanie

i zakres zastosowania (K_W46)

W5: zna pojęcia z zakresu GLP (K_W47)

W6: zna wybrane substancje czynne stosowane w kosmetyce i ich działanie, zakres zastosowania oraz możliwe interakcje

ze środowiskiem preparatu kosmetycznego (K_W48)

W7: zna wybrane surowce roślinne wykorzystywane

w kosmetykach (K_W49)

W8: posiada wiedzę dodatkową z zakresu kosmetologii (K_W50)

W9: posiada wiedzę dotyczącą procesów wchłaniania substancji kosmetycznych (K_W52)

W10: zna właściwości wybranych olejków eterycznych (K_W54)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi ograniczać negatywny wpływ promieniowania UV na skórę poprzez umiejętność doboru odpowiednich filtrów UV – K_U18

U2: potrafi wybrać produkty kosmetyczne (zawierające odpowiednie składniki aktywne) w zależności od defektu kosmetyczno-medycznego – K_U19

U3: odczytuje receptury kosmetyczne; identyfikuje terminy INCI, ocenia kosmetyk i potencjalną jego efektywność na podstawie określonego składu – K_U23

U4: samodzielnie wykonuje preparaty kosmetyczne na podstawie przygotowanej receptury (z możliwością modyfikacji składu) – K_U24

U5: posiada umiejętność podstawowych czynności laboratoryjnych, niezbędnych do wykonania preparatów kosmetycznych – K_U30

U6: posiada umiejętność wyszukiwania literatury naukowej i publikacji z zasobów bibliograficznych uczelni oraz baz pełnotekstowych dostępnych on-line – K_W41

U7: wskazuje zależność między budową chemiczną surowca a jego działaniem na skórę lub włosy i zastosowaniem w preparatach kosmetycznych – K_U42

U8: potrafi ocenić jakość i potencjalną skuteczność działania preparatów kosmetycznych – K_U44

U9: potrafi udzielać porad w zakresie odpowiedniego doboru kosmetyków (poprzez analizę składu podanego wg INCI) sprzyjających poprawie kondycji i wyglądu skóry – K_U46

U10: potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego – K_U48


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

U1: odczytuje receptury kosmetyczne; identyfikuje terminy INCI, ocenia kosmetyk i zakres jego działania na podstawie określonego składu (K_U23)

U2: samodzielnie wykonuje preparaty kosmetyczne na podstawie przygotowanej receptury (K_U24)

U3: posiada umiejętność wykonania czynności laboratoryjnych – ważenie, odmierzanie objętości, przyrządzenie roztworów

o określonym stężeniu, rozcieńczanie roztworów, ustalanie pH środowiska (K_U30)

U4: potrafi wykonać obliczenia chemiczne stosowane

w kosmetyce (K_U31)

U5: wskazuje zależność między składem chemicznym surowca kosmetycznego a jego działaniem i zastosowaniem kosmetycznym (K_U42)

U6: potrafi identyfikować substancje czynne zawarte

w kosmetykach (K_U43)

U7: potrafi ocenić jakość i skuteczność działania preparatów kosmetycznych (K_U44)

U8: potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego (K_U49)


Metody dydaktyczne:

Wykład:

- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną

- wykład problemowy

- wykład konwersatoryjny


Laboratoria:

- ćwiczenia laboratoryjne – praktyczne

-- pokaz

-- analiza

- modyfikowanie receptur kosmetycznych

- ocena wykonanych preparatów

- dyskusja


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP ujmuje możliwości recepturowe różnych form kosmetycznych

w celu uzyskania pożądanej efektywności działania preparatu. Obejmuje charakterystykę działania oraz zastosowanie substancji aktywnych w kosmetykach. W ramach zajęć omawiane są także ogólne zasady Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP).

Pełny opis:

Wykłady z przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej

i zasady GLP zapoznają studentów z różnorodnością receptur kosmetycznych. W ramach wykładów są prezentowane zagadnienia dotyczące możliwości uzyskania efektywnych preparatów kosmetycznych poprzez zastosowanie odpowiednio opracowanej formulacji. Charakteryzowane są różne substancje aktywne stosowane w kosmetykach; substancje nawilżające, witaminy, flawonoidy, kwasy tłuszczowe (w tym NNKT), ceramidy. Omawiane jest ich działanie i zastosowanie. Zwraca się szczególną uwagę na składniki kosmetyków opóźniających procesy starzenia się skóry. Wykłady obejmują także receptury kosmetyków stosowanych do pielęgnacji włosów.

Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Studenci wykonują różne rodzaje kosmetyków do stosowania na skórę oraz do pielęgnacji włosów, a także paznokci. Utrwalają znajomość podstawowych zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP). Podczas ćwiczeń omawiane są różne receptury kosmetyczne przygotowane zgodnie z nazewnictwem INCI. Receptury obejmują substancje aktywne, pomocnicze, środki konserwujące oraz zapachowe. Studenci wykonują preparaty kosmetyczne zgodnie

z otrzymanymi instrukcjami oraz modyfikują receptury w celu uzyskania pożądanej efektywności preparatu. Oceniają uzyskane produkty kosmetyczne. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Sarbak Z, Jachymska-Sarbak B, Sarbak A: Chemia w kosmetyce i kosmetologii. MedPharm Polska, Wrocław 2013.

2. Sionkowska A: Chemia kosmetyczna: wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019.

3. Arct J, Pytkowska K: Wiedza o kosmetykach: podstawy. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021.

4. Jurowski K, Piekoszewski W: Toksykologia i ocena bezpieczeństwa kosmetyków. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.

5. Arct J, Pytkowska K: Kosmetologia włosów. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.

6. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999.

Literatura uzupełniająca:

1. Kołodziejczak A: Kosmetologia. Tom 1-2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.

2. Lamer-Zarawska E, Chwała C, Gwardys A: Rośliny w kosmetyce i kosmetologii przeciwstarzeniowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

3. Gospodarek-Komkowska E, Mikucka A: Mikrobiologia w dermatologii, wenerologii oraz w medycynie estetycznej i kosmetologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2021.

4. Draelos ZD: Kosmeceutyki. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.

5. Molski M: Nowoczesne składniki kosmetyków. Kosmoprof, Poznań 2013.

6. Arct J, Pytkowska K i in.: Leksykon surowców kosmetycznych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia, Warszawa 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP jest przestrzeganie zasad ujętych

w Regulaminie Dydaktycznym Pracowni Technologii i Formy Kosmetyku.

Egzamin składa się z dwóch części: 1. – stanowią pytania testowe (wielokrotnego wyboru) dotyczące wiedzy zdobytej podczas wykładów oraz laboratoriów, 2. – obejmuje ocenę składu kosmetyku podaną wg międzynarodowej nomenklatury składników kosmetycznych (INCI). Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 60% punktów.

Zaliczenie końcowe praktyczne obejmuje samodzielne wykonanie preparatu kosmetycznego typu emulsyjnego (o/w lub w/o) oraz właściwe opracowanie raportu. Raport powinien zawierać skład preparatu (podany wg wymogów Ustawy o kosmetykach) oraz opis właściwości przygotowanego produktu i potencjalnych efektów jego działania. Student uzyskuje ocenę, która jest dodawana do wyniku uzyskanego w części zaliczenia teoretycznego.

Kolokwia, sprawdziany pisemne: zaliczenie na ocenę

na podstawie testu pisemnego (pytania otwarte) z wiedzy zdobytej na wykładach, laboratoriach.

W przypadku egzaminu pisemnego uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:

Procent punktów Ocena

90-100% bardzo dobry

80-89% dobry plus

70-79% dobry

60-69% dostateczny plus

50-59% dostateczny

0-49% niedostateczny

Egzamin: < 50% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W9, U1, U5, U6, U7)

Zaliczenie końcowe praktyczne na ocenę: > 50% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W9, W10, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7)

Kolokwia, wejściówki (sprawdziany pisemne): ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7)

Raporty/ karty pracy: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2)

Przedłużona obserwacja/Aktywność ≥ 50% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2)

Praktyki zawodowe:

Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Bojarowicz, Konrad Misiura
Prowadzący grup: Halina Bojarowicz, Dominika Dąbrowska-Wisłocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Bojarowicz, Konrad Misiura
Prowadzący grup: Halina Bojarowicz, Dominika Dąbrowska-Wisłocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP ujmuje możliwości recepturowe różnych form kosmetycznych

w celu uzyskania pożądanej efektywności działania preparatu. Obejmuje charakterystykę działania oraz zastosowanie substancji aktywnych w kosmetykach. W ramach zajęć omawiane są także ogólne zasady Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP).

Pełny opis:

Wykłady z przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej

i zasady GLP zapoznają studentów z różnorodnością receptur kosmetycznych. W ramach wykładów są prezentowane zagadnienia dotyczące możliwości uzyskania efektywnych preparatów kosmetycznych poprzez zastosowanie odpowiednio opracowanej formulacji. Charakteryzowane są różne substancje aktywne stosowane w kosmetykach; substancje nawilżające, witaminy, flawonoidy, kwasy tłuszczowe (w tym NNKT), ceramidy. Omawiane jest ich działanie i zastosowanie. Zwraca się szczególną uwagę na składniki kosmetyków opóźniających procesy starzenia się skóry. Wykłady obejmują także receptury kosmetyków stosowanych do pielęgnacji włosów.

Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Studenci wykonują różne rodzaje kosmetyków do stosowania na skórę oraz do pielęgnacji włosów, a także paznokci. Utrwalają znajomość podstawowych zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP). Podczas ćwiczeń omawiane są różne receptury kosmetyczne przygotowane zgodnie z nazewnictwem INCI. Receptury obejmują substancje aktywne, pomocnicze, środki konserwujące oraz zapachowe. Studenci wykonują preparaty kosmetyczne zgodnie

z otrzymanymi instrukcjami oraz modyfikują receptury w celu uzyskania pożądanej efektywności preparatu. Oceniają uzyskane produkty kosmetyczne. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999.

2. Molski M: Nowoczesne składniki kosmetyków. Kosmoprof, Poznań 2013.

3. Draelos ZD: Kosmeceutyki. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Arct J, Pytkowska K i in.: Leksykon surowców kosmetycznych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki

i Pielęgnacji Zdrowia, Warszawa 2011.

2. Molski M: Chemia piękna. PWN, Warszawa 2009.

3. Mrukot M: Receptariusz kosmetyczny. Małopolska Wyższa Szkoła Zawodowa w Krakowie, Kraków 2004.

4. Jurkowska S: Produkty kosmetyczne. OI-B Ekoprzem, Dąbrowa Górnicza 2004.

5. Jurkowska S: Surowce kosmetyczne. OI-B Ekoprzem, Dąbrowa Górnicza 2002.

6. Glinka R, Glinka M: Receptura kosmetyczna. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2008.

7. Lamer-Zarawska E, Chwała C, Gwardys A: Rośliny

w kosmetyce i kosmetologii przeciwstarzeniowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Bojarowicz
Prowadzący grup: Halina Bojarowicz, Dominika Dąbrowska-Wisłocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP ujmuje możliwości recepturowe różnych form kosmetycznych

w celu uzyskania pożądanej efektywności działania preparatu. Obejmuje charakterystykę działania oraz zastosowanie substancji aktywnych w kosmetykach. W ramach zajęć omawiane są także ogólne zasady Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP).

Pełny opis:

Wykłady z przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej

i zasady GLP zapoznają studentów z różnorodnością receptur kosmetycznych. W ramach wykładów są prezentowane zagadnienia dotyczące możliwości uzyskania efektywnych preparatów kosmetycznych poprzez zastosowanie odpowiednio opracowanej formulacji. Charakteryzowane są różne substancje aktywne stosowane w kosmetykach; substancje nawilżające, witaminy, flawonoidy, kwasy tłuszczowe (w tym NNKT), ceramidy. Omawiane jest ich działanie i zastosowanie. Zwraca się szczególną uwagę na składniki kosmetyków opóźniających procesy starzenia się skóry. Wykłady obejmują także receptury kosmetyków stosowanych do pielęgnacji włosów.

Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Studenci wykonują różne rodzaje kosmetyków do stosowania na skórę oraz do pielęgnacji włosów, a także paznokci. Utrwalają znajomość podstawowych zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP). Podczas ćwiczeń omawiane są różne receptury kosmetyczne przygotowane zgodnie z nazewnictwem INCI. Receptury obejmują substancje aktywne, pomocnicze, środki konserwujące oraz zapachowe. Studenci wykonują preparaty kosmetyczne zgodnie

z otrzymanymi instrukcjami oraz modyfikują receptury w celu uzyskania pożądanej efektywności preparatu. Oceniają uzyskane produkty kosmetyczne. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999.

2. Molski M: Nowoczesne składniki kosmetyków. Kosmoprof, Poznań 2013.

3. Draelos ZD: Kosmeceutyki. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Arct J, Pytkowska K i in.: Leksykon surowców kosmetycznych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki

i Pielęgnacji Zdrowia, Warszawa 2011.

2. Molski M: Chemia piękna. PWN, Warszawa 2009.

3. Mrukot M: Receptariusz kosmetyczny. Małopolska Wyższa Szkoła Zawodowa w Krakowie, Kraków 2004.

4. Jurkowska S: Produkty kosmetyczne. OI-B Ekoprzem, Dąbrowa Górnicza 2004.

5. Jurkowska S: Surowce kosmetyczne. OI-B Ekoprzem, Dąbrowa Górnicza 2002.

6. Glinka R, Glinka M: Receptura kosmetyczna. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2008.

7. Lamer-Zarawska E, Chwała C, Gwardys A: Rośliny

w kosmetyce i kosmetologii przeciwstarzeniowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)