Zajęcia fakultatywne: Badania doświadczalne w medycynie i kosmetologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1728-KI-ZF-BADDOSMK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Badania doświadczalne w medycynie i kosmetologii |
Jednostka: | Katedra Patobiochemii i Chemii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku NW1 na kierunku Kosmetologia Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku S1 na kierunku Kosmetologia Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku NW1 na kierunku Kosmetologia Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku S1 na kierunku Kosmetologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Badania doświadczalne w medycynie i kosmetologii” powinien posiadać wiedzę z zakresu biochemii, fizjologii, patofizjologii zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: – udział w wykładach: 15 godzin – udział w laboratoriach: nie dotyczy – udział w seminariach: nie dotyczy – udział w konsultacjach: 2 godziny – udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ETCS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: – udział w wykładach: 15 godzin – udział w laboratoriach: nie dotyczy – udział w seminariach: nie dotyczy – udział w konsultacjach: 2 godziny – czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny – przygotowanie do zaliczenia (5+1) 6 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ETSC 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (5+1) 6 godzin Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,24 ETCS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym – przygotowanie do kolokwium (w zakresie praktycznym): 4 godziny – udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1 godzina Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ETCS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie wykładów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: – czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny – udział w konsultacjach:1 godzina Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 ETCS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna i charakteryzuje podstawowe modele badawcze i rozumie ich ograniczenia w zakresie prowadzenia badań naukowych - K_W09, K_W10, K_W12 W2: wyjaśnia założenia badań naukowych oraz potrafi przedstawić metodologię prowadzenia doświadczeń na podstawie artykułów naukowych - K_W09, K_W10, K_W12, K_W19, W3: rozumie potrzebę prowadzenia badań naukowych podstawowych i klinicznych z dziedziny medycyny doświadczalnej i nauk pokrewnych, ze szczególnym uwzględnieniem onkologii, biologii komórki, mikrobiologii i kosmetologii – K_W12, K_W21, K_W23, K_W28 W4: charakteryzuje typy hodowli komórkowych i tkankowych, modele zwierzęce z uwzględnieniem nowych możliwości prowadzenia badań naukowych, w tym w zakresie kosmetologii - K_W09, K_W10, K_W12, W5: rozumie pojęcie, założenia i cel medycyny translacyjnej obejmującej badania nad rozwojem narzędzi diagnostycznych, leków, produktów służących do pielęgnacji, oczyszczania, ochrony i upiększania ciała, urządzeń medycznych, procedur, przepisów prawa oraz edukacji - K_W01, K_W03, K_W08, K_W09, K_W23, K_W27, W6: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe w analizie i interpretacji wyników badań naukowych - K_W09, K_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: nabycie umiejętności krytycznej analizy, wyboru materiału i metod prowadzonych badań naukowych z zakresu medycyny doświadczalnej – K_U01, K_U03, K_U11, K_U17 U2: ocena, interpretacja i krytyczna analiza metod badawczych oraz wyników badań naukowych z zakresu medycyny doświadczalnej – K_U01, K_U03, K_U11, K_U14, K_U17 U3: nabycie umiejętności wyszukiwania informacji o badaniach naukowych dotyczących medycyny doświadczalnej – K_U01, K_U03, K_U11, K_U14 U4: nabycie umiejętności analizy doświadczeń oraz formułowania wniosków z badań in vitro, ex vivo i in vivo z zakresu badań doświadczalnych - K_U01, K_U03, K_U11, K_U14, K_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz systematycznej analizy najnowszych doniesień naukowych w zakresie badań doświadczalnych - K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny; Ćwiczenia: nie dotyczy Seminaria: nie dotyczy Wykłady prowadzone z zastosowaniem metod kształcenia na odległość w trybie synchronicznym. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu fakultatywnego "Badania doświadczalne w medycynie i kosmetologii" realizowane są dla kierunku Kosmetologia, studentów I i II roku studiów. Przedmiot obejmuje 15 godzin wykładów. Zasadniczym celem nauczania " Badania doświadczalne w medycynie i kosmetologii" na kierunku Kosmetologia jest wykształcenie umiejętności postawienia problemu badawczego dotyczącego badań doświadczalnych w zakresie pracy magisterskiej z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z warunków lokalnych oraz przygotowanie studentów do właściwej analizy dostępnego piśmiennictwa naukowego w zakresie przeprowadzania badań doświadczalnych, dokonania interpretacji wyników uwzględniając zastosowany model badawczy, a także czynniki środowiskowe i osobnicze. |
Pełny opis: |
Istnieje stale rosnąca potrzeba przeprowadzania badań naukowych z wykorzystaniem hodowli komórkowych i/lub tkankowych (również człowieka) oraz modeli zwierzęcych (bezkręgowców i kręgowców) dotyczących starzenia się, rozwoju chorób (zwłaszcza cywilizacyjnych, takich jak nadciśnienie, cukrzyca, otyłość), czy wpływu leków, produktów służących do pielęgnacji, oczyszczania, ochrony i upiększania ciała oraz ksenobiotyków na organizm ludzki. Ten dział medycyny zajmuje się także badaniem zapadalności na różne choroby w określonych miejscach świata, a także badaniami retrospektywnymi i prospektywnymi związanymi ze zdrowiem osób żyjących w Polsce. Prowadzone są różnorodne badania związane z bezpieczeństwem stosowania wielu nowych leków wprowadzanych na rynek. W ramach przedmiotu dokonano analizy wybranych modeli badawczych, wraz z przykładami ich zastosowań w lecznictwie i kosmetologii. Dokonano interpretacji oraz oceny wybranych prac naukowych z zakresu badań podstawowych, a także klinicznych z uwzględnieniem wyboru materiału, metody i sposobu analizy oraz przedstawienia wyników. Przybliżono proces przeniesienia wyników badań z modeli in vitro/ex vivo na model in vivo, wraz z wykazaniem różnic i ograniczeń metodycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Freshney R. Ian: Culture of Animal Cells - A Manual of Basic Technique and Specialized Applications. John Wiley & Sons Inc, 2015 2. Hodowla komórek i tkanek. Stokłosowa S. (red). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 3. Brylińska J., Kwiatkowska J.: Zwierzęta laboratoryjne. Kraków 1996 4. Sławiński T.: Zasady hodowli zwierząt laboratoryjnych. PWN. Warszawa 1981 5. Inbred and Genetically Defined Strains of Laboratory Animals, Part 1. Mouse and Rat," edited by P. L. Altman and D. Katz. (AN: 14022675) 6. "Background Lesions in Laboratory Animals: A Color Atlas," by Elizabeth F. McInnes. DOI: 10.1136/vr.e1290. (AN: 72888503) 7. Jann Hau, Steven J. Schapiro: Handbook of Laboratory Animal Science, Volume I, Third Edition: Essential Principles and Practices. CRC Press, 2010 8. The COST Manual of Laboratory Animal Care and Use: Refinement, Reduction and Research," edited by Bryan Howard, Timo Nevalainen, and Gemma Perretta. (AN: 61441123) Literatura uzupełniająca: 1. Olszewska-Słonina D., Drewa T. 2006. Hodowla komórek, inżynieria tkankowa i medycyna regeneracyjna. Część I. Wiad. Lek. , 59 (7-8), 585-589. 2. Olszewska-Słonina D., Drewa T., Styczyński J., Czajkowski R. 2006. Hodowla komórek, inżynieria tkankowa i medycyna regeneracyjna. Część II. Wiad. Lek., 59 (9-10), 732-737. 3. Olszewska-Słonina D., Drewa T., Styczyński J., Czajkowski R. 2006. Komórki niezróżnicowane - źródła i plastyczność. Adv. Clin. Exp. Med., 15 (3), 497-503. 4. Drewa T., Wolski Z., Olszewska-Słonina D. 2005. Znaczenie komórek macierzystych w procesie powstawania raka stercza. Urol. Pol., 58 (3): 163-165. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Wykłady: - Obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego zajęcia, brak wykroczeń wymienionych w „Zasadach BHP” Regulaminu Dydaktycznego Katedry Patobiochemii i Chemii Klinicznej. - Zaliczenie na podstawie prezentacji aktualnego zagadnienia dotyczącego medycyny doświadczalnej lub kolokwium (pisemny test otwarty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów i materiałów pomocniczych). W przypadku kolokwium pisemnego (test otwarty z wykładów i materiałów pomocniczych) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali: Ocena Procent punktów Bardzo dobry 91-100% Dobry plus 83-90% Dobry 75-82% Dostateczny plus 67-74% Dostateczny 59-66% Niedostateczny 0-58% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.