Kształtowanie sylwetki i postawy ciała
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-KII-KSZTSYLW-2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie sylwetki i postawy ciała | ||
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Anatomia, Fizjologia, Podstawy fizjoterapii i masażu |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Grupa przedmiotów II 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach: 10 h - udział w ćwiczeniach: 30 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 h, co odpowiada 1,6 punktom ECTS 2. Bilans całkowitego nakładu pracy studenta - udział w wykładach: 10 h (0,4 ECTS) - udział w ćwiczeniach: 30 h (1,6 ECTS) - przygotowanie do zaliczenia praktycznego: 10 h (0,4 ECTS) - przygotowanie do zaliczenia teoretycznego: 10 h (0,4 ECTS) - czytanie literatury: 10 h (0,4 ECTS) - czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10 h (0,4 ECTS) Całkowity bilans nakładu pracy studenta wynosi 60 h, co odpowiada 2,4 punktom ECTS 3. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia praktycznego: 10 godzin Nakład pracy o charakterze praktycznym wynosi 25 h, co odpowiada 1 punktowi ECTS 4. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury: 10 h Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną wynosi 10 h, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS 5. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia semestralnego i końcowego + zaliczenie: 20 h + 2 h Czas wymaga do przygotowywania i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 22 h, co odpowiada 0,88 punktowi ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna przyczyny i charakterystykę dysfunkcji narządu ruchu oraz podstawowe techniki rehabilitacji K_W10 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi ocenić postawę ciała oraz obecność dysfunkcji narządu ruchu K_U 14 U2: potrafi tworzyć i prowadzić proste programy terapii ruchem K_U 15 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: świadomy własnych ograniczeń podejmuje współpracę i konsultuje z lekarzem specjalistą w przypadku podejrzenia zmian chorobowych K_K 01 |
||
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji, studium przypadku Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody oparte na współpracy, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji, platforma Moodle, Office 365 Teams |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wpływu aktywności fizycznej na kształtowanie sylwetki i prawidłowej postawy ciała. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: W ramach wykładów studenci zostaną zapoznani z problematyką postawy i sylwetki ciała. Zostaną zapoznani z metodami oceny postawy oraz czynnikami ją determinującymi. Poznają podstawowe zaburzenia postawy ciała oraz metody ich oceny. Zdobędą wiedzę dotyczącą cech motorycznych człowieka oraz różnorodnych form ćwiczeń fizycznych. Ćwiczenia: W ramach ćwiczeń studenci zdobędą umiejętność oceny postawy i sylwetki ciała. Nauczą się rozpoznawać podstawowe wady postawy. Zdobędą umiejętność doboru właściwych i skutecznych form aktywności fizycznej celem kształtowania określonych cech motorycznych. Poznają metodykę i zasady prowadzenia różnorodnych form ćwiczeń. Zdobędą umiejętność wdrażania działań profilaktycznych i propagowania zachowań prozdrowotnych |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Osiński W. Antropomotoryka. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2003 Malinowski A, Bożiłow. Podstawy antropometrii. PWN, Warszawa, Łódź 1997 Kasperczyk T. Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. Wydawnictwo Kasper, Kraków 2004. Kuński H. Trening zdrowotny osób dorosłych. Poradnik lekarza i trenera. Warszawa 2002. Anatomia w treningu siłowym i fitness – Mark Vella – MUZA SA, Warszawa 2007 Modelowanie sylwetki. Atlas ćwiczeń dla kobiet. – Ryszard Jasiński – Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: Myers T. Taśmy Anatomiczne. DB Publishing. Warszawa 2010 Bond M. Jak prawidłowo chodzić stać siedzieć. Virgo Warszawa 2017 Kemp H.D. Szkoła pleców. Wydawnictwo Sic. Warszawa 1994 Zdrowy kręgosłup. Stres. Wady postawy. Ćwiczenia. SBM Renata Gmitrzak, 2015 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: I semestr – zaliczenie na ocenę Wykład: Zaliczenie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru (0 – 20 punktów > 50%) Ćwiczenia: Zaliczenie praktyczne (0 – 6 punktów; > 50%) Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%) Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 14 ndst 15-17 dst 18-19 dst+ 20-23 db 24-26 db+ 27-28 bdb II semestr – zaleczenie na ocenę Wykład Zaliczenie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru (0 – 20 punktów > 50%) Ćwiczenia: Zaliczenie praktyczne (0 – 6 punktów; > 50%) Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%) Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 14 ndst 15-17 dst 18-19 dst+ 20-23 db 24-26 db+ 27-28 bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Radzimińska | |
Prowadzący grup: | Maciej Durmowicz, Zuzanna Piekorz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wpływu aktywności fizycznej na kształtowanie sylwetki i prawidłowej postawy ciała. | |
Pełny opis: |
Wykłady: W ramach wykładów studenci zostaną zapoznani z problematyką postawy i sylwetki ciała. Zostaną zapoznani z metodami oceny postawy oraz czynnikami ją determinującymi. Poznają podstawowe zaburzenia postawy ciała oraz metody ich oceny. Zdobędą wiedzę dotyczącą cech motorycznych człowieka oraz różnorodnych form ćwiczeń fizycznych. Ćwiczenia: W ramach ćwiczeń studenci zdobędą umiejętność oceny postawy i sylwetki ciała. Nauczą się rozpoznawać podstawowe wady postawy. Zdobędą umiejętność doboru właściwych i skutecznych form aktywności fizycznej celem kształtowania określonych cech motorycznych. Poznają metodykę i zasady prowadzenia różnorodnych form ćwiczeń. Zdobędą umiejętność wdrażania działań profilaktycznych i propagowania zachowań prozdrowotnych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Osiński W. Antropomotoryka. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2003 Malinowski A, Bożiłow. Podstawy antropometrii. PWN, Warszawa, Łódź 1997 Kasperczyk T. Wady postawy ciała. Diagnostyka i leczenie. Wydawnictwo Kasper, Kraków 2004. Kuński H. Trening zdrowotny osób dorosłych. Poradnik lekarza i trenera. Warszawa 2002. Anatomia w treningu siłowym i fitness – Mark Vella – MUZA SA, Warszawa 2007 Modelowanie sylwetki. Atlas ćwiczeń dla kobiet. – Ryszard Jasiński – Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: Myers T. Taśmy Anatomiczne. DB Publishing. Warszawa 2010 Bond M. Jak prawidłowo chodzić stać siedzieć. Virgo Warszawa 2017 Kemp H.D. Szkoła pleców. Wydawnictwo Sic. Warszawa 1994 Zdrowy kręgosłup. Stres. Wady postawy. Ćwiczenia. SBM Renata Gmitrzak, 2015 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Radzimińska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Lewandowski, Jadwiga Sarwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.