Biochemia Kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1704-A3-BCHEK-SJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia Kliniczna | ||
Jednostka: | Katedra Biochemii Klinicznej | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 3 roku SJ na kieruku Analityka Medyczna |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie wiadomości z zakresu chemii, biologii, fizjologii, genetyki oraz biochemii ogólnej. Ponadto student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu patofizjologii, chemii klinicznej i diagnostyki laboratoryjnej. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: udział w wykładach – 40 godzin, udział w ćwiczeniach –50 godzin, dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia – 10 godzin. 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: przygotowanie i uzupełnienie notatek – 10 godzin, wymagane powtórzenie materiału -10 godzin. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do egzaminu – 50 godzin, przygotowanie do zajęć – 25 godzin. przygotowanie do kolokwiów – 25 godzin, 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy. Łączny nakład pracy studenta: 220 godzin (8 ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna budowę i funkcjonowanie komórek na poziomie molekularnym w stanie zdrowia i rozpatruje proces chorobowy jako zaburzenia ich budowy i funkcji - K_W01 W2: Posiada wiedzę na temat ontogenezy człowieka i rozumie procesy zachodzące podczas starzenia organizmu - K_W02 W3: Rozumie funkcjonowanie układów narządowych oraz wykorzystanie w diagnostyce płynów ustrojowych, wydzielin i wydalin - K_W03, K_W29 W4: Zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych oraz możliwości ich diagnozowania - K_W05 W5: Ma wiedzę o funkcji węglowodanów, lipidów, kwasów nukleinowych, peptydów i białek uczestniczących w procesach metabolicznych. Zna zasady regulacji przemian biochemicznych na poziomie komórkowym i tkankowym- K_W06 W6: Ma wiedzę na temat struktury i funkcji genomu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zaburzeń jego funkcjonowania jako czynnika w patogenezie wybranych chorób - K_W07 W7: Zna relacje między strukturą związków chemicznych a ich funkcją w organizmie - K_W09 W8: Rozumie związek między objawami klinicznymi chorób a zburzeniami funkcjonowania narządów, komórek i strategią diagnostyczną - K_W18 W9: Zna rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych i układowych oraz kryteria doboru tych badań - K_W20 W10: Zna objawy kliniczne zaburzeń metabolicznych oraz możliwości diagnostyczne oceny procesów metabolicznych w aspekcie patomechanizmu choroby - K_W23 W11: Zna możliwości wykorzystania badań laboratoryjnych parametrów biochemicznych w rozpoznawaniu, diagnostyce różnicowej, monitorowaniu przebiegu choroby i efektów leczenia w różnych stanach klinicznych - K_W24 W12: Posiada wiedzę na temat przydatności badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych - K_W41 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi interpretować zakresy wartości referencyjnych i ich zależność od wieku, płci, stylu życia - K_U08 U2: Umie powiązać wynik badania laboratoryjnego z zaburzeniami procesów biochemicznych na poziomie komórkowym - K_U09 U3: Potrafi interpretować wyniki badań biochemicznych w odniesieniu do zaburzeń biochemicznych występujących w określonej jednostce chorobowej - K_U14 U4: Potrafi stworzyć profil badań laboratoryjnych w odniesieniu do określonej patologii lub jednostki chorobowej - K_U31 U5: Potrafi wyjaśniać i rozwiązywać problemy diagnostyczne z wykorzystaniem współczesnych źródeł informacji - K_U35 U6: Potrafi przewidzieć wpływ zmian w metabolizmie komórkowym spowodowanych procesem chorobowym na wyniki badań laboratoryjnych - K_U37 U7: Umie przygotować i przedstawić prelekcję lub opracowanie na tematy z zakresu medycyny laboratoryjnej - K_U40 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi pracować w grupie, koordynować pracę zespołu oraz być jego uczestnikiem - K_K02 K2: Rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i wyjaśniania problemów w diagnostyce laboratoryjnej - K_K06 K3: Jest świadomy roli i odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego - K_K07 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne podające – opowiadanie, pogadanka; metody dydaktyczne poszukujące – metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, referatu, seminaryjna Seminaria: nie dotyczy |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
||
Skrócony opis: |
Podstawową dla nauk medycznych jest znajomość zjawisk molekularnych zachodzących w żywym organizmie. Zadaniem biochemii klinicznej jest wyjaśnianie mechanizmów prawidłowego funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Biochemia kliniczna daje studentowi możliwość zrozumienia prawidłowych procesów biologicznych zachodzących w organizmie jak i odchyleń od normy w patologii, a także możliwość śledzenia procesów naprawczych w organizmie. Zgłębienie zagadnień biochemii klinicznej ułatwia absolwentowi aktywną współpracę w zespole badawczym bądź terapeutycznym, aktywny udział w promocji zdrowia, aktywny udział w programach profilaktyki i prewencji. |
||
Pełny opis: |
Biochemia kliniczna powiązana jest ściśle z innymi naukami biomedycznymi (biologia molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia) zatem jej studiowanie umożliwia zrozumienie prawidłowych mechanizmów funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Biochemia Kliniczna integruje wiedzę z zakresu biochemii oraz biologii molekularnej i nauk klinicznych. Daje możliwość wykorzystania wiedzy o zaburzeniach metabolizmu na poziomie komórkowym w przebiegu chorób w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej. Tematyka wykładów obejmuje problemy metodyczne w diagnostyce chorób człowieka. Molekularne podłoże chorób metabolicznych oraz możliwości diagnostyczne i terapeutyczne. Zaburzenia przemian wewnątrznaczyniowych lipoprotein w odniesieniu do chorób cywilizacyjnych. Aktualną wiedzę nt. zjawiska transformacji nowotworowej komórki. Oksydacyjne uszkodzenia biomolekuł (DNA, lipidy, białka) i ich znaczenie w patogenezie chorób człowieka. Mechanizmy naprawy DNA, implikacje biomedyczne. Podłoże molekularne chorób neurodegeneracyjnych (ch. Alzheimera, Parkinsona, Huntingtona, choroby prionowe). Antyoksydanty endo- i egzogenne. Biochemiczne mechanizmy regulacji apoptozy i molekularne mechanizmy starzenia. Tematyka ćwiczeń obejmuje zagadnienia dotyczące transdukcji sygnałów w komórce, nieprawidłowego działania receptorów komórkowych prowadzących do powstania chorób człowieka. Zmiany aktywności enzymów w aspekcie markerów chorób. Lipoproteiny osocza i ich metabolizm. Mechanizm działania hormonów na przemiany narządowe, zaburzenia czynności wybranych gruczołów dokrewnych (tarczyca, kora nadnerczy). Losy białek w organizmie oraz znaczenie diagnostyczne białek surowicy. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej, zaburzenia równowagi wodno-elektrolitowej oraz kwasowo zasadowej. Zaburzenia przemian hemu i bilirubiny, metabolizm i wydalanie bilirubiny. Rolę wątroby w regulacji gospodarki energetycznej oraz jej udział w przemianach związków słabo polarnych i detoksykacji. Znajomość zagadnień biochemii klinicznej ułatwia absolwentowi świadomą analizę oznaczanych parametrów diagnostycznych przez pryzmat zaburzeń biochemicznych na poziomie molekularnym występującym w konkretnych jednostkach chorobowych. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Angielski S. (red.), Biochemia Kliniczna., PZWL Warszawa 1991; 2. Angielski S. i wsp., Biochemia kliniczna., Wyd. Perseusz Gdańsk 1996 (i nowsze wydania); 3. Epstein R.J., Biologia molekularna człowieka., Wyd. CZELEJ Lublin 2005; 4. Moszczyński P, Pyć R., Biochemia witamin., PWN Warszawa 1998 (Tom 1,2); 5. Murray R.K. i wsp., Biochemia Harpera., PZWL Warszawa 2012; Literatura uzupełniająca: 1. Angielski S. (red.), Biochemia Kliniczna i analityka., PZWL Warszawa 1990 ; 2. Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych., Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009; 3. Bartosz G., Druga twarz tlenu – wolne rodniki w przyrodzie., PWN Warszawa 2006 (dodruk 2013); 4. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L „Biochemia” Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2009; 5. Devlin T.M, Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations., Willey-Lis NY 2010; 6. Goździcka-Józefiak i wsp., Genetyka molekularna i biochemia wybranych chorób u ludzi., Wyd. Nauk. UAM Poznań 2001; 7. Kłyszejko-Stefanowicz L. i wsp., Cytobiochemia., PWN Warszawa 1995; 8. Koolman J., Rohm K.H., Biochemia (Ilustrowany przewodnik)., PZWL Warszawa 2005; 9. Sznajd J. (red.), Biochemia kliniczna w praktyce lekarskiej., PZWL Warszawa 1983; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu biochemia kliniczna jest aktywny udział w zajęciach dydaktycznych (obecność na zajęciach oraz przygotowanie merytoryczne do realizacji tematu ćwiczeń), zaliczenie kolokwiów obejmujących treści zrealizowanych ćwiczeń. Po spełnieniu powyższych wymogów następuje zaliczenie ćwiczeń i dopuszczenie studenta do egzaminu. Zaliczenie przedmiotu wraz z wpisem oceny następuje po pozytywnym zdaniu egzaminu końcowego w formie odpowiedzi ustnej. Z wyprzedzeniem miesięcznym przed terminem egzaminu udostępnione zostają zagadnienia, które w sposób szczegółowy nawiązują do pytań, które będą przedmiotem egzaminu końcowego. Wykłady: egzamin w formie odpowiedzi ustnej (zestaw pytań losowany z puli obejmującej zagadnienia uprzednio udostępnione). Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie pozytywnej oceny z kolokwiów i realizacji zagadnień ujętych w programie ćwiczeń. W przypadku zaliczeń ćwiczeń i egzaminu stosuje się oceny według następującej skali: Procent poprawności odpowiedzi Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny |
||
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 50 godzin, 120 miejsc ![]() Wykład, 40 godzin, 120 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Marek Foksiński, Marek Jurgowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 50 godzin, 120 miejsc ![]() Wykład, 40 godzin, 120 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Marek Foksiński, Jolanta Guz, Marek Jurgowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 50 godzin, 120 miejsc ![]() Wykład, 40 godzin, 120 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Marek Foksiński, Jolanta Guz, Marek Jurgowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.