Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy żywienia klinicznego: Żywienie kliniczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-D1-M/ZK-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy żywienia klinicznego: Żywienie kliniczne
Jednostka: Katedra i Zakład Żywienia i Dietetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w wykładach 15 h

- udział w ćw./zajęciach laboratoryjnych 22 h

samokształcenie 8h

- konsultacje 5 h

Razem 50 h

2. Samodzielna praca studenta (przykładowe formy pracy studenta)

- przygotowanie do ćwiczeń 8,5 h

- opracowanie sprawozdań z ćwiczeń 8,5 h

- przygotowanie do testu zaliczeniowego 25 h

Razem 42 h

1 punkt ECTS = 30 h pracy przeciętnego studenta


Efekty uczenia się - wiedza:

Wiedza

K_W03; Zna podstawy immunologii klinicznej oraz wzajemne związki występujące pomiędzy stanem odżywienia i stanem odporności ustroju.

K_W16; Potrafi zdefiniować problemy żywieniowe pacjenta.

K_W19; Zna zasady postępowania dietetycznego w danych jednostkach chorobowych w zależności od stopnia ich zaawansowania i wieku chorego



Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U08; Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych i wykorzystać je w planowaniu i monitorowaniu postępowania żywieniowego

K_U17 Potrafi określić wartość odżywczą pożywienia na podstawie tabel wartości odżywczej produktów spożywczych i typowych potraw, programów komputerowych i zalecanych wielkości spożycia (Recommende Dietary Allowances – RDA).

K_U18; Potrafi zaplanować jadłospis w różnych jednostkach chorobowych i dla pacjentów w różnych grupach wiekowych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Kompetencje społeczne

K_K01 Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z porady innego specjalisty.

Metody dydaktyczne:

Wykłady: wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych oraz dyskusją omawianego tematu.

Ćwiczenia: praca z rozpiską (instrukcją wykonania ćwiczenia), praca z programem komputerowym przeznaczonym do układania diet szpitalnych, rozwiązywanie problemów, dyskusja

Inne: konsultacje


Skrócony opis:

Program przedmiotu obejmuje wiadomości z zakresu leczenia żywieniowego (w tym z zakresu immunożywienia). Celem kształcenia jest: przygotowanie studenta do prawidłowego żywienia pacjentów z jednostkami chorobowymi wymagającymi specjalistycznej terapii żywieniowej, poznanie zasad planowania i stosowania diet w leczeniu wspomaganym dietą, zrozumienie niezbędności stosowania terapii żywieniowej w określonych jednostkach klinicznych, zapoznanie studentów z zasadami żywienia ludzi przewlekle chorych w kontekście wyrównywania zaburzeń odporności immunologicznej, wyjaśnianie mechanizmów powstawania niepożądanych reakcji na pokarm, poznanie i zrozumienie patofizjologii chorób alergicznych celem prawidłowego planowania diet eliminacyjnych.

Wymagania wstępne: znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością.

Pełny opis:

Wykłady

1. Metody interwencji żywieniowej w stanach klinicznych wymagających żywienia sztucznego.

2. Immunożywienie w leczeniu żywieniowym.

3. Żywienie a rozwój układu immunologicznego w okresie prenatalnym i postnatalnym.

4. Oddziaływanie poszczególnych składników pokarmowych na sprawność układu immunologicznego.

5. Wpływ żywienia na odporność organizmu w wybranych stanach klinicznych.

Ćwiczenia

1. Żywienie a układ immunologiczny organizmu.

Zapoznanie się z wynikami badań klinicznych i eksperymentalnych dotyczących oddziaływanie poszczególnych składników pokarmowych na funkcje układu odpornościowego.

2. Niepożądane reakcje na pokarm.

Zapoznanie się z pojęciami: niepożądana (opaczna) reakcja na pokarm, alergia pokarmowa, nietolerancja pokarmowa, anafilaksja pokarmowa, zatrucie pokarmowe, farmakologiczna reakcja pokarmowa, pokarmowe reakcje pseudoalergiczne. Omówienie klasyfikacji niepożądanych reakcji pokarmowych.

3. Postępowanie żywieniowe w alergii i nietolerancji pokarmowej.

Charakterystyka alergenów, wybranych produktów żywnościowych: Niepożądane reakcje pokarmowe wywołane dodatkami do żywności.

Charakterystyka diet eliminacyjnych. Opracowanie indywidualnej diety eliminacyjnej dla pacjenta z alergia pokarmową (praca z pakietem DIETA 5.0)

4. Postępowanie żywieniowe w chorobach o podłożu autoimmunologicznym.

Epidemiologia i etiopatogeneza chorób autoimmunologicznych. Wpływ diety na rozwój chorób autoimmunologicznych. Zalecenia żywieniowe dla pacjentów z chorobami autoimmunologicznymi. Lista produktów wskazanych i przeciwwskazanych, opracowanie indywidualnego jadłospisu dla pacjenta z reumatoidalnym zapaleniem stawów (praca z pakietem DIETA 5.0).

5. Postępowanie żywieniowe w okresie okołooperacyjnym.

Rola immunożywienia w chirurgii. Opracowanie indywidualnych założeń dietetycznych dla pacjenta hospitalizowanego na oddziale chirurgicznym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1) Praktyczny podręcznik dietetyki. (red) Jarosz M., 2010, IŻŻ, Warszawa

2) Podstawy żywienia klinicznego. (red.) Sobotka L., 2007, PZWL, Warszawa

3) Podstawy żywienia i dietoterapia. Peckenpaugh N.J., (D.Gajewska, red. 1. wydania polskiego), 2011, Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

4) Podstawy naukowe żywienia w szpitalach, (red.) Dzieniszewski J., Szpona L., Szczygieł B., Socha J., 2001, IŻŻ, Warszawa.

5) Żywienie człowieka zdrowego i chorego. (red.) Grzymisławski M., Gawęcki J. 2010, PWN, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

1. Manual of dietetic practice. Briony T., Jacki B. 2007, Blackwell Science.

2. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. (red.) Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. 2008, PZWL, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: Obecność na zajęciach. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). Poprawne wykonanie sprawozdań z ćwiczeń.

Zaliczenie przedmiotu: Egzamin pisemny, w formie testu obejmującego pytania dotyczące treści wykładowych i ćwiczeniowych (ostateczna ocena = 60% z oceny merytorycznej (test) + 25% z oceny umiejętności praktycznych (sprawozdania) + 15% z oceny kompetencji (systematyczność, udział w dyskusji)

Warunki odrobienia zajęć opuszczonych z przyczyn usprawiedliwionych lub zajęć niezaliczonych z innych powodów: odrobienie zajęć z inną grupą lub przystąpienie do ustnej lub pisemnej odpowiedzi, mającej na celu sprawdzenie teoretycznej znajomości zagadnienia, omawianego na opuszczonych przez studenta zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)