Chemia organiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1711-F2-CHOR-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna |
Jednostka: | Katedra Chemii Organicznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja |
Strona przedmiotu: | http://www.cm.umk.pl/index.php?option=displaypage&Itemid=462&op=page |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie wiadomości z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: – udział w wykładach: 40 godzin, – udział w laboratoriach: 112 godzin, – udział w seminariach: 38 godzin, – dodatkowa możliwość konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 192 godziny, co odpowiada 7.68 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: – udział w wykładach: 40 godzin, – udział w laboratoriach: 112 godzin, – udział w seminariach: 38 godzin, – konsultacje: 2 godziny, – zebranie i dobór odpowiednich materiałów do zajęć – 23 godziny, – przygotowanie i uzupełnienie notatek – 22 godziny, – wymagane powtórzenie materiału – 30 godzin, – czytanie wskazanej literatury: 35 godzin – przygotowanie do zaliczenia: 48 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 350 godzin, co odpowiada 14 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: – udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 90 godzin, – konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny, – udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, opracowań, wyników badań): 30 godzin, – zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć: 20 godzin, – czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 23 godziny – przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 15 godzin, – przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 195 godzin, co odpowiada 7.80 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: – przygotowanie do zajęć: 10 godzin, – przygotowanie do kolokwiów: 12 godzin (0.48 punktu ECTS) – przygotowanie do egzaminu: 40 godzin (1.60 punktu ECTS) 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe grupy związków organicznych oraz zasady ich nomenklatury -K_B.W17 W2: Opisuje wpływ efektu indukcyjnego i mezomerycznego na właściwości związków organicznych -K_B.W18 W3: Zna typy reakcji chemicznych związków organicznych -K_B.W19 W4: Opisuje mechanizmy reakcji substytucji rodnikowej, elektrofilowej i nukleofilowej, addycji elektrofilowej i nukleofilowej oraz eliminacji -K_B.W19 W5: Zna podział związków ze względu na obecność grup funkcyjnych -K_B.W20 W6: Zna właściwości chemiczne węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego -K_B.W20 W7: Zna budowę i właściwości chemiczne pięcio-i sześcioczłonowych związków heterocyklicznych, zawierających azot, tlen i siarkę -K_B.W21 W8: Zna budowę i właściwości związków organicznych pochodzenia naturalnego: alkaloidów, węglowodanów, steroidów, terpenów, lipidów, aminokwasów, peptydów i białek -K_B.W21, K_B.W22, W9: Zna podstawy preparatyki i identyfikacji związków organicznych oraz ich oczyszczania metodami krystalizacji, ekstrakcji i destylacji -K_B.W23 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi opisać budowę i właściwości poszczególnych grup związków organicznych -K_B.U10 U2: Potrafi zsyntetyzować związki organiczne na podstawie podanej procedury -K_B.U10 U3: Potrafi zidentyfikować wybrane związki organiczne za pomocą reakcji jakościowych oraz danych fizykochemicznych -K_B.U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Nawiązuje relacje ze współpracownikami oparte na wzajemnym zaufaniu i poszanowaniu -K_K1 K2: Potrafi dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych -K_K2 K3: Potrafi pracować w grupie -K_K3 K4: Korzysta z zasobów internetu w celu wyszukiwania informacji na temat procedur syntezy i sposobów identyfikacji związków organicznych-K_K7 K5: Potrafi zinterpretować wyniki samodzielnego pomiaru danych fizykochemicznych (temperatury topnienia, temperatury wrzenia, współczynnika załamania światła) oraz wyciągnąć wnioski z uzyskanych wartości dotyczące czystości związku organicznego-K_K8 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: − wykład informacyjny (konwencjonalny) − wykład problemowy z prezentacją multimedialną Laboratorium: − praca indywidualna − zajęcia laboratoryjne − analiza wyników Seminarium: − metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, metoda przypadków, klasyczna metoda problemowa) − praca indywidualna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu Chemia Organiczna jest zapoznanie studenta z zagadnieniami chemii organicznej związanymi z nomenklaturą, budową i reakcjami związków organicznych z ukierunkowaniem na strukturę leku. Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z syntezą i oceną czystości związków organicznych. Przyswojenie zagadnień z zakresu chemii organicznej stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych latach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia. |
Pełny opis: |
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i seminariów. Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, ekstrakcji i destylacji, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych. Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017 2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007 3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom I-II”, PWN, Warszawa 2012 2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006 3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: W1 –W9, U1, U3 Kolokwium: W1 –W9, U1, U3 Praktyczne wykonanie ćwiczenia: U2, U3, K1 –K5 |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 56 godzin
Seminarium, 19 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Studzińska | |
Prowadzący grup: | Szymon Baumgart, Łukasz Fijałkowski, Tomasz Kosmalski, Alicja Nowaczyk, Renata Paprocka, Renata Studzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu Chemia Organiczna jest zapoznanie studenta z zagadnieniami chemii organicznej związanymi z nomenklaturą, budową i reakcjami związków organicznych z ukierunkowaniem na strukturę leku. Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z syntezą i oceną czystości związków organicznych. Przyswojenie zagadnień z zakresu chemii organicznej stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych latach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów, laboratoriów i seminariów. Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, destylacji prostej i frakcyjnej, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych. Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017 2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007 3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom I-II”, PWN, Warszawa 2012 2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006 3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 56 godzin
Seminarium, 19 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Studzińska | |
Prowadzący grup: | Szymon Baumgart, Łukasz Fijałkowski, Tomasz Kosmalski, Alicja Nowaczyk, Renata Paprocka, Renata Studzińska, Dawid Szwedowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu Chemia Organiczna jest zapoznanie studenta z zagadnieniami chemii organicznej związanymi z nomenklaturą, budową i reakcjami związków organicznych z ukierunkowaniem na strukturę leku. Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z syntezą i oceną czystości związków organicznych. Przyswojenie zagadnień z zakresu chemii organicznej stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych latach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów, laboratoriów i seminariów. Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, destylacji prostej i frakcyjnej, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych. Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017 2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007 3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom I-II”, PWN, Warszawa 2012 2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006 3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 56 godzin
Seminarium, 19 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Studzińska | |
Prowadzący grup: | Szymon Baumgart, Łukasz Fijałkowski, Tomasz Kosmalski, Alicja Nowaczyk, Renata Paprocka, Renata Studzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu Chemia Organiczna jest zapoznanie studenta z zagadnieniami chemii organicznej związanymi z nomenklaturą, budową i reakcjami związków organicznych z ukierunkowaniem na strukturę leku. Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z syntezą i oceną czystości związków organicznych. Przyswojenie zagadnień z zakresu chemii organicznej stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych latach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Chemia Organiczna realizowany jest w formie wykładów, laboratoriów i seminariów. Wykład ma na celu poszerzenie wiadomości z chemii organicznej zdobytych na poziomie szkoły średniej. Zadaniem wykładu jest zapoznanie studenta z budową i właściwościami chemicznymi poszczególnych grup związków organicznych: węglowodorów, chlorowcopochodnych, związków metaloorganicznych, alkoholi i fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, kwasów karboksylowych, amin, nitrozwiązków, kwasów sulfonowych i pochodnych kwasu węglowego oraz związków pochodzenia naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznanie się z ogólnymi zasadami i przepisami BHP w laboratorium chemicznym, sprzętem laboratoryjnym stosowanym w preparatyce organicznej oraz zasadami montażu podstawowych zestawów do syntezy i oczyszczania związków organicznych. Celem zajęć jest również zaznajomienie się z metodami oczyszczania i rozdziału związków organicznych oraz sposobami oceny czystości substancji. Studenci samodzielnie przeprowadzają oczyszczanie związków organicznych metodami krystalizacji, destylacji prostej i frakcyjnej, syntetyzują wybrane związki organiczne oraz przeprowadzają analizę jakościową związków organicznych. Seminaria poświęcone praktycznemu zastosowaniu do rozwiązywania zagadnień z chemii organicznej. Szczegółowo omawiane są mechanizmy reakcji oraz wpływ skierowujący podstawników. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. John McMurry „Chemia organiczna tom I-V”, PWN, Warszawa 2017 2. Andrzej Zwierzak „Zwięzły kurs chemii organicznej tom I-II”, WPŁ, Łódź 2007 3. Gotfryd Kupryszewski, Maria Sobocińska, Rita Walczyna „Podstawy preparatyki organicznej związków chemicznych”, WG, Gdańsk 1998 Literatura uzupełniająca: 1. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd „Chemia organiczna tom I-II”, PWN, Warszawa 2012 2. H. Hart, L.E . Craine, D. Hart „Chemia organiczna, krótki kurs”, PZWL, Warszawa 2006 3. Praca zbiorowa pod red. Piotra Kowalskiego „Laboratorium chemii organicznej; techniki pracy i przepisy BHP”, WNT, Warszawa 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.