Diagnostyka mikrobiologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1716-A3-DMIKR-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka mikrobiologiczna |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, anatomii, histologii i fizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 60 godzin - udział w laboratoriach: 105 godzin - udział w seminariach: 30 godzin - udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 60 godzin - egzamin praktyczny i teoretyczny: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 257 godzin, co odpowiada 10,28 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 60 godzin - udział w laboratoriach: 105 godzin - udział w seminariach: 30 godzin - udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 60 godzin - czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 8 godzin - przygotowanie do laboratoriów: 65 godzin - przygotowanie do seminariów: 30 godzin - przygotowanie do kolokwiów: 35 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30 + 2 = 32 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 425 godzin, co odpowiada 17 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi - czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 8 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do kolokwiów: 35 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30+2 = 32 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 67 godzin co odpowiada 2,68 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym: - udział w laboratoriach: 105 godzin - udział w seminariach: 30 godzin - przygotowanie do egzaminu praktycznego (w zakresie praktycznym, tj. oglądanie preparatów mikroskopowych, hodowli): 10 godzin - przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 35 godzin - przygotowanie do seminariów (w zakresie praktycznym): 25 godzin - zaliczenie praktyczne: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 206 godzin, co odpowiada 8,24 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia: - przygotowanie do laboratoriów: 30 godzin - przygotowanie do seminariów: 10 godzin - udział w konsultacjach naukowo-badawczych:16 godzin Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 56 godzin, co odpowiada 2,24 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki - nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: przedstawia taksonomię i charakterystykę wybranych drobnoustrojów istotnych klinicznie oraz wymienia ich właściwości biochemiczne, antygenowe i czynniki wirulencji (K_F.W15.) W2: wyjaśnia mechanizmy warunkujące zmienność genomów drobnoustrojów chorobotwórczych dla ludzi (K_F.W15.) W3: wymienia metody badania czystości mikrobiologicznej środowiska pracy; wyjaśnia działania przeciwdrobnoustrojowe i podstawowe zasady aseptyki i antyseptyki oraz wpływ czynników fizycznych i chemicznych na drobnoustroje (K_F.W15.) W4: przedstawia podział leków przeciwdrobnoustrojowych, wyjaśnia mechanizmy, sposoby, zakresy ich działania oraz metody wykrywania mechanizmów antybiotykooporności (K_F.W3., K_F.W16.) W5: przedstawia metody diagnostyki najczęstszych patogenów człowieka w zakażeniach szpitalnych i pozaszpitalnych (K_F.W3., K_F.W16.) W6: wymienia metody diagnostyki serologicznej wybranych zakażeń wirusowych, bakteryjnych i grzybiczych (K_F.W3., K_F.W16.) W7: analizuje patogenezę i epidemiologię najczęstszych szpitalnych i pozaszpitalnych zakażeń człowieka (K_F.W15.) W8: wyjaśnia zasady pobierania, transportu i przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych oraz zna wpływ czynników przedlaboratoryjnych i laboratoryjnych na wynik (K_F.W1., K_F.W2., K_F.W6., K_F.W7., K_F.W8.) W9: interpretuje wyniki badań mikrobiologicznych (K_F.W2.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: planuje i wykonuje badanie z zakresu diagnostyki bakteriologicznej, mikologicznej, z uwzględnieniem metod mikroskopowych, hodowlanych, biochemicznych, serologicznych (K_F.U12.) U2: wykonuje preparat mikroskopowy oraz posiew drobnoustrojów, a także ocenia morfologię drobnoustrojów (K_F.U12.) U3: potrafi zaplanować i wykonać wybrane badania z zakresu diagnostyki wirusologicznej z uwzględnieniem metod serologicznych (K_F.U12.) U4: proponuje schemat postępowania diagnostycznego i leczenia zakażeń miejscowych, narządowych i układowych oraz interpretuje wynik badania mikrobiologicznego w określonym przypadku klinicznym (K_F.U12., K_F.U20., K_F.U21.) U5: dokonuje analizy wyników i oceny problemów diagnostycznych formułując na ich podstawie wnioski przydatne lekarzowi (K_F.U22.) U6: wyjaśnia metody pobierania materiału, sposób jego transportu i przechowywania w celu wykonania badań mikrobiologicznych oraz wpływ czynników przedlaboratoryjnych i laboratoryjnych na jakość wyniku (K_F.U1., K_F.U2.) U7: ocenia przydatność materiału do badań mikrobiologicznych (K_F.U4.) U8: zgodnie z rekomendacjami oznacza antybiotykowrażliwości drobnoustrojów oraz interpretuje uzyskany wynik (K_F.U13.) U9: stosuje metody wykrywania oporności drobnoustrojów na antybiotyki i chemioterapeutyki oraz interpretuje uzyskany wynik (K_F.U14.) U10: stosuje rekomendacje w zakresie wykonywania badań mikrobiologicznych (K_F.U23.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: posiada poczucie rozwoju i samokształcenia w odniesieniu do pracy zespołów diagnostycznych (K_F.K2.) K2: w trakcie zajęć praktycznych współpracuje z członkami zespołu i stosuje zasady koleżeństwa zawodowego (K_F.K3.) K3: dba o bezpieczeństwo własne, otoczenia, współpracowników (K_F.K2.) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: - wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny Laboratoria: - metoda obserwacji - ćwiczenia praktyczne - studium przypadku - analiza wyników badań mikrobiologicznych - metody eksponujące: film, pokaz - metoda klasyczna problemowa - dyskusja Seminaria: - uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną - metoda dyskusji dydaktycznej - analiza przypadków |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot Diagnostyka mikrobiologiczna dotyczy szczegółowej charakterystyki mikrobioty naturalnej człowieka, najczęstszych patogenów, ich morfologii, właściwości biochemicznych, antygenowych, chorobotwórczości i antybiotykowrażliwości. Obejmuje wykłady, laboratoria i seminaria mające na celu zapoznanie studentów z zakażeniami miejscowymi, narządowymi i układowymi, ich etiologią, epidemiologią, patomechanizmem i diagnostyką. W trakcie zajęć studenci zostają zapoznani z metodami identyfikacji drobnoustrojów, oceny ich antybiotykowrażliwości i mechanizmów lekooporności, zasadami aseptyki, antyseptyki i pracy w laboratorium mikrobiologicznym. |
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna mają zapoznać studenta z morfologią wirusów, bakterii i grzybów, metodami badania drobnoustrojów, immunologią infekcyjną, immunoprofilaktyką, procesami genetycznymi zachodzącymi między drobnoustrojami, charakterystyką antybiotyków, mechanizmami antybiotykooporności drobnoustrojów i metodami ich wykrywania, środkami dezynfekcyjnymi i aseptycznymi, mikrobiotą człowieka, wybranymi wirusami, bakteriami i grzybami chorobotwórczymi i warunkowo chorobotwórczymi dla człowieka, czynnikami etiologicznymi zakażeń człowieka, metodami typowania drobnoustrojów stosowanymi w dochodzeniach epidemiologicznych, zasadami profilaktyki zakażeń. Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zaznajomienie z właściwościami biologicznymi i metodami hodowli, identyfikacji i oceny antybiotykowrażliwości drobnoustrojów, wypracowanie umiejętności posługiwania się technikami mikrobiologicznymi, wykonywania preparatów, posiewów, przybliżenie metod biochemicznych, serologicznych stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej, omówienie głównych grup drobnoustrojów i ich chorobotwórczości, zasad pobierania, transportu materiału do badań mikrobiologicznych, zapoznanie z metodami diagnostyki mikrobiologicznej stosowanymi w identyfikacji czynników etiologicznych zakażeń miejscowych, narządowych i układowych człowieka w celu nabycia umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego, wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej. Seminaria są częściowo powiązane z tematami realizowanymi na wykładach i laboratoriach oraz mają na celu omówienie zagadnień nie wdrożonych podczas wykładów i laboratoriów. Ponadto mają na celu wypracowanie przez studentów umiejętności samodzielnej pracy, pracy w zespole oraz wykształcenie nawyku samokształcenia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dzierżanowska D.: Antybiotykoterapia praktyczna. α-medica press, Bielsko-Biała, 2018 2. Dzierżanowska D.: Zakażenia szpitalne. α-medica press, Bielsko-Biała 2008 3. Murray P.R., Rosenthal K.S., Pfaller M.A.: Mikrobiologia. Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2018 4. Szewczyk E.: Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2019 Literatura uzupełniająca: 1. Bulanda M., Pietrzyk A., Wróblewska M.: Mikrobiologia Lekarska (Tom 1 i 2). PZWL, Warszawa 2023 2. Rekomendacje antybiotykowrażliwości bakterii i wrażliwości grzybów na leki przeciwgrzybicze. www.korld.edu.pl i www.eucast.org 3. Rekomendacje dotyczące zakażeń układowych ze strony internetowej www.antybiotyki.edu.pl i www.korld.edu.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Mikrobiologii. Egzamin końcowy teoretyczny składa się z 60 pytań testowych (odpowiedzi jednokrotnego wyboru) dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i seminariów (do 50% pytań) oraz laboratoriów. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie z części praktycznej i teoretycznej egzaminu 36 (60%) punktów. Student może być zwolniony z części praktycznej egzaminu, jeżeli jego średnia ocen (średnia ważona wyliczana z ocen za: aktywność [x1], wejściówki [x1], kolokwia [x3], seminaria [x1]) wynosi 4,00. Średnia ocen 4,00 zwalnia studenta z części praktycznej egzaminu i pozwala mu uzyskać dodatkowe 4 pkt. doliczane do punktacji z części teoretycznej egzaminu. Egzamin końcowy praktyczny: zaliczenie na ocenę na podstawie ustnej odpowiedzi dotyczącej diagnostyki mikrobiologicznej konkretnego przypadku klinicznego (interpretacja wyniku preparatu, hodowli, omówienie mechanizmów antybiotykooporności drobnoustrojów, metod pobierania i transportu materiału do badań mikrobiologicznych). Podczas tej części egzaminu student uzyskuje ocenę, której wartość punktowa jest dodawana do wyniku uzyskanego w części egzaminu teoretycznego. Wartości punktowe poszczególnych ocen są następujące: Ocena Dodatkowe punkty Dostateczny 0 pkt. Dostateczny plus 0 pkt. Dobry 1 pkt. Dobry plus 2 pkt. Bardzo dobry 3 pkt. Egzamin końcowy teoretyczny, kolokwia, sprawdziany pisemne: zaliczenie na ocenę na podstawie testu (test pisemny: pytania otwarte (tylko na sprawdzianach pisemnych, wejściówkach) i zamknięte jednokrotnego wyboru) z wiedzy zdobytej na wykładach, laboratoriach i seminariach. W przypadku zaliczeń pisemnych (testy na wejściówkach, kolokwiach i egzaminie) uzyskane punkty przelicza się na ocenę według następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Nie zdanie części praktycznej lub teoretycznej egzaminu jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego. Egzamin końcowy teoretyczny: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9) Egzamin końcowy praktyczny: > 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, U10) Kolokwia, wejściówki (sprawdziany pisemne): ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U4, U6, U7, U8, U9, U10) Raporty/ karty pracy: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, U10, K1, K2) Przedłużona obserwacja/aktywność (≥ 50% lub 1-3 punkty; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, U10, K1, K2, K3) Prezentacje multimedialne (na seminarium): ≥ 60% (W1, W4, W5, W6, W7, W8, W9) |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugenia Gospodarek-Komkowska | |
Prowadzący grup: | Dagmara Depka, Eugenia Gospodarek-Komkowska, Zuzanna Kraszewska, Anna Michalska, Jana Przekwas, Mateusz Rzepka, Alicja Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugenia Gospodarek-Komkowska | |
Prowadzący grup: | Dagmara Depka, Eugenia Gospodarek-Komkowska, Zuzanna Kraszewska, Joanna Kwiecińska-Piróg, Alicja Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugenia Gospodarek-Komkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Budzyńska, Eugenia Gospodarek-Komkowska, Katarzyna Grudlewska-Buda, Zuzanna Kraszewska, Joanna Kwiecińska-Piróg, Anna Michalska, Małgorzata Prażyńska, Jana Przekwas, Mateusz Rzepka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugenia Gospodarek-Komkowska | |
Prowadzący grup: | Eugenia Gospodarek-Komkowska, Zuzanna Kraszewska, Małgorzata Prażyńska, Mateusz Rzepka, Alicja Sękowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.