Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biologia skóry, inżynieria tkankowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-KII2-BIOLSKOR-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0917) Traditional and complementary medicine and therapy Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia skóry, inżynieria tkankowa
Jednostka: Katedra Urologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu histologii i dermatologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

 udział w wykładach - 15 godzin,

 udział w ćwiczeniach - 15 godzin,

 dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia - 4 godziny.

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

 praca indywidualna studenta - 25 godzin,

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

 przygotowanie do zaliczenia - 30 godzin,

 zaliczenie na ocenę- 1 godzina,

4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.


Łączny nakład pracy studenta: 90 godziny (3 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna budowę histologiczną i mechanizmy regeneracji skóry

K_W29

W2: definiuje komórki macierzyste skóry oraz procesy dedyferencjacji

i transdyferencjacji K_W29

W3: zna lokalizację komórek macierzystych skóry oraz ich

zastosowanie w medycynie regeneracyjnej K_W29

W4: zna procesy starzenia się skóry i metody zapobiegania z

wykorzystaniem technik inżynierii tkankowej K_W07

W5: zna podstawowe metody wykorzystywane w hodowli komórek i

tkanek K_W29

W6: zna metody wykorzystywane w celu oceny bezpieczeństwa

produktów kosmetycznych in vitro K_W29

W7: interpretuje korzyści i potencjalne ryzyko stosowania komórek

hodowlanych w praktyce klinicznej K_W29

W8: zna i rozpoznaje nowotwory skóry, zna ich patogenezę oraz

możliwości terapeutyczne K_W03.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi pracować w warunkach sterylnych K_U34

U2: potrafi pasażować, liczyć oraz oceniać żywotność komórek w

hodowli K_U34

U3: ocenia starzenie komórek w hodowli in vitro K_U34

U4: potrafi założyć hodowlę pierwotną keratynocytów in vitro K_U34

U5: potrafi ocenić cytotoksyczność produktów kosmetycznych in vitro

K_U34

U6: potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenie w warunkach

in vitro, analizować i opisywać wyniki przeprowadzonych

doświadczeń jak również formułować odpowiednie wnioski

K_U34

U7: potrafi korzystać z baz medycznych, potrafi pozyskiwać

piśmiennictwo z zakresu najnowszych osiągnięć inżynierii

tkankowej, potrafi analizować artykuły i przedstawić ich

założenia w formie prezentacji multimedialnej K_U34


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: realizuje projekt laboratoryjny- K_K08

K2: przestrzega zasad kultury osobistej- K_K08

K3: planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań-

K_K08


Metody dydaktyczne:

Wykład: metody dydaktyczne podające- wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące- metoda projektu laboratoryjnego, obserwacje, analiza i interpretacja tekstów źródłowych.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu

Skrócony opis:

Zasadniczym celem nauczania przedmiotu jest zaznajomienie studentów z tematyką biologii skóry, poznanie aspektów procesów zachodzących w skórze w warunkach fizjologicznych oraz patologicznych. Ponadto przedstawienie możliwości inżynierii tkankowej w zakresie medycyny regeneracyjnej oraz technik stosowanych w leczeniu dermatoz z zastosowaniem autologicznych komórek hodowanych w warunkach in vitro, a także przedstawienie możliwości wykorzystania technik hodowli komórkowych do oceny bezpieczeństwa produktów kosmetycznych in vitro.

Pełny opis:

Zasadniczym celem nauczania przedmiotu Biologia skóry, inżynieria tkankowa jest zaznajomienie studentów z tematyką biologii skóry i inżynierii tkankowej. Treści szczegółowe wykładów obejmują następujące zagadnienia: inżynieria tkankowa i medycyna regeneracyjna, biologia komórek macierzystych, budowa skóry, budowa histologiczna, a techniki regeneracji skóry, regeneracja i gojenie w obrębie skóry, cykl komórkowy i apoptoza w komórkach skóry, komórki macierzyste skóry, starzenie się skóry, metody inżynierii tkankowej wykorzystywane w zapobieganiu starzenia się skóry, ocena bezpieczeństwa (cytotoksyczność, działanie żrące, fototoksyczność, mutagenność, absorpcja przez skórę, działanie drażniące na skórę i oczy) produktów kosmetycznych z wykorzystaniem modeli komórkowych/tkankowych in vitro, hodowle komórek skóry– możliwości wykorzystania w medycynie i przemyśle, biomateriały i produkty inżynierii tkankowej stosowane w regeneracji skóry, leczenie bielactwa z wykorzystaniem wyhodowanych in vitro melanocytów, korzyści i potencjalne ryzyko stosowania komórek wyhodowanych in vitro w praktyce klinicznej. Wszystkie ćwiczenia mają charakter laboratoryjny. Treści szczegółowe ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia: pracownia hodowli komórkowej- plan oraz wyposażenie laboratorium, podstawowe odczynniki chemiczne wykorzystywane do hodowli komórek: media, dodatki do mediów, zasady bezpieczeństwa i aseptyki w laboratorium inżynierii tkankowej, podstawowe techniki wykorzystywane w laboratorium inżynierii tkankowej: trypsynizacja komórek, liczenie komórek w hemocytometrze, pasażowanie komórek, rozmrażanie i zamrażanie komórek, rodzaj hodowli i linii komórkowych (hodowle pierwotne komórek, hodowla komórek w zawiesinie, linie komórkowe, czyste linie komórkowe, klonalne linie komórkowe, hodowle mieszane, hodowla komórek w zawiesinie), infekcje i zanieczyszczenia hodowli komórkowych, metody zakładania hodowli pierwotnych keratynocytów, ocena cytotoksyczności wybranych produktów kosmetycznych in vitro, ocena starzenie komórek w hodowli in vitro. Pasaż komórek. Metody oceny żywotności komórek w hodowli in vitro. Organizacja pracy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium inżynierii tkankowej. Zapoznanie się z metodami uzyskiwania komórek do hodowli in vitro, pobierania materiału od pacjentów, transportu do laboratorium. Bezpieczeństwo pracy z komórkami ludzkimi i zwierzęcymi. Zasady BHP. Pasaż fibroblastów mysich 3T3. Metody oceny żywotności komórek w hodowli in vitro (test z błękitu trypanu, test MTT). Ocena starzenia komórek w hodowli in vitro. Decellularyzacja skóry. Ocena starzenia komórek z wykorzystaniem testu na aktywność beta- galaktozydazy. Przygotowanie bezkomórkowej matrycy ze skóry. Ocena cytotoksyczności produktów kosmetycznych in vitro. Wpływ światła UV na żywotność komórek w hodowli in vitro. Ocena cytotoksyczności wybranych produktów kosmetycznych z wykorzystaniem testu z błękitem trypanu. Ocena żywotności komórek fibroblastów mysich 3T3 po ekspozycji na światło UV z wykorzystaniem testu z błękitem trypanu. Metody zakładania hodowli pierwotnych keratynocytów. Przygotowanie wszczepów do regeneracji skóry. Metody zakładania hodowli pierwotnych keratynocytów. Potencjalne możliwości zastosowania hodowli keratynocytów w leczeniu oparzeń i owrzodzeń. Jak stworzyć in vitro wszczep do regeneracji skóry. Przygotowanie wszczepów do regeneracji skóry z bezkomórkowych macierzy skóry oraz keratynocytów. Prezentacje z wybranych zagadnień z zakresu inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Jabłońska S., Majewski S. Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową, PZWL, Warszawa, 2008.

2. Kultury Komórkowe Zwierząt i Człowieka, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007.

3. Drewa T., Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, Bydgoszcz 2007.

Literatura uzupełniająca:

1. Horch R.E., Munster A.M., Achauer B.M., Cultured Human Keratinocytes and Tissue Engineered Skin Substitutes, Thieme, Germany 2001.

2. Nowicka D. Dermatologia. Podręcznik dla studentów

kosmetologii, Górnicki, 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacje/ referat: K_U7

Kolokwia: K_W5, K_W6

Projekty laboratoryjne/ sprawozdania: K_U1, K_U2, K_U3, K_U4,

K_U5, K_U6, K_K1, K_K2, K_K3

Zaliczenie na ocenę: K_W1, K_W2, K_W3, K_W4, K_W5, K_W6, K_W7

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pokrywczyńska
Prowadzący grup: Tomasz Kloskowski, Kamil Szeliski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)