Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne: Diagnostyka laboratoryjna wybranych stanów nagłych zagrażających życiu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1728-A-ZF-DIALAB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne: Diagnostyka laboratoryjna wybranych stanów nagłych zagrażających życiu
Jednostka: Katedra Patobiochemii i Chemii Klinicznej
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna stanów nagłych” powinien posiadać wiedzę z zakresu biochemii, fizjologii i patofizjologii oraz diagnostyki laboratoryjnej zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

– udział w seminariach: 15 godzin

– kolokwium zaliczeniowe:1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 pkt. ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

– udział w seminariach: 15 godzin

– czytanie wskazanej literatury: 4 godziny

– przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 5 godzin + 1 godzina

Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi

– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 3 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 pkt. ECTS.


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

– przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin +1 godzina

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniana wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 pkt. ECTS.


5. Nakład pracy związany z aspektami praktycznymi kształcenia:

– udział w seminariach w zakresie praktycznym: 15 godzin

– przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i kolokwium zaliczeniowe: 5 + 1 godzin = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 pkt. ECTS.


6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów

− kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia (przygotowanie do seminariów): 1 godzina, co odpowiada 0,04 pkt. ECTS


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

– nie dotyczy


Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: rozumie wpływ czynników przedlaboratorynych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych na interpretację wyników badań laboratoryjnych - D.W09; E.W02; F.W01

W2: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe wykonywania badań laboratoryjnej w sytuacji nagłej - C.W14; E.W23

W3: potrafi określić ilość materiału biologicznego niezbędną do realizacji zaplanowanych analiz oraz wskazać potrzebę wykonania badań w nieprzewidzianej sytuacji - F.W06; F.W7;

W4: na podstawie kondycji pacjenta, objawów klinicznych i wyników badań laboratoryjnych potrafi ocenić stan odżywienia organizmu - E.W25, E.W27

W5: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych w sytuacji zatrzymania krążenia i niewydolności oddechowej - E.W3; E.W25

W6: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych podczas odmrożeń, oparzeń oraz udarów cieplnych i/lub słonecznych - E.W4, E.W25

W7: rozumie potrzebę pilnego wyboru i wykonania badań laboratoryjnych podczas krwotoków, omdleń i stanów padaczkowych - E.W25; F.W20;

W8: rozumie potrzebę pilnego wykonania badań laboratoryjnych podczas zatruć - E.W25, E.W26; E.W27; E.W28


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: operuje pojęciami wartości referencyjnej, decyzyjnej, krytycznej, rozumie zastosowanie badań specjalistycznych - D.U01; E.U19

U2: potrafi dobrać panel badań podstawowych i specjalistycznych do stanu pacjenta - C.U09; D.U02; E.U01; E.U08; E.U20

U3: potrafi ocenić stan odżywienia z pomocą wyników badań laboratoryjnych - E.U01; E.U07; E.U20

U4: potrafi ocenić stan pacjenta i dobrać panel badań laboratoryjnych by ocenić stan pacjenta po nadużywaniu i/lub spożyciu alkoholu i środków psychoaktywnych - A.U04; A.U18; E.U23

U5: dokonuje interpretacji wyników podstawowych badań morfologii w określonych stanach nagłych, uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - D.U01; E.U21; E.U22

U6: dokonuje interpretacji wyników badań biochemicznych i enzymatycznych we krwi, moczu i płynach ustrojowych, w określonych stanach nagłych, uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze - F.U20; F.U21; F.U.22

U7: potrafi ocenić oparzenie słoneczne i wskazać badania laboratoryjne do oceny stanu organizmu po oparzeniu, udarze cieplnym i/lub słonecznym - E.U01; F.U20;F.U21

U8: potrafi odnieść skalę zmian w odchyleniach od wartości referencyjnych do stopnia uszkodzenia komórkowego, tkankowego, narządowego i wielonarządowego w wybranych stanach nagłych - E.U21; E.U22; F.U20; F.U22


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz tłumaczenia pacjentom i klientom potrzebę wykonywania badań laboratoryjnych - A.K1; F.K1

Metody dydaktyczne:

Seminaria: zajęcia w formie warsztatów: studium przypadku klinicznego, praca w grupach dotycząca wybranych przypadków klinicznych

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu fakultatywnego “Diagnostyka laboratoryjna stanów nagłych zagrażających życiu” na kierunku Analityka medyczna realizowane są na III/IV roku, w V/VI/VII/VIII semestrze. Przedmiot obejmuje 15 godzin seminariów. Zasadniczym celem nauczania "Diagnostyki laboratoryjnej stanów nagłych zagrażających życiu" na kierunku Analityka medyczna jest zaznajomienie studentów z pojęciem stanu nagłego oraz przygotowaniem do właściwego doboru badań laboratoryjnych w stanie nagłym, dokonania interpretacji w oparciu o obserwację kliniczną pacjenta i sytuacji, w której się znalazł.

Pełny opis:

Diagnostyka laboratoryjna opisuje za pomocą mierzalnych parametrów laboratoryjnych stan zdrowia lub choroby człowieka. W stanie nagłym występującym u pacjenta, uzyskanie odpowiedzi dotyczącej kierunku zaburzenia równowagi jest niezbędne do wyboru właściwej formy terapii. W celu oceny pacjenta wykorzystywane są wystandaryzowane techniki analityczne fizyki, chemii, biochemii, biologii komórkowej i molekularnej, a same oznaczenia wykonywane są w próbkach krwi, moczu oraz płynów ustrojowych. Dokonanie właściwego wyboru badania jest związane z umiejętnością rozpoznania zmian na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym oraz toczących się w całym organizmie. Dodatkowym kryterium jest ocena czynników osobniczych i środowiskowych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych, które mogą utrudniać i/lub zmieniać interpretację wyniku wybranego parametru laboratoryjnego. Właściwy dobór testu i ocena jego wyniku w oparciu o wartość decyzyjną i/lub referencyjną umożliwia wdrożenia właściwej terapii, a następnie ocenę jej skuteczności. W wybranych jednostkach chorobowych zaproponowano panel badań diagnostycznych według najnowszych danych i wytycznych oraz sposób interpretacji wyników w zależności od sytuacji klinicznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Hryniewski T. (red.): Stany nagłe. Medical Tribune, Warszawa, 2014.

2. Kokot F.: Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. PZWL, Warszawa, 2007.

3. Kalinowski L.: Przypadki laboratoryjno-kliniczne w medycynie praktycznej, MedPharma, Wrocław, 2017.

Literatura uzupełniająca:

1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J., Solnica B.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Urban&Partner, Wrocław, 2017.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

1. Seminaria:

- Obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego zajęcia: ocena z kolokwium i aktywności podczas zajęć oraz brak wykroczeń wymienionych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Patobiochemii i Chemii Klinicznej.

- Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: proponowanie zlecania badań laboratoryjnych w wybranym przypadku klinicznym uwzględniając stan pacjenta, odpowiednie wartości referencyjne i decyzyjne, czynniki środowiskowe i/lub personalne, ocena wyników badań laboratoryjnych w odniesieniu do uszkodzeń komórkowych, tkankowych, narządowych i wielonarządowych w kontekście występujących objawów klinicznych.

- Zaliczenie na podstawie kolokwium: pisemny test otwarty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów i materiałów pomocniczych.

W przypadku kolokwium pisemnego (test otwarty z wykładów i materiałów pomocniczych) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:

Ocena Procent punktów

Bardzo dobry 92 – 100%

Dobry plus 84 – 91%

Dobry 76 – 83%

Dostateczny plus 68 – 75%

Dostateczny 60 – 67%

Niedostateczny 0 – 59%

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iga Hołyńska-Iwan
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iga Hołyńska-Iwan
Prowadzący grup: Iga Hołyńska-Iwan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iga Hołyńska-Iwan
Prowadzący grup: Iga Hołyńska-Iwan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iga Hołyńska-Iwan
Prowadzący grup: Iga Hołyńska-Iwan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)