Kształcenie specjalnościowe - dietetyka z elementami żywienia w sporcie i rekreacji: Homeostaza w organizmie - uwarunkowania wysiłku fizycznego w sporcie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D1-HWF-N2 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie specjalnościowe - dietetyka z elementami żywienia w sporcie i rekreacji: Homeostaza w organizmie - uwarunkowania wysiłku fizycznego w sporcie | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Cele kształcenia jest poznanie uwarunkowań związanych z rozpoczęciem i zakończeniem spożycia pokarmu, regulacją wyboru pożywienia ze względu na jego skład i ilość dla zrozumienia mechanizmów umożliwiających prawidłowe prowadzenie żywienia i dietoterapii. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Głód i sytość – kontrola neurohumoralna. Rola podwzgórza, układu wegetatywnego i CUN. 2. Głód i sytość – kontrola neurohumoralna, receptory. Neurotransmitery i neuroregulatory. 3. Głód i sytość a składniki pokarmowe. Teorie regulacji - glukostatyczna, lipostatyczna, aminostatyczna, termostatyczna, hepatostatyczna. 4. Kontrola i regulacja spożycia – rodzaje sygnałów i ich rola. Sygnały motoryczne, metaboliczne, hormonalne, termiczne 5. Kontrola spożycia w skali czasowej. Skala krótkoterminowa, długoterminowa; jednego posiłku, kilkudniowa, kilkumiesięczna, kilkuletnia. 6. Uwodnienie organizmu – kontrola i regulacja pragnienia. Podwzgórze, CUN i układ wydalniczy w regulacji gospodarki wodnej. 7. Apetyt – uwarunkowania wyboru pokarmu. Pawłow - odruchy bezwarunkowe i warunkowe; apetyt jako nabyta cecha organizmu. Rola gęstości energetycznej. 8. Kontrola apetytu a równowaga energetyczna. Tkanka tłuszczowa i leptyna , rola w kontroli spożycia; 9. Sterowanie apetytem – przyjemność. Alliesteza, sytość specyficzna, preferencje i awersje względem pokarmu. 10. Sterowanie apetytem – czynniki społeczne. Kultura, religia i oświata w kształtowaniu apetytu 11. Sterowanie apetytem – czynniki psychologiczne. Przyzwyczajenia, nałogi, naśladownictwo w kształtowaniu apetytu. 12. Sterowanie apetytem – czynniki fizjologiczne. Hormony, neurotransmitery i mechanizm głód-sytość w sterowaniu apetytem. 13. Stymulatory apetytu i posiłki indukujące sytość. Środki spożywcze stymulujące i hamujące apetyt. Tłuszcz, włókno pokarmowe, i inne składniki indukujące sytość. 14. Głód – apetyt – sytość a uwarunkowania genetyczne. Nutrigenomika, składniki pokarmowe a ekspresja genów, polimorfizm genów a odpowiedź metaboliczna na składniki diety. 15. Kontrola i regulacja apetytu w otyłości i niedowadze. Receptory, zmysły smaku i powonienia, próg wrażliwości i jego zależność od stanu odżywienia organizmu. Seminaria 1. Głód i sytość – kontrola neurohumoralna. 2. Głód i sytość – kontrola neurohumoralna, receptory. 3. Głód i sytość a składniki pokarmowe. 4. Kontrola i regulacja spożycia – rodzaje sygnałów i ich rola. 5. Kontrola spożycia w skali czasowej. 6. Uwodnienie organizmu – kontrola i regulacja pragnienia. 7. Apetyt – uwarunkowania wyboru pokarmu. 8. Kontrola apetytu a równowaga energetyczna 9. Sterowanie apetytem – przyjemność. 10. Sterowanie apetytem – czynniki społeczne. 11. Sterowanie apetytem – czynniki psychologiczne. 12. Sterowanie apetytem – czynniki fizjologiczne. 13. Stymulatory apetytu i posiłki indukujące sytość. 14. Głód – apetyt – sytość a uwarunkowania genetyczne. 15. Kontrola i regulacja apetytu w otyłości i niedowadze. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Gawęcki J., L. Hryniewiecki, Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. 2007, PWN Warszawa 2. Klawe M., J.Klawe, Wykłady z fizjologii człowieka. 2009, PZWL Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. Gawęcki J., W. Roszkowski, Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. 2009, PWN Warszawa |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W04; Posiada rozszerzoną wiedzę z fizjologii żywienia oraz biochemii klinicznej. K_W11; Wykorzystuje w praktyce wiarygodne informacje medyczne. K_W26; Posiada umiejętności przygotowania pisemnego opracowania oraz prezentowania w formie ustnej wyników własnych działań i przemyśleń. Umiejętności K_U13; Potrafi zaplanować i realizować kompleksowe postępowanie obejmujące żywienie, aktywność fizyczną i styl życia dla osób z nadwagą lub otyłością. Kompetencje społeczne K_K02 ; Kontynuuje naukę przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych, inspirując przy tym innych. K_K08; Potrafi formułować opinie dotyczące różnych aspektów działalności związanej z zawodem dietetyka. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Seminaria: referaty, dyskusja, (oceny z referatów, systematyczna ocena aktywności studenta podczas każdych zajęć) Zaliczenie przedmiotu: pisemne testowe z pytaniami obejmującymi treści wykładowe i ćwiczeniowe (ostateczna ocena = 60% z oceny merytorycznej (test) + 25% z oceny umiejętności praktycznych (referaty, sprawozdania) + 15% z oceny kompetencji (systematyczność, udział w dyskusji) Warunki odrobienia zajęć opuszczonych z przyczyn usprawiedliwionych lub zajęć niezaliczonych z innych powodów: przystąpienie do ustnej bądź pisemnej odpowiedzi, mającej na celu sprawdzenie teoretycznej znajomości zagadnienia, omawianego na opuszczonych przez studenta zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Samokształcenie, 10 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.