Podstawy żywienia klinicznego: Żywienie kliniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D1-M/ZK-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy żywienia klinicznego: Żywienie kliniczne |
Jednostka: | Katedra i Zakład Żywienia i Dietetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: - udział w wykładach 15 h - udział w ćw./zajęciach laboratoryjnych 22 h samokształcenie 8h - konsultacje 5 h Razem 50 h 2. Samodzielna praca studenta (przykładowe formy pracy studenta) - przygotowanie do ćwiczeń 8,5 h - opracowanie sprawozdań z ćwiczeń 8,5 h - przygotowanie do testu zaliczeniowego 25 h Razem 42 h 1 punkt ECTS = 30 h pracy przeciętnego studenta |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza K_W03; Zna podstawy immunologii klinicznej oraz wzajemne związki występujące pomiędzy stanem odżywienia i stanem odporności ustroju. K_W16; Potrafi zdefiniować problemy żywieniowe pacjenta. K_W19; Zna zasady postępowania dietetycznego w danych jednostkach chorobowych w zależności od stopnia ich zaawansowania i wieku chorego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U08; Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych i wykorzystać je w planowaniu i monitorowaniu postępowania żywieniowego K_U17 Potrafi określić wartość odżywczą pożywienia na podstawie tabel wartości odżywczej produktów spożywczych i typowych potraw, programów komputerowych i zalecanych wielkości spożycia (Recommende Dietary Allowances – RDA). K_U18; Potrafi zaplanować jadłospis w różnych jednostkach chorobowych i dla pacjentów w różnych grupach wiekowych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Kompetencje społeczne K_K01 Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z porady innego specjalisty. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych oraz dyskusją omawianego tematu. Ćwiczenia: praca z rozpiską (instrukcją wykonania ćwiczenia), praca z programem komputerowym przeznaczonym do układania diet szpitalnych, rozwiązywanie problemów, dyskusja Inne: konsultacje |
Skrócony opis: |
Program przedmiotu obejmuje wiadomości z zakresu leczenia żywieniowego (w tym z zakresu immunożywienia). Celem kształcenia jest: przygotowanie studenta do prawidłowego żywienia pacjentów z jednostkami chorobowymi wymagającymi specjalistycznej terapii żywieniowej, poznanie zasad planowania i stosowania diet w leczeniu wspomaganym dietą, zrozumienie niezbędności stosowania terapii żywieniowej w określonych jednostkach klinicznych, zapoznanie studentów z zasadami żywienia ludzi przewlekle chorych w kontekście wyrównywania zaburzeń odporności immunologicznej, wyjaśnianie mechanizmów powstawania niepożądanych reakcji na pokarm, poznanie i zrozumienie patofizjologii chorób alergicznych celem prawidłowego planowania diet eliminacyjnych. Wymagania wstępne: znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Metody interwencji żywieniowej w stanach klinicznych wymagających żywienia sztucznego. 2. Immunożywienie w leczeniu żywieniowym. 3. Żywienie a rozwój układu immunologicznego w okresie prenatalnym i postnatalnym. 4. Oddziaływanie poszczególnych składników pokarmowych na sprawność układu immunologicznego. 5. Wpływ żywienia na odporność organizmu w wybranych stanach klinicznych. Ćwiczenia 1. Żywienie a układ immunologiczny organizmu. Zapoznanie się z wynikami badań klinicznych i eksperymentalnych dotyczących oddziaływanie poszczególnych składników pokarmowych na funkcje układu odpornościowego. 2. Niepożądane reakcje na pokarm. Zapoznanie się z pojęciami: niepożądana (opaczna) reakcja na pokarm, alergia pokarmowa, nietolerancja pokarmowa, anafilaksja pokarmowa, zatrucie pokarmowe, farmakologiczna reakcja pokarmowa, pokarmowe reakcje pseudoalergiczne. Omówienie klasyfikacji niepożądanych reakcji pokarmowych. 3. Postępowanie żywieniowe w alergii i nietolerancji pokarmowej. Charakterystyka alergenów, wybranych produktów żywnościowych: Niepożądane reakcje pokarmowe wywołane dodatkami do żywności. Charakterystyka diet eliminacyjnych. Opracowanie indywidualnej diety eliminacyjnej dla pacjenta z alergia pokarmową (praca z pakietem DIETA 5.0) 4. Postępowanie żywieniowe w chorobach o podłożu autoimmunologicznym. Epidemiologia i etiopatogeneza chorób autoimmunologicznych. Wpływ diety na rozwój chorób autoimmunologicznych. Zalecenia żywieniowe dla pacjentów z chorobami autoimmunologicznymi. Lista produktów wskazanych i przeciwwskazanych, opracowanie indywidualnego jadłospisu dla pacjenta z reumatoidalnym zapaleniem stawów (praca z pakietem DIETA 5.0). 5. Postępowanie żywieniowe w okresie okołooperacyjnym. Rola immunożywienia w chirurgii. Opracowanie indywidualnych założeń dietetycznych dla pacjenta hospitalizowanego na oddziale chirurgicznym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1) Praktyczny podręcznik dietetyki. (red) Jarosz M., 2010, IŻŻ, Warszawa 2) Podstawy żywienia klinicznego. (red.) Sobotka L., 2007, PZWL, Warszawa 3) Podstawy żywienia i dietoterapia. Peckenpaugh N.J., (D.Gajewska, red. 1. wydania polskiego), 2011, Elsevier Urban & Partner, Wrocław. 4) Podstawy naukowe żywienia w szpitalach, (red.) Dzieniszewski J., Szpona L., Szczygieł B., Socha J., 2001, IŻŻ, Warszawa. 5) Żywienie człowieka zdrowego i chorego. (red.) Grzymisławski M., Gawęcki J. 2010, PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Manual of dietetic practice. Briony T., Jacki B. 2007, Blackwell Science. 2. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. (red.) Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. 2008, PZWL, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Obecność na zajęciach. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). Poprawne wykonanie sprawozdań z ćwiczeń. Zaliczenie przedmiotu: Egzamin pisemny, w formie testu obejmującego pytania dotyczące treści wykładowych i ćwiczeniowych (ostateczna ocena = 60% z oceny merytorycznej (test) + 25% z oceny umiejętności praktycznych (sprawozdania) + 15% z oceny kompetencji (systematyczność, udział w dyskusji) Warunki odrobienia zajęć opuszczonych z przyczyn usprawiedliwionych lub zajęć niezaliczonych z innych powodów: odrobienie zajęć z inną grupą lub przystąpienie do ustnej lub pisemnej odpowiedzi, mającej na celu sprawdzenie teoretycznej znajomości zagadnienia, omawianego na opuszczonych przez studenta zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.