Propedeutyka zdrowia publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-AU1-Pzp-s1l |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka zdrowia publicznego |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Całkowity nakład pracy studenta: | - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - konsultacje: 8 godzin - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - przygotowanie do egzaminu – 15 godzin 90 h = 3,5 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Definiuje i wyjaśnia pojęcia związane ze zdrowiem publicznym (K_W30). W2: Wymienia i analizuje czynniki ryzyka zdrowotnego (K_W31) W3: Interpretuje aktualne problemy zdrowotne społeczeństw w ujęciu globalnym i podkreśla ich istotę przyczynową oraz epidemiologiczną (K_W33). W4: Rozumie zakres działań państwowej polityki społecznej i zdrowotnej (K_W34). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Porusza problematykę społecznego funkcjonowania osób niepełnosprawnych i proponuje działania zwiększające wiedzę osób niepełnosprawnych w zakresie przysługujących im praw (K_U18). U2: Formułuje wypowiedzi ustne i pisemne ukazując własne stanowisko wobec poruszonego tematu (K_U22). U3: Umie rozpoznać zagrożenia zdrowotne i potrafi zareagować adekwatnie do problemu danego pacjenta (K_U25). U4: Opisuje i wyjaśnia podstawy prawne udzielania świadczeń medycznych (K_U26). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Uzupełnia swoją wiedzę i umiejętności w wymiarze interdyscyplinarnym (K_K01). K2: Współpracuje z zespołem w czynnościach wykraczających poza jego kompetencje (K_K02). K3: Podejmuje próby inicjowania i udziału w lokalnych działaniach na rzecz zdrowia publicznego (K_K04). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny - debata Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna - metody eksponujące: film, pokaz - analiza przypadków |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu wprowadzają studenta w tematykę różnych koncepcji zdrowia publicznego. |
Pełny opis: |
Treści realizowane podczas wykładów i ćwiczeń z przedmiotu umożliwiają studentowi zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie (1) definiowania i interpretacji czynników warunkujących zdrowie, (2) wyodrębnienia i interpretacji poszczególnych aspektów oceny stanu zdrowia społeczeństwa, (3) rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych związanych z różnymi płaszczyznami funkcjonowania jednostki i grupy społecznej, (4) wdrażania metod profilaktycznych, (5) określenia działań w zakresie państwowej polityki społecznej i zdrowotnej. |
Literatura: |
- Czupryna A., Poźdzoch S., Ryś A., Włodarczyk C.: Zdrowie Publiczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne VESALIUS , Kraków 2000 - Kulik T.B., Latalski M. (praca zbiorowa): Zdrowie publiczne – podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziałów Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, Wydawnictwo CZELEJ Lublin 2002 - Leowski J.: Polityka zdrowotna a zdrowie publiczne. Wyd. Cedewu, Warszawa, 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia Forma oceny Kolokwium końcowe pisemne Realizacja zadania Obserwacja Ocena przez kolegów W1 X W2 X W3 X W4 X U1 X U2 X U3 X U4 X K_K1 X X K_K2 X X K_K3 X X W1 –kolokwium końcowe W2 kolokwium końcowe W3 kolokwium końcowe W4 kolokwium końcowe U1realizacja zadania U2 realizacja zadania U3 realizacja zadania U4 realizacja zadania K1 obserwacja, ocena przez kolegów K2 obserwacja, ocena przez kolegów K3 obserwacja, ocena przez kolegów Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wszystkich wykładach i ćwiczeniach. Obowiązkowo należy zaliczyć każdą nieobecność. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu jest zdobycie minimum 60% punktów na egzaminie, obejmującym materiał prezentowany na ćwiczeniach i wykładach. Egzamin składa się z pytań testowych jednokrotnego wyboru i pytań otwartych. Oceny są wystawiane zgodnie z następującą skalą: - 60-67% - ocena dostateczna (3.0), - 68-75% - ocena dostateczna plus (3.5), - 76-83% - ocena dobra (4.0), - 84-92% - ocena dobra plus (4.5), - 93-100% - ocena bardzo dobra (5.0). |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Milena Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Milena Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Żaneta Skinder, Milena Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.