Zajęcia fakultatywne: Diagnostyka laboratoryjna wybranych stanów nagłych zagrażających życiu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1728-A-ZF-DIALAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Diagnostyka laboratoryjna wybranych stanów nagłych zagrażających życiu |
Jednostka: | Katedra Patobiochemii i Chemii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna stanów nagłych” powinien posiadać wiedzę z zakresu biochemii, fizjologii i patofizjologii oraz diagnostyki laboratoryjnej zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: – udział w seminariach: 15 godzin – kolokwium zaliczeniowe:1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 pkt. ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: – udział w seminariach: 15 godzin – czytanie wskazanej literatury: 4 godziny – przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 5 godzin + 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 pkt. ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: – przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin +1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniana wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 pkt. ECTS. 5. Nakład pracy związany z aspektami praktycznymi kształcenia: – udział w seminariach w zakresie praktycznym: 15 godzin – przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i kolokwium zaliczeniowe: 5 + 1 godzin = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 pkt. ECTS. 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów − kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia (przygotowanie do seminariów): 1 godzina, co odpowiada 0,04 pkt. ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: – nie dotyczy Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: rozumie wpływ czynników przedlaboratorynych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych na interpretację wyników badań laboratoryjnych - D.W09; E.W02; F.W01 W2: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe wykonywania badań laboratoryjnej w sytuacji nagłej - C.W14; E.W23 W3: potrafi określić ilość materiału biologicznego niezbędną do realizacji zaplanowanych analiz oraz wskazać potrzebę wykonania badań w nieprzewidzianej sytuacji - F.W06; F.W7; W4: na podstawie kondycji pacjenta, objawów klinicznych i wyników badań laboratoryjnych potrafi ocenić stan odżywienia organizmu - E.W25, E.W27 W5: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych w sytuacji zatrzymania krążenia i niewydolności oddechowej - E.W3; E.W25 W6: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych podczas odmrożeń, oparzeń oraz udarów cieplnych i/lub słonecznych - E.W4, E.W25 W7: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych podczas krwotoków, omdleń i stanów padaczkowych - E.W25; F.W20; W8: rozumie potrzebę pilnego wykonania badań laboratoryjnych podczas zatruć - E.W25, E.W26; E.W27; E.W28 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: operuje pojęciami wartości referencyjnej, decyzyjnej, krytycznej, rozumie zastosowanie badań specjalistycznych - D.U01; E.U19 U2: potrafi dobrać panel badań podstawowych i specjalistycznych do stanu pacjenta - C.U09; D.U02; E.U01; E.U08; E.U20 U3: potrafi ocenić stan odżywienia z pomocą wyników badań laboratoryjnych - E.U01; E.U07; E.U20 U4: potrafi ocenić stan pacjenta i dobrać panel badań laboratoryjnych by ocenić stan pacjenta po nadużywaniu i/lub spożyciu alkoholu i środków psychoaktywnych - A.U04; A.U18; E.U23 U5: dokonuje interpretacji wyników podstawowych badań morfologii w określonych stanach nagłych, uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - D.U01; E.U21; E.U22 U6: dokonuje interpretacji wyników badań biochemicznych i enzymatycznych we krwi, moczu i płynach ustrojowych, w określonych stanach nagłych, uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - F.U20; F.U21; F.U.22 U7: potrafi ocenić oparzenie słoneczne i wskazać badania laboratoryjne do oceny stanu organizmu po oparzeniu, udarze cieplnym i/lub słonecznym - E.U01; F.U20;F.U21 U8: potrafi odnieść skalę zmian w odchyleniach od wartości referencyjnych do stopnia uszkodzenia komórkowego, tkankowego, narządowego i wielonarządowego w wybranych stanach nagłych - E.U21; E.U22; F.U20; F.U22 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz tłumaczenia pacjentom i klientom potrzebę wykonywania badań laboratoryjnych - A.K1; F.K1 |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: zajęcia w formie warsztatów: studium przypadku klinicznego, praca w grupach dotycząca wybranych przypadków klinicznych |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu fakultatywnego “Diagnostyka laboratoryjna stanów nagłych zagrażających życiu” na kierunku Analityka medyczna realizowane są na III/IV roku, w V/VI/VII/VIII semestrze. Przedmiot obejmuje 15 godzin seminariów. Zasadniczym celem nauczania "Diagnostyki laboratoryjnej stanów nagłych zagrażających życiu" na kierunku Analityka medyczna jest zaznajomienie studentów z pojęciem stanu nagłego oraz przygotowaniem do właściwego doboru badań laboratoryjnych w stanie nagłym, dokonania interpretacji w oparciu o obserwację kliniczną pacjenta i sytuacji, w której się znalazł. |
Pełny opis: |
Diagnostyka laboratoryjna opisuje za pomocą mierzalnych parametrów laboratoryjnych stan zdrowia lub choroby człowieka. W stanie nagłym występującym u pacjenta, uzyskanie odpowiedzi dotyczącej kierunku zaburzenia równowagi jest niezbędne do wyboru właściwej formy terapii. W celu oceny pacjenta wykorzystywane są wystandaryzowane techniki analityczne fizyki, chemii, biochemii, biologii komórkowej i molekularnej, a same oznaczenia wykonywane są w próbkach krwi, moczu oraz płynów ustrojowych. Dokonanie właściwego wyboru badania jest związane z umiejętnością rozpoznania zmian na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym oraz toczących się w całym organizmie. Dodatkowym kryterium jest ocena czynników osobniczych i środowiskowych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych, które mogą utrudniać i/lub zmieniać interpretację wyniku wybranego parametru laboratoryjnego. Właściwy dobór testu i ocena jego wyniku w oparciu o wartość decyzyjną i/lub referencyjną umożliwia wdrożenia właściwej terapii, a następnie ocenę jej skuteczności. W wybranych jednostkach chorobowych zaproponowano panel badań diagnostycznych według najnowszych danych i wytycznych oraz sposób interpretacji wyników w zależności od sytuacji klinicznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Hryniewski T. (red.): Stany nagłe. Medical Tribune, Warszawa, 2014. 2. Kokot F.: Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. PZWL, Warszawa, 2007. 3. Kalinowski L.: Przypadki laboratoryjno-kliniczne w medycynie praktycznej, MedPharma, Wrocław, 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J., Solnica B.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Urban&Partner, Wrocław, 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Seminaria: - Obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego zajęcia: ocena z kolokwium i aktywności podczas zajęć oraz brak wykroczeń wymienionych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Patobiochemii i Chemii Klinicznej. - Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: proponowanie zlecania badań laboratoryjnych w wybranym przypadku klinicznym uwzględniając stan pacjenta, odpowiednie wartości referencyjne i decyzyjne, czynniki środowiskowe i/lub personalne, ocena wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do uszkodzeń komórkowych, tkankowych, narządowych i wielonarządowych w kontekście występujących objawów klinicznych. - Zaliczenie na podstawie kolokwium: pisemny test otwarty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów i materiałów pomocniczych. W przypadku kolokwium pisemnego (test otwarty z wykładów i materiałów pomocniczych) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali: Ocena Procent punktów Bardzo dobry 92 – 100% Dobry plus 84 – 91% Dobry 76 – 83% Dostateczny plus 68 – 75% Dostateczny 60 – 67% Niedostateczny 0 – 59% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iga Hołyńska-Iwan | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iga Hołyńska-Iwan | |
Prowadzący grup: | Iga Hołyńska-Iwan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iga Hołyńska-Iwan | |
Prowadzący grup: | Iga Hołyńska-Iwan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iga Hołyńska-Iwan | |
Prowadzący grup: | Iga Hołyńska-Iwan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.