Systemy jakości i akredytacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1716-A4-SYST-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy jakości i akredytacja |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu diagnostyki laboratoryjnej i mikrobiologicznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: − udział w wykładach - 15 godzin, − udział w ćwiczeniach – 15 godzin, − dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia -4 godziny. 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: − przygotowanie i uzupełnienie notatek - 4 godziny, − zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć - 4 godziny, − wymagane powtórzenie materiału - 4 godzimy. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: − przygotowanie do kolokwiów - 6 godziny, − przygotowanie do zajęć - 4 godziny. 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy. Łączny nakład pracy: 56 godzin (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozumie umiejętność profesjonalnego sprawowania czynności diagnostyki laboratoryjnej w myśl Ustawy o diagnostyce laboratoryjnej (Dz.U. Nr 100, poz. 1083, z 2001 r.), zgodnie ze wskazaniami wiedzy fachowej, wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej (GLP) oraz zasadami etyki zawodowej - K_W17 W2: Zna systemy jakości medycznych laboratoriów diagnostycznych oraz zasady ich akredytacji i certyfikacji pozwalające po spełnieniu wymogów określonych odrębnymi przepisami, na nauczanie i zarządzanie w zakresie diagnostyki laboratoryjnej - K_W43 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi określić przydatność diagnostyczną badania laboratoryjnego i napisać procedurę mikrobiologiczną oraz politykę jakości dla zakładu diagnostyki mikrobiologicznej – K_U09, K_U34 U2: Potrafi wyjaśnić na czym polega wewnątrz- i zewnątrzlaboratoryjna kontrola jakości i jej dokumentacja - K_U34 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Współpracuje w grupie przyjmując w niej różne role oraz wykazuje umiejętność i nawyk samokształcenia - K_K02, K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu Seminaria: nie dotyczy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot Systemy jakości i akredytacja obejmuje wykłady oraz ćwiczenia audytoryjne, mające na celu zapoznanie studentów z systemem jakości obowiązującym w laboratoriach diagnostyki medycznej, przekazanie studentom wiedzy o etapach tworzenia procedur operacyjnych i wykształcenie umiejętności wykorzystania nabytej wiedzy w celu samodzielnego opracowania procedury mikrobiologicznej, wykształcenie kompetencji współdziałania w zespole badawczym, wykształcenie poczucia odpowiedzialności za prawidłowe i rzetelne przygotowanie procedur, wykształcenie świadomości konieczności ciągłego uzupełniania wiedzy i samokształcenia. |
Pełny opis: |
Przekazanie wiedzy o podstawach systemów jakości oraz akredytacji w laboratorium diagnostycznym. Podkreślenie roli kwalifikacji, kompetencji diagnosty laboratoryjnego w kształtowaniu jakości w laboratorium medycznym. Przegląd wybranych dokumentów prawnych dotyczących jakości. Zapoznanie z metodami wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w myśl Ustawy o diagnostyce laboratoryjnej (Dz.U. Nr 100, poz. 1083, z 2001 r.), zgodnie ze wskazaniami wiedzy fachowej, wymogami Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP) orazzasadami etyki zawodowej. Wypracowanie umiejętności partnerskiej współpracy zawodowej z lekarzami, farmaceutami orazpozostałymi pracownikami zakładów ochrony zdrowia. Wykształcenie umiejętności wykorzystywania nabytej wiedzy, umiejętności analizy i interpretacji w tworzeniu systemów jakości. Wykształcenie kompetencji współdziałania w zespole przyszłych diagnostów, wykształcenie poczucia odpowiedzialności za prawidłowe i rzetelne analizowanie problemów w systemach jakości i akredytacji, wykształcenie świadomości konieczności ciągłego uzupełniania wiedzy i samokształcenia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Akredytacja laboratoriów mikrobiologicznych, PCA, 2006 2. Akredytacja laboratoriów mikrobiologicznych, PCA, 2002 3. Wytyczne dla medycznych laboratoriów diagnostycznych obowiązujące przy ubieganiu się o akredytację, Warszawa 2001 4. Norma PN-EN ISO/IEC 17025: 2001 5. Norma PN-EN ISO 15189:2008 6. Norma PN-EN 45020:2000 7. Norma PN-EN 45003:2000 Literatura uzupełniająca: 1. Podstawowe standardy, jakie powinny spełniać medyczne laboratoria diagnostyczne i mikrobiologiczne. Laboratorium, 2002/4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na przedstawienia procedury do badań diagnostycznych i mikrobiologicznych i polityki jakości dla laboratorium mikrobiologicznego (forma elektroniczna oraz pisemna opisowa) Aktywność: W1, W2, W3, U1, U2, K1 |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.