Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia praktyczne: Praktyka w szpitalu dziecięcym, na oddziale szpitalnym, w kuchni dietetycznej oraz magazynie żywności: praktyka w kuchni w szkole sportowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-D1-ZPR-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia praktyczne: Praktyka w szpitalu dziecięcym, na oddziale szpitalnym, w kuchni dietetycznej oraz magazynie żywności: praktyka w kuchni w szkole sportowej
Jednostka: Katedra i Zakład Żywienia i Dietetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

- udział w praktyce 105 h

Razem 105 h

2. Samodzielna praca studenta (przykładowe formy pracy studenta)

- przygotowanie do praktyk 105 h

- przygotowanie się do zaliczenia praktyk 10

Razem 115 h


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi opracować jasne i zrozumiałe materiały edukacyjne dla pacjenta oraz instrukcje dla personelu realizującego opiekę żywieniową; K_U04

U2: Potrafi zaplanować i realizować kompleksowe postępowanie obejmujące żywienie, aktywność fizyczną i styl życia; K_U13

U3: Potrafi określić wartość odżywczą pożywienia na podstawie tabel wartości odżywczej produktów spożywczych i typowych potraw, programów komputerowych i zalecanych wielkości spożycia; K_U17

U4: Potrafi uzasadnić wpływ prawidłowego żywienia kobiet K_U21

w ciąży oraz karmienia piersią na rozwój fizyczny i intelektualny dziecka;


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z porady innego specjalisty; K_K01

K2: Kontynuuje naukę przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych, inspirując przy tym innych; K_K02

K3: Przestrzega zasad etyki i tajemnicy zawodowej oraz praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania żywieniowego; K_K06


Metody dydaktyczne:

-obserwowanie, analizowanie oraz omawianie czynności wykonywanych przez personel placówki (zapoznanie ze specyfiką placówki)

- współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem)

- asystowanie mentorowi

- planowanie i omawianie zadań wykonanych przez siebie na polecenie mentora


Skrócony opis:

Celem praktyk jest zapoznanie się z zasadami funkcjonowania oddziałów i kuchni dietetycznej w szpitalu dziecięcym.

Praktyka dotyczy zapoznania się z zasadami żywienia w różnych jednostkach chorobowych u dzieci.

Czas trwania: po II semestrze (praktyka wakacyjna)

Ilość godzin: 105

Pełny opis:

1. Zapoznanie się z analizowanym zakładem, zasadami funkcjonowania, charakterem świadczonych usług, ilością personelu, poznanie budynku oraz rozmieszczenia pomieszczeń, aktualnych problemów.

2. Przygotowanie szkicu zakładu oraz sporządzenie protokołu kontroli sanitarno-higienicznej zakładu wg schematu przyjętego przez SANEPID. Ocena funkcjonalności rozmieszczenia pomieszczeń oraz zapoznanie się z formularzami i przepisami prawnymi obowiązującymi przy prowadzeniu kontroli sanitarno-higienicznej zakładu przez SANEPID. Sformułowanie zaleceń.

3. Zapoznanie się z metodami jakościowymi i ilościowymi stosowanymi w ocenie żywienia w zakładach zbiorowego żywienia prowadzonych przez SANEPID. Ocena jadłospisu dekadowego metodami jakościowymi i ilościowymi (wartości odżywczej, zgodności z normami żywienia i modelowymi racjami pokarmowymi) oraz sformułowanie zaleceń.

4. Zaplanowanie jadłospisu dekadowego dla zakładu. Przygotowanie asygnat kuchennych jednodniowych. Zapoznanie się z metodami dostawy produktów spożywczych potrzebnych do wykonania zaplanowanego jadłospisu bezpośrednio do kuchni. Zapoznanie się z jadłospisami dla diet indywidualnych (zgłaszanych z poszczególnych oddziałów) i ocenianie ich pod względem wartości odżywczej i kosztu.

5. Opracowanie listy i częstotliwości zakupu produktów spożywczych niezbędnych do realizacji zaplanowanego jadłospisu dekadowego oraz jadłospisów indywidualnych. Poznanie metod zabezpieczenia zaplecza kuchennego oraz pracy magazynu.

6. Zapoznanie się z ekonomicznymi warunkami realizacji jadłospisów. Przygotowanie kalkulacji kosztów jadłospisu wg cen aktualnych i stawki żywieniowej. Nabycie umiejętności planowania jadłospisu zgodnego z aktualną stawką żywieniową.

7. Zapoznanie się z obowiązkami oraz kompetencjami wybranych stanowisk pracy w dziale żywienia. Przygotowanie zakresu czynności służbowych dla 3 stanowisk pracy w dziale żywienia (kierownika kuchni, kucharza, pomocy kuchennej). Opracowanie schematu zakresu czynności służbowych. Zapoznanie się ze sporządzaniem i wypełnianiem dokumentów zgodnie z wymaganą kolejnością i obiegiem.

SZPITAL DZIECIĘCY

8. Zapoznanie się z zasadami żywienia w różnych jednostkach chorobowych u dzieci. Opanowanie umiejętności prawidłowego wykorzystywania produktów w żywieniu. Układanie jadłospisów.

9. Umiejętność udzielania porad dietetycznych rodzicom dzieci przybywających w szpitalu.

10. Nabywanie umiejętności szerzenia profilaktyki oraz edukacji żywieniowej wśród małych pacjentów.

KUCHNIA W SZKOLE SPORTOWEJ

11. Zapoznanie się z zasadami planowania diet w różnych dyscyplinach sportowych. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu praktyk student:

- omawia zasady funkcjonowania oddziałów i kuchni dietetycznej w szpitalu dziecięcym;

- planuje diety w różnych jednostkach chorobowych u dzieci;

- udziela porad dietetycznych rodzicom dzieci przybywających w szpitalu;

- szerzy profilaktykę oraz edukację żywieniową wśród małych pacjentów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie praktyk:

- ocena ciągła dokonywana przez mentora, uwzględniająca: bieżące przygotowanie studenta do zajęć praktycznych oraz aktywność i zaangażowanie

- ustne zaliczenie praktyki u koordynatora: dyskusja połączoną z autooceną w formie ustnej wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta w odniesieniu do wymogów placówki realizującej zajęcia praktyczne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)