Żywienie w sporcie: Żywienie dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D1-M/DM-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Żywienie w sporcie: Żywienie dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej |
Jednostka: | Katedra Żywienia i Dietetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - udział w wykładach: 15 godzin (0,6 ECTS) - udział w ćwiczeniach: 10 godzin (0,4 ECTS) 25 h = 1 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń - 5 h - przygotowanie do zaliczenia - 15 h 20 h = 0,8 ECTS Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wykazuje rozszerzoną znajomość zmian metabolicznych zachodzących w organizmie dzieci i młodzieży pod wpływem wysiłku fizycznego K_W09 W:2 zna strategie żywieniowe dla dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej, zapewniające prawidłową regenerację organizmu K_W18 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi zaplanować właściwe żywienie okołotreningowe dla młodych sportowców. K_U01 U2: potrafi opracować jasne i zrozumiałe materiały edukacyjne oraz wytyczne żywieniowe dla młodych sportowców zagrożonych względnym niedoborem energii w sporcie K_U04 U3: potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych i wykorzystać je w planowaniu i monitorowaniu postępowania żywieniowego młodych sportowców, pod kątem profilaktyki niedoborów żelaza K_U08 U4: w pracy zawodowej wykorzystuje wiedzę z dziedziny towaroznawstwa K_U15 U5: potrafi określić wartość odżywczą pożywienia na podstawie tabel wartości odżywczej produktów spożywczych i typowych potraw, programów komputerowych i zalecanych wielkości spożycia (Recommende Dietary Allowances – RDA) K_U17 U6: potrafi zaplanować jadłospis dla pacjentów w różnych grupach wiekowych K_U18 U7: wykorzystuje wiedzę o żywność funkcjonalnej w poradnictwie żywieniowym K_U19 U8: posiada umiejętności przygotowania pisemnego opracowania oraz prezentowania w formie ustnej wyników własnych działań i przemyśleń K_U26 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z porady innego specjalisty K_K01 K2: potrafi kierować zespołem i współpracować z przedstawicielami innych zawodów medycznych i pracownikami administracji ochrony zdrowia w celu prowadzenia edukacji żywieniowej i profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych w społeczności lokalnej K_K03 K3: demonstruje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna analiza przypadków opracowanie jadłospisów obliczenia komputerowe |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej, a szczególnie zapotrzebowaniem na energii, żelazo, wodę, antyoksydanty. Wykształcenie umiejętności planowania diety pod kątem doboru produktów i napojów w zależności od rodzaju wysiłku, długości wysiłku, czasu okołotreningowego i okresu regeneracji organizmu. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń i seminariów. Celem zaplanowanych w ramach przedmiotu zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu:: 1. Potrzeby żywieniowe dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej – zalecenia żywieniowe. Zapotrzebowanie na płyny. Zagrożenia związane z odwodnieniem 2. Charakterystyka wybranych dyscyplin sportowych 3. Antyoksydanty w diecie sportowca i ich znaczenie w walce ze stresem oksydacyjnym oraz ich wpływ na zdrowie. Antyoksydanty i ich rola w sporcie. Zjawisko stresu oksydacyjnego związanego z aktywnością fizyczną. Źródła antyoksydantów w diecie i ich rola w walce ze stresem oksydacyjnym Napoje energetyzujące i energetyczne: różnice, zalecenia i ich rola w sporcie. 4. Wpływ wysiłku fizycznego na ogólnoustrojową homeostazę żelaza Sposoby określania stopnia wysycenia organizmu żelazem. Objawy kliniczne niedoboru żelaza u młodych sportowców. Profilaktyka niedoborów żelaza. Zalecenia żywieniowe dla dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej, zagrożonych niedoborem żelaza. Następstwa kliniczne nadmiernej suplementacji żelazem. 5. Rola diety w procesie bioregeneracji: Żywienie okołotreningowe młodych zawodników. Produkty wskazane i przeciwwskazane w procesie odnowy powysiłkowej. Stosowane strategie żywieniowe, przed treningiem, w trakcie i po treningu sportowym |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Bean A., 2014, Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik. Wyd. Zysk i S-ka Poznań, str. 216-239. 2. Frączek B., Krzywański J., Krzysztofiak H., Dietetyka sportowa, PZWL, Warszawa 2019, str. 597-629 3. Zydek G., Michalczyk M., Zając A., Nowe trendy w żywieniu osób aktywnych fizycznie, Wyd. AWF, Katowice 2017, Str.227-234 Literatura uzupełniająca 1. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2020. 2. Celejowa I., 2014, Żywienie w sporcie. Wyd. PZWL, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas dyskusji omawianego zagadnienia: W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2 Test pisemny: W1, W2, , U1, U4, U7 Sprawozdanie U1-U8 Obserwacja ciągła: K1-K3 Kryteria oceniania: Obecność na wykładach i ćwiczeniach obowiązkowa, wykonanie sprawozdań. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Ocenę z przedmiotu student uzyskuje na podstawie wyniku testu zaliczeniowego i obserwacji ciągłej na ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. < 60% - niedostateczny 60-69% - dostateczny 70-79% - dostateczny plus 80-89% - dobry 90-94% - dobry plus 95% - 100% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Samokształcenie, 10 godzin
Seminarium, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Popławski | |
Prowadzący grup: | Michał Gośliński, Dariusz Nowak, Justyna Przybyszewska, Ewa Szymelfejnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej, a szczególnie zapotrzebowaniem na energii, żelazo, wodę, antyoksydanty. Wykształcenie umiejętności planowania diety pod kątem doboru produktów i napojów w zależności od rodzaju wysiłku, długości wysiłku, czasu okołotreningowego i okresu regeneracji organizmu. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń i seminariów. Celem zaplanowanych w ramach przedmiotu zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu: 1. Wpływ wysiłku fizycznego na ogólnoustrojową homeostazę żelaza: Sposoby określania stopnia wysycenia organizmu żelazem. Objawy kliniczne niedoboru żelaza u młodych sportowców. Profilaktyka niedoborów żelaza. Zalecenia żywieniowe dla dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej, zagrożonych niedoborem żelaza. Następstwa kliniczne nadmiernej suplementacji żelazem. 2. Potrzeby żywieniowe dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej. Znaczenie prawidłowego żywienia w wysiłku fizycznym. Zalecenia żywieniowe dla dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej. Zapotrzebowanie na płyny. Zagrożenia związane z odwodnieniem. 3. Charakterystyka wybranych dyscyplin sportowych. 4. Napoje energetyzujące vs. energetyczne – zalecenia i zagrożenia związane z ich spożyciem. Skład i związki bioaktywne w napojach energetyzujących i energetycznych i skutki dla zdrowia. 5. Antyoksydanty i ich rola w sporcie. Zjawisko stresu oksydacyjnego związanego z aktywnością fizyczną. Źródła antyoksydantów w diecie i ich rola w walce ze stresem oksydacyjnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Bean A., 2014, Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik. Wyd. Zysk i S-ka 2. Celejowa I., 2014, Żywienie w sporcie. Wyd. PZWL, Warszawa 3. Frączek B., Krzywański J., Krzysztofiak H., Dietetyka sportowa, PZWL, Warszawa 2019 4. Zając A., Zydek G., Poprzęcki S., Czuba M., Gołaś A., Michalczyk M., Boruta-Gojny B., Żywienie i Suplementacja w Sporcie, Rekreacji i Stanach Chorobowych, Wyd. AWF, Katowice 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2020. |
|
Uwagi: |
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - udział w seminariach: 5 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godziny, co odpowiada 1 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - udział w seminariach: 5 godzin - samokształcenie: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie literatury), wykonanie sprawozdań z ćwiczeń: 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5+1 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń, zaliczenia + zaliczenie: 10+5+1=16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - udział w seminariach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25h, co odpowiada 0,6 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Popławski | |
Prowadzący grup: | Michał Gośliński, Zofia Rosińska, Ewa Szymelfejnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Nowak, Ewa Szymelfejnik | |
Prowadzący grup: | Michał Gośliński, Zofia Rosińska, Ewa Szymelfejnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Nowak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.