Biologia i fizjologia człowieka: Anatomia i fizjologia człowieka, w tym: Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D1-BF-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia i fizjologia człowieka: Anatomia i fizjologia człowieka, w tym: Fizjologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układów krążenia, oddechowego, nerwowego, pokarmowego, wydzielania wewnętrznego, rozrodczego oraz fizjologii nerki i krwi na poziomie podstawowym oraz chemii na poziomie podstawowym. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach: 45 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 3 godziny - przeprowadzenie kolokwiów: 5 godzin - przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 84 godziny, co odpowiada 3,36 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach: 45 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 3 godziny - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 25 godzin - przygotowanie do kolokwiów i udział w kolokwiach: 18=17+5=22 godzin - przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie: 19+1= 20 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 150 godzin, co odpowiada 6 punktu ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń ( w tym czytanie wskazanej literatury): 25 godzin przygotowanie do kolokwiów i udział w kolokwiach: 18=17+5=22 godzin - przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie: 19+1= 20 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 67 godzin, co odpowiada 2,68 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w laboratoriach: 45 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 48 godzin, co odpowiada 1,92 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Opisuje mechanizmy fizjologiczne ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego, jego budowy oraz procesów trawienia i wchłaniania (K_W01) W2: Wyjaśnia wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a układem krążenia, oddychania, nerwowym , moczowo-płciowym i dokrewnym (K_W02) W3: Wymienia i charakteryzuje funkcje fizjologiczne białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i hormonów oraz rolę elektrolitów i pierwiastków śladowych (K_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Prezentuje w formie ustnej wyniki przeprowadzanych eksperymentów i interpretuje je(K_U26) U2: Przygotowuje pisemny raport w oparciu o przeprowadzane eksperymenty i interpretuje je wykorzystując dane źródłowe (K_U27) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Stawia dobro pacjenta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec pacjenta (klienta) i grup społecznych (K_K03) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – laboratoryjna, obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji, pokazu Seminaria: nie dotyczy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia Studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i układów. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i układu wydzielania wewnętrznego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Ponadto zdobędzie wiedzę o funkcjonowaniu układu krążenia i oddechowego oraz o mechanizmach regulujących ich pracę. Student zapozna się również z gospodarką wodno – elektrolitową oraz fizjologią nerek oraz mechanizmami regulacji wewnątrznerkowej. Dowie się także o fizjologii i regulacji czynności pokarmowego. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych i gładkich. Ponadto na ćwiczeniach Student zdobędzie wiedzę z fizjologii układu krwiotwórczego oraz o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego, a także zmianami czynnościowymi zachodzącymi w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz pod wpływem wysiłku fizycznego. Student zdobędzie także wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Dowie się również o składzie ciała, a także neurohormonalnej kontroli masy ciała. Ćwiczenia laboratoryjne z fizjologii pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2.Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2013 3.Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: 1. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Fizjologia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Fizjologii. Ćwiczenia laboratoryjne: Warunkiem uzyskania zaliczenia z Fizjologii jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych (zaliczenie raportów/kart pracy), wejściówek i kolokwiów śródsemestralnych. Raporty/karty pracy: Warunkiem zaliczenia raportu (bez oceny) jest uzyskanie 60 % maksymalnej liczby punktów. Kolokwia, wejściówki,: Warunkiem zaliczenia wejściówek i kolokwiów jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: ocena procent punktów bardzo dobra 95 – 100% dobra plus 86 – 94% dobra 78 – 85% dostateczna plus 69 – 77% dostateczna 60 – 68% niedostateczna 0 – 59% Egzamin końcowy teoretyczny odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 90 pytań, w tym 45 pytań z anatomii i fizjologii z wiedzy zdobytej na wykładach i laboratoriach. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje 1 punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie z egzaminu 46 (51%) punktów. W przypadku egzaminu uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: ocena procent punktów bardzo dobra 90 – 100% dobra plus 80– 89% dobra 70 – 70% dostateczna plus 60 – 69% dostateczna 51 – 59% niedostateczna 0 – 50% Egzamin końcowy teoretyczny (0-90 pkt. ≥ 51%) : W1-W3, K1 Kolokwium pisemne (0-10 pkt. ≥ 60%): W1-W3, K1 Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W1-W3, K1 Raporty/ karty pracy (0-10 pkt. ≥ 60%): W1-W3, U1, U2, K1, K2 Przedłużona obserwacja (0-15 pkt.; ≥ 50%): K1, K2 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.