Wiedza o żywności: Biochemia ogólna i żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D2-Bchi-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o żywności: Biochemia ogólna i żywności |
Jednostka: | Katedra Biochemii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: Biologia i fizjologia człowieka, biologia komórki, podstawy chemii ogólnej i żywności; |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 25 godzin - udział w ćwiczeniach (laboratoria): 25 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie kolokwiów: 4 godziny - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 58 godzin, co odpowiada 2 punktów ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 25 godzin - udział w ćwiczeniach (laboratoria): 25 godzin - samokształcenie: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin - przygotowanie do kolokwium: 10+4=14 godzin - przygotowanie do egzaminu: 20+2=22 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 106 godzin, co odpowiada 3,5 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin - udział w wykładach (z uwzględnianiem metodologii badań naukowych, wyników badań): 25 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnianiem metodologii badań naukowych, wyników badań): 25 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 75 godzin, co odpowiada 2 punktów ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do kolokwium: 10+4=14 godzin - przygotowanie do egzaminu: 20+2=22 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 36 godziny, co odpowiada 1 punkt ECTS 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w wykładach: 25 godzin, co odpowiada 0,9 punktom ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (laboratoriach): 25 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25 godzin, co odpowiada 0,9 punktów ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Opisuje charakterystykę biochemiczną i funkcje fizjologiczne białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i hormonów oraz rolę elektrolitów i pierwiastków śladowych.; (K_W03) W02: Opisuje zagadnienia z zakresu fizjologii, biochemii ogólnej i klinicznej, chemii ogólnej i żywności, mikrobiologii ogólnej i żywności oraz parazytologii (K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Dokonuje odpowiedniego doboru surowców i technik do produkcji potraw stosowanych w dietoterapii, z uwzględnieniem składników nie tolerowanych w danych jednostkach chorobowych. (K_U12) U02: Posiada umiejętność obsługi komputera oraz pozyskiwania i gromadzenia danych związanych z wykonywanym zawodem oraz przygotowywaniem prezentacji (K_U22) U03: Prezentuje w formie ustnej wyniki własnych działań i przemyśleń; (K_U26) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Stawia dobro pacjenta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec pacjenta (klienta) i grup społecznych (K_K30); |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia: • omówienie zakresu materiału obejmującego tematykę ćwiczeń połączone z dyskusją dydaktyczną. • przeprowadzenie reakcji chemicznych z obserwacją, dyskusją otrzymanych wyników i wnioskowaniem. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Podstawową dla nauk biomedycznych jest znajomość zjawisk zachodzących w żywym organizmie. Zadaniem biochemii jest wyjaśnianie mechanizmów prawidłowego funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Biochemia powiązana jest ściśle z innymi naukami biomedycznymi (biologia molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia), zatem jej studiowanie daje studentowi możliwość zrozumienia prawidłowych procesów biologicznych zachodzących w organizmie jak i odchyleń od normy w patologii, a także możliwość śledzenia procesów naprawczych w organizmie. Poznanie biochemii ułatwia absolwentowi kierunku - dietetyka - aktywną współpracę w zespole terapeutycznym, aktywny udział w promocji zdrowia, aktywny udział w programach profilaktyki i prewencji osób zdrowych i terapii chorych. |
Pełny opis: |
Biochemia leży u podstaw takich nauk biomedycznych jak biologia molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia. Studiowanie biochemii umożliwia zrozumienie prawidłowych mechanizmów funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Biochemia dla studentów uczelni medycznych integruje wiedzę z zakresu biologii molekularnej i nauk klinicznych. Daje możliwość wykorzystania wiedzy o zaburzeniach metabolizmu w przebiegu chorób. Treści kształcenia obejmują: -wykłady: 1. Podstawy cytobiochemii, skład chemiczny organizmu człowieka, skład pierwiastkowy (makro- i mikroelementy i ich rola biologiczna, woda - rola biologiczna i właściwości). Podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w komórce i ich regulacja: ogólny metabolizm lipidów, węglowodanów i białek. Przykłady chorób metabolicznych. 2. Powstawanie, przemiany i rola biologiczna reaktywnych form tlenu (RFT - jako czynnik patogenny- uszkodzenia biomolekuł). Metabolizm, mitochondria i stres oksydacyjny. 3. Antyoksydanty naturalne i zawarte w diecie człowieka. Choroby wolnorodnikowe. 3. Ozon i ozonoterapia. Zastosowania ozonu w medycynie. 4. Lipoproteiny osocza: budowa, właściwości, rola biologiczna, metabolizm lipoprotein a choroba miażdżycowa. Metabolizm lipoprotein a dieta człowieka. 4. Biochemia komórki nowotworowej, podstawy transformacji nowotworowej komórek, czynniki kancerogenne zawarte w pokarmach i środowisku życia człowieka. Genetyka nowotworów. 5. Biochemia i biologia molekularna starzenia komórek i organizmu. Dieta i metabolizm a tempo starzenia. 6. Apoptoza i nekroza komórek (mechanizmy molekularne śmierci komórkowej). 7. Mitochondria, genom mitochondrialny, choroby mitochondrialne. 8. Testy wydychanego powietrza w medycynie (przydatność w diagnozowaniu chorób układu pokarmowego). 9. Priony – niezwykły czynnik infekcyjny. 10. Żelazo- rola biologiczna, metabolizm i choroby z niedoboru i nadmiaru (Hemochromatoza). -ćwiczenia: 1. Kwasy nukleinowe (DNA, RNA) i białka (aminokwasy). Struktura, właściwości, funkcje biologiczne. 1a.Zadania praktyczne – laboratoryjne. 2. Węglowodany i lipidy. Struktura, właściwości, funkcje biologiczne. 2a. Zadania praktyczne - laboratoryjne 3. Enzymy: kataliza enzymatyczna i jej regulacja. Enzymy jako markery chorób człowieka (przykłady enzymów markerowych: choroby wątroby, nowotwory, zawał mięśnia sercowego – analiza zmian aktywności enzymów). 4. Biochemia witamin: a) witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Witamina D- drogi syntezy w organizmie 5. b) witaminy rozpuszczalne w wodzie. Rola biologiczna oraz skutki hipo- i hiperwitaminozy. 6. Rodzaje diet. Dieta a antyoksydanty. Przeciwutleniacze występujące w żywności i ich rola w prewencji chorób człowieka. 7. Tłuszcze zwierzęce i roślinne w diecie. Białka pełnowartościowe i skutki ich niedoboru. 8. Rola wątroby w przemianach metabolicznych. Żółtaczki jako objaw dysfunkcji wątroby. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych. E. Bańkowski, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009 i nowsze; 2. Biochemia Harpera. Murray R.K. i wsp. PZWL Warszawa 2000 i nowsze wydania; 3. Biochemia. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 i nowsze 4. Leokadia Kłyszejko - Stefanowicz – „Ćwiczenia z biochemii”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011; Literatura uzupełniająca: 1. Grzegorz Bartosz, Druga twarz tlenu - wolne rodniki w przyrodzie, PWN 2003 2. Devlin T.M. Biochemistry with Clinical Correlations.Wiley-Liss, NY (nowe wydania); 3. Na pograniczu chemii i biologii (red. Koroniak, Barciszewski) Wyd. Naukowe UAM 2003; 4. Włodzimierz Grajek (red), Przeciwutleniacze w żywności. Aspekty zdrowotne, technologiczne, molekularne i analityczne. Wydawnictwo: WNT Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach dydaktycznych (obowiązkowa obecność na ćwiczeniach i przygotowanie merytoryczne do realizacji tematów ćwiczeniowych). Zaliczenie cząstkowych kolokwiów obejmujących treści zrealizowanych ćwiczeń. Po spełnieniu tych wymogów następuje zaliczenie ćwiczeń i dopuszczenie studenta do egzaminu końcowego. Podstawą do zaliczenia przedmiotu Biochemia Ogólna i Żywności jest zaliczenie egzaminu końcowego. W okresie przynajmniej miesięcznym przed terminem egzaminu udostępnione są zagadnienia, które w sposób szczegółowy nawiązują do pytań, które będą przedmiotem egzaminu. Egzamin (≥60%); W01, W02, U01; Kolokwium (≥60%); W01, W02, U01, U02, U03; Oceny ustala się według następującej skali: 92-100% - bardzo dobry 84-91% -dobry plus 76-83% - dobry 68-75% - dostateczny plus 60-67% - dostateczny do 59% - niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Samokształcenie, 10 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Marek Foksiński, Marek Jurgowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.