Profilaktyka chorób cywilizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-AU2-Pcc-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka chorób cywilizacyjnych |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1800-ZP1-Pchc-s1l |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu profilaktyka chorób cywilizacyjnych powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu roli czynników cywilizacyjnych na zdrowie człowieka. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,3 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do egzaminu + egzamin: 20 + 2 = 22 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 73 godziny, co odpowiada punktom 3 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu + egzamin : 20 + 2 = 22 godzin, co odpowiada 0,9 punktowi ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20, co odpowiada 0,8 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka w kontekście rozwoju chorób cywilizacyjnych (K_W01). W2. Rozumie wpływ czynników cywilizacyjnych na stan zdrowia człowieka oraz ich związki czynnikami behawioralnymi (K_W05, K_W18) . W3. Rozumie i właściwie interpretuje istniejące relacje pomiędzy zdrowiem a stylem życia, środowiskiem pracy, wypoczynku i zamieszkania (K_W17,K_W18) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Identyfikuje zagrożenia cywilizacyjne dla zdrowia populacji (K_U05, K_U06, K_U07). U2. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej poszerzoną o formułowanie własnych wniosków (K_U10, K_U29). U3. Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe w zakresie zdrowia (K_U24, K_U27). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu chorób cywilizacyjnych, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K08). K2. Efektywnie prezentuje swoje opinie w formie pracy kontrolnej – wypowiedzi ustnej (K_K10) . K3. Wykazuje tolerancję wobec poglądów innych (K_K10). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna analiza przypadków drzewo decyzyjne prezentacja/praca kontrolna metody symulacyjne uczenie wspomagane komputerem metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przedmiot zawiera treści dotyczące wpływu czynników cywilizacyjnych na zdrowie człowieka. |
Pełny opis: |
Wykłady dotyczą następujących kwestii: Zdrowie psychiczne w kontekście profilaktyki i organizacji opieki psychiatrycznej w Polsce. Wpływ odżywiania na występowanie chorób cywilizacyjnych. Profilaktyka wybranych chorób nowotworowych. Nowe choroby zakaźne. Medycyna podróży. Przykłady ogólnopolskich długofalowych programów profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Ćwiczenia poruszają następującą tematykę: Podstawowe pojęcia: zdrowie. Profilaktyka, promocja zdrowia, choroby społeczne, choroby cywilizacyjne, screening, determinanty zdrowia. Aktualna sytuacja zdrowotna ludności Polski. Szczepienia jako forma profilaktyki wybranych schorzeń cywilizacyjnych. Etiopatogeneza i profilaktyka otyłości. Etiopatogeneza, diagnostyka, metody leczenia i profilaktyka w wybranych chorobach cywilizacyjnych: chorobach układu pokarmowego, chorobach endokrynologicznych, wybranych zagadnieniach pediatrycznych, schorzeniach urologicznych, wybranych problemach dermatologicznych, schorzeniach układu oddechowego. Problemy otolaryngologiczne jako następstwo oddziaływania czynników cywilizacyjnych. |
Literatura: |
1. Agama Nowa Klinika nr 2011/2 - choroby cywilizacyjne 2. Agama, Nowa Klinika nr 2012/2 - gastroenterologia, problemy cywilizacyjne 3. Sygit M. Zdrowie publiczne. Wolters Kluwer, 2010. 4. Agama Nowa Klinika nr 2007/11-12 - choroby naczyń, choroby cywilizacyjne XXI wieku Warszawa 2007, wyd.1 5. Kumar P., Clark M., red. (wyd. pol. Witold Lukas): Diagnostyka i praktyka w terapii lekarskiej Elsevier Urban & Partner, 2013. 6. Andrzej Steciwko Medycyna rodzinna - co nowego? TOM I i II Cornetis, 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie odbywać się przez ocenę: 1. Zaliczenie wykładów (W1-W3, U3, K2, K3): zaliczenie pisemne końcowe: 5 pytań otwartych opisowych; za każde pytanie max. 1 pkt; do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie min. 3 pkt; aktywność podczas zajęć, wykonywane bieżących zadań. 2. Zaliczenie ćwiczeń (W1, U1-U3, K1, K2): wykonanie i przedstawienie prezentacji na temat wybranego zagadnienia dotyczącego psychologicznych uwarunkowań zdrowia i choroby; kryteria oceniania prezentacji: • niedostateczny – brak prezentacji we wskazanym terminie, treść znacząco odbiega od wybranego tematu (0-5 punktów) • dostateczny – prezentacja porusza główne zagadnienia wchodzące w zakres tematu zgodnie z literaturą przedmiotu (6-10 punktów) • dobry – prezentacja w sposób wyczerpujący porusza główne zagadnienia związane z tematem, zawiera praktyczne rozwiązania, opisuje relacje między zagadnieniami(11-15punktów) • bardzo dobry – prezentacja porusza wyczerpująco zagadnienia związane z tematem na podstawie literatury, zawiera dyskusję i syntezę zjawisk (16-20 punktów). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Milena Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Milena Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Milena Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia wybrane zagadnienia i problemy z zakresu problematyki chorób cywilizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności rozpoznawania biologicznych, środowiskowych, demograficznych, społecznych i psychologicznych zagrożeń zdrowia populacji oraz praktycznych zasad konstruowania projektów wspierających działania w sferze zdrowia publicznego w oparciu o koncepcje społecznego współuczestnictwa. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów przekazywana jest wiedza na temat głównych problemów zdrowotnych oraz podstawowych celów działania w obszarze szeroko rozumianej ochrony zdrowia publicznego. Ćwiczenia poświęcone są poznaniu aktualnych informacji z zakresu zdrowia publicznego, metod diagnozowania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa i metod działania w obszarze zdrowia publicznego, a także przygotowaniu własnych opracowań z zakresu proponowanej tematyki przedmiotu. W ich trakcie przekazywana jest również wiedza na temat strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz modeli i rodzajów oddziaływań w profilaktyce, ze szczególnym uwzględnieniem relacji między środowiskowymi czynnikami ryzyka a stanem zdrowia. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: • Dyzman-Sroka A, Piotrowski T. Programy zdrowotne. Skuteczna profilaktyka zachorowań. Wyd. PZWL, Warszawa 2017. • Marcinkowski J, Klimberg A. profilaktyka i wybrane aspekty organizacyjno-prawne w zawodach medycznych. Wyd. UMP. Poznań 2011. • Raporty GUS – stan zdrowia ludności Polski Uzupełniająca: • Stawiarska P. Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń. Profilaktyka XXI wieku. Wyd. Difin. Warszawa 2019. |
|
Uwagi: |
brak. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Zielińska-Więczkowska | |
Prowadzący grup: | Milena Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia wybrane zagadnienia i problemy z zakresu problematyki chorób cywilizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności rozpoznawania biologicznych, środowiskowych, demograficznych, społecznych i psychologicznych zagrożeń zdrowia populacji oraz praktycznych zasad konstruowania projektów wspierających działania w sferze zdrowia publicznego w oparciu o koncepcje społecznego współuczestnictwa. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów przekazywana jest wiedza na temat głównych problemów zdrowotnych oraz podstawowych celów działania w obszarze szeroko rozumianej ochrony zdrowia publicznego. Ćwiczenia poświęcone są poznaniu aktualnych informacji z zakresu zdrowia publicznego, metod diagnozowania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa i metod działania w obszarze zdrowia publicznego, a także przygotowaniu własnych opracowań z zakresu proponowanej tematyki przedmiotu. W ich trakcie przekazywana jest również wiedza na temat strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz modeli i rodzajów oddziaływań w profilaktyce, ze szczególnym uwzględnieniem relacji między środowiskowymi czynnikami ryzyka a stanem zdrowia. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: • Dyzman-Sroka A, Piotrowski T. Programy zdrowotne. Skuteczna profilaktyka zachorowań. Wyd. PZWL, Warszawa 2017. • Marcinkowski J, Klimberg A. profilaktyka i wybrane aspekty organizacyjno-prawne w zawodach medycznych. Wyd. UMP. Poznań 2011. • Raporty GUS – stan zdrowia ludności Polski Uzupełniająca: • Stawiarska P. Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń. Profilaktyka XXI wieku. Wyd. Difin. Warszawa 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.