Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Systemy jakości i akredytacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1716-A4-SYST-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Systemy jakości i akredytacja
Jednostka: Katedra Mikrobiologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu diagnostyki laboratoryjnej i mikrobiologicznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

− udział w wykładach - 15 godzin,

− udział w ćwiczeniach – 15 godzin,

− dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia -4 godziny.

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

− przygotowanie i uzupełnienie notatek - 4 godziny,

− zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć - 4 godziny,

− wymagane powtórzenie materiału - 4 godzimy.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

− przygotowanie do kolokwiów - 6 godziny,

− przygotowanie do zajęć - 4 godziny.

4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.


Łączny nakład pracy: 56 godzin (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Rozumie umiejętność profesjonalnego sprawowania czynności diagnostyki laboratoryjnej w myśl Ustawy o diagnostyce laboratoryjnej (Dz.U. Nr 100, poz. 1083, z 2001 r.), zgodnie ze wskazaniami wiedzy fachowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej (GLP) oraz zasadami etyki zawodowej - K_W17

W2: Zna systemy jakości medycznych laboratoriów diagnostycznych oraz zasady ich akredytacji i certyfikacji pozwalające po spełnieniu wymogów określonych odrębnymi przepisami, na nauczanie i zarządzanie w zakresie diagnostyki laboratoryjnej - K_W43


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi określić przydatność diagnostyczną badania laboratoryjnego i napisać procedurę mikrobiologiczną oraz politykę jakości dla zakładu diagnostyki mikrobiologicznej – K_U09, K_U34

U2: Potrafi wyjaśnić na czym polega wewnątrz- i zewnątrzlaboratoryjna kontrola jakości i jej dokumentacja - K_U34


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Współpracuje w grupie przyjmując w niej różne role oraz wykazuje umiejętność i nawyk samokształcenia - K_K02, K_K06

Metody dydaktyczne:

Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną

Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu

Seminaria: nie dotyczy


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- okrągłego stołu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot Systemy jakości i akredytacja obejmuje wykłady oraz ćwiczenia audytoryjne, mające na celu zapoznanie studentów z systemem jakości obowiązującym w laboratoriach diagnostyki medycznej, przekazanie studentom wiedzy o etapach tworzenia procedur operacyjnych i wykształcenie umiejętności wykorzystania nabytej wiedzy w celu samodzielnego opracowania procedury mikrobiologicznej, wykształcenie kompetencji współdziałania w zespole badawczym, wykształcenie poczucia odpowiedzialności za prawidłowe i rzetelne przygotowanie procedur, wykształcenie świadomości konieczności ciągłego uzupełniania wiedzy i samokształcenia.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy o podstawach systemów jakości oraz akredytacji w laboratorium diagnostycznym. Podkreślenie roli kwalifikacji, kompetencji diagnosty laboratoryjnego w kształtowaniu jakości w laboratorium medycznym. Przegląd wybranych dokumentów prawnych dotyczących jakości.

Zapoznanie z metodami wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w myśl Ustawy o diagnostyce laboratoryjnej (Dz.U. Nr 100, poz. 1083, z 2001 r.), zgodnie ze wskazaniami wiedzy fachowej, wymogami Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP) orazzasadami etyki zawodowej. Wypracowanie umiejętności partnerskiej współpracy zawodowej z lekarzami, farmaceutami orazpozostałymi pracownikami zakładów ochrony zdrowia.

Wykształcenie umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzy, umiejętności analizy i interpretacji w tworzeniu systemów jakości.

Wykształcenie kompetencji współdziałania w zespole przyszłych diagnostów, wykształcenie poczucia odpowiedzialności za prawidłowe i rzetelne analizowanie problemów w systemach jakości i akredytacji, wykształcenie świadomości konieczności ciągłego uzupełniania wiedzy i samokształcenia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Akredytacja laboratoriów mikrobiologicznych, PCA, 2006

2. Akredytacja laboratoriów mikrobiologicznych, PCA, 2002

3. Wytyczne dla medycznych laboratoriów diagnostycznych obowiązujące przy ubieganiu się o akredytację, Warszawa 2001

4. Norma PN-EN ISO/IEC 17025: 2001

5. Norma PN-EN ISO 15189:2008

6. Norma PN-EN 45020:2000

7. Norma PN-EN 45003:2000

Literatura uzupełniająca:

1. Podstawowe standardy, jakie powinny spełniać medyczne laboratoria diagnostyczne i mikrobiologiczne. Laboratorium, 2002/4

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na przedstawienia procedury do badań diagnostycznych i mikrobiologicznych i polityki jakości dla laboratorium mikrobiologicznego (forma elektroniczna oraz pisemna opisowa)

Aktywność: W1, W2, W3, U1, U2, K1

Praktyki zawodowe:

Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)